| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدمهدی ساداتی‌نژاد در گفتگو با طلیعه:


ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که انقلابی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که انقلابی باشد زیرا کسی که انقلابی عمل نکند در تراز انقلاب نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام سیدمهدی ساداتی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی درباره وظیفه دولتمردان در جامعه اسلامی گفت: در همه دنیا و برای همه مردم این اصل که جامعه بدون حاکم و حکومت نمی تواند وجود داشته باشد، پذیرفته است و ضرورتی است که انسان عاقل آن را نفی نمی کند. از نظر تاریخی هم خوارج در جنگ با امام علی (ع) جمله «لا حکم الا لله» را عنوان کردند و حکومت را فقط از آن خدا می دانستند که برداشت اشتباهی بود. ضمن اینکه امام علی(ع) بر برداشت اشتباه این افراد از قرآن تاکید می کرد. همین طور در دنیای غرب هم آنارشیست ها معتقدند که حاکم برای جامعه لازم نیست.

حکومت و حاکم نیاز جامعه است

وی افزود: بنابراین حکومت و حاکم نیاز جامعه است و برای ایجاد امنیت، عدالت و … در جامعه ضروری است تا انسان ها بتوانند زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند. در جامعه اسلامی و غربی وجود حکومت از الزامات است اما آرمان های هر حکومت با دیگری متفاوت است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: حکومت ها در جامعه غربی به دنبال اهداف مالی صرف هستند و سعادت دنیوی مردم را تامین می کنند اما در جامعه اسلامی حکومت وظیفه دارد همزمان سعادت دنیوی و اخروی مردم را تامین کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش حاکمان و دولتمردان در ایجاد تمدن اسلامی مساله ای غیرقابل انکار است، گفت: مردم بر اساس راه و رسم و روش ملوک (دولتمردان) و بر همان مسیر حرکت می کنند. پس دولت ها نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند. حاکمان را مردم هم در جامعه غربی و هم در جامعه اسلامی انتخاب می کنند. در جامعه اسلامی دموکراسی و مردم نقش مهمی دارند اما در کنار این نقش ویژه، حاکم منتخب باید ویژگی هایی داشته باشد و مردم آنها را لحاظ کنند که این مساله در جامعه غربی وجود ندارد.

وی با اشاره به ملاک های حاکم منتخب مردم، گفت: از ملاک های انتخاب حاکم که در قانون اساسی آمده است می توان به عدالت، تقوا و شجاع بودن اشاره کرد. با توجه به چنین نگاهی که در تفکر اسلامی وجود دارد، افراد در انتخاب رهبر به شکل غیر مستقیم و انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس به طور مستقیم نقش دارند و حاکمان هم در اداره و ساخت و جهت دهی جامعه موثر هستند. در نهج البلاغه هم در نامه ها و خطبه ها به تعامل مردم و حاکمان اشاره های زیادی شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه سیاست خارجی اسلامی در جامعه اسلامی بر چه اساسی استوار است، گفت: مسلمانی یعنی دین در سیاست ورزی و حکمرانی دخیل است. جامعه غربی مدعی است که همه روابط  بر اساس عقلانیت باید سنجیده شود اما ما در اسلام علاوه بر عقلانیت، شریعت را هم داریم لذا سیاست خارجی جامعه اسلامی نمی تواند از دستورات شریعت بی بهره باشد. به عنوان مثال در سیاست خارجی اسلام اصل دفاع از حق و حقیقت و دفاع از مظلوم وجود دارد. با چنین اصلی در اندیشه اسلامی نمی توان صرفا بر اساس امور مادی حرکت کرد هرچند شاید برای جوانان ما این اصل قابل توجیه نباشد.

متاسفانه دنیای امروز پر از تفرقه است و با آرمان های پیامبر فاصله دارد و اگر ایران بخواهد نگاه اسلامی را محقق کند باید مرزهای خود را فراملی ببیند

وی تصریح کرد: در سیاست خارجی اسلامی نمی توان به عنوان یک مسلمان فقط به چارچوب جغرافیایی کشور اهمیت داد زیرا اسلام گفته است هر کجا مسلمان وجود دارد مرز مسلمانان هم آنجاست و این یک نظریه پیشرو محسوب می شود. در اتحادیه اروپا ۲۷ کشور وجود دارد که با یکدیگر سیستم دفاعی، بازار اقتصاد و پول مشترک دارند و همه دارای مرز مشترک هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه دنیای امروز پر از تفرقه است و با آرمان های پیامبر فاصله دارد و اگر ایران بخواهد نگاه اسلامی را محقق کند باید مرزهای خود را فراملی ببیند. امروز ایالات متحده آمریکا طبق مناظراتی که ترامپ  و کلینتون با یکدیگر داشتنند در جنگ خلیج فارس شش تریلیون دلار هزینه کرد و نزدیک به چند هزار آمریکایی کشته شدند. اینها هزینه هایی است که برای منافع فراملی آمریکا شده و مردم هم به آن اعتراض نمی کنند.

ساداتی نژاد با اشاره به مبانی اسلامی رفتار سیاسی گفت: درباره مبانی اسلامی رفتار سیاسی دو نکته وجود دارد: آنچه که باید باشد و آنچه الان وجود دارد. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هرگز ادعا نکردند که آنچه که در جامعه و دستگاه های اجرایی وجود دراد، همان چیزی است که باید باشد. ما در مسیر تعالی اسلامی در حرکت هستیم و انقلاب هم برای همین هدف بوقوع پیوست. مبانی و اصول ما درست و صحیح است اما تا پیاده شدن آن راه طولانی در پیش داریم.

 استاد دانشگاه تهران بیان کرد: امروز عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه پیاده شده است و مبانی اسلامی هم برگرفته از سنت قرآن و پیامبر(ص) هستند. انقلاب اسلامی هم بر گرفته از این دو اصل بودند و قانون اساسی هم برای پیاده شدن این اصول نوشته شد تا ما به مدینه فاضله اسلامی دست پیدا کنیم.

ساداتی نژاد گفت: پیامبر(ص) هم در زمان خودشان نتوانستند تمام اصول اسلامی را در جامعه پیاده کنند، مانند یک سری از مقررات اسلامی که به معنای کامل در جامعه محقق نشده است.

ما فردی را می خواهیم که درد مردم را حس کرده باشد و ملاک عدالت خواهی و مبارزه با فساد و ظلم را که مردم در سالهای قبل دیده اند را داشته باشد

وی با اشاره به اینکه مردم در زمینه انتخابات اسلامی چه افرادی را با چه ویژگی هایی باید انتخاب کنند، گفت: شعارها از ابتدای انقلاب و انتخابات تا به امروز مطرح شده است پس باید انتخاب اصلح صورت گیرد. شورای نگهبان باید کسی که صلاحیت لازم را دارد به مردم معرفی کند و به کسانی که حداقل های لازم را از نظر قانون و شریعت ندارند، اجازه حضور ندهد.

رئیس جمهور باید مدیری توانمند باشد که توانایی حل مسائل کشور را داراست

وی ادامه داد: من معتقدم مهمترین مساله ای که جمهوری اسلامی به آن نیاز دارد، مدیر توانمند است به خصوص در قوه مجریه و ریاست جمهوری. رییس جمهور باید مدیری توانمند باشد که توانایی حل مسائل کشور را داراست و سابقه و تجربه این کار را داشته باشد و بتوان در مناصبی که حضور داشته، عملکرد وی را بررسی کرد. از این طریق می توان متوجه شد که وی در موقعیت جدید می تواند منشا اثر باشد یا خیر؟

ساداتی نژاد افزود: رییس جمهور باید ویژگی های دیگری مانند روحیه انقلابی گری را دارا باشد که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید داشته اند. ما به رییس جمهوری نیاز داریم که انقلابی باشد زیرا کسی که انقلابی عمل نکند در تراز انقلاب نیست. رییس جمهور باید آرمان هایی که مردم به خاطر آن تلاش کردند را مدنظر داشته باشد. ما فردی را می خواهیم که درد مردم را حس کرده باشد و ملاک عدالت خواهی و مبارزه با فساد و ظلم را که مردم در سالهای قبل دیده اند را داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به دیگر خصوصیات رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور باید با صداقت و برآمده از مبانی انقلاب و دین باشد. موضوعی که در اینجا ما را نگران می کند، وعده هایی است که توسط کاندیداها عنوان می شود اما بعد از پیروزی در انتخابات به آنها عمل نمی شود بخصوص در رقابت های تبلیغاتی که یک کاندیدا طرح هایی را مطرح می کند و کاندیدای رقیب در مقابل و برای جلب آرای جامعه طرح های دیگری را اعلام می کند.

ساداتی نژاد افزود: آگاهان و نخبگان جامعه باید ببینند که کدام شعارها با کدام کاندیداها همسو هستند و مردم را آگاه کنند تا به وعده های پوچ، بی اعتنا باشند و توجه کنند که چه کسانی خالصانه برای آینده مملکت دل می سوزاند و کار می کند. در کنار همه این مسائل از خدا می خواهیم دل های مردم را به خیر اسلام و نظام هدایت کند تا انتخاب صحیحی انجام گیرد.

   انتهای پیام/

کد خبر : 45593
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:11
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)