| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ترجمه سید غلامرضا سعیدی؛


«مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» به چاپ رسید

کتاب «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» نوشته محمد رفیع ‏الدین ـ رئیس آکادمی اقبال ـ با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سیدهادی خسروشاهی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» نوشته محمد رفیع ‏الدین ـ رئیس آکادمی اقبال ـ با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سیدهادی خسروشاهی منتشر شد.

 این کتاب مجلد چهارم از مجموعه آثار (۷-۸) مرحوم استاد سعیدی است که در اختیار علاقمندان و فرهنگ ‏دوستان قرار می ‏گیرد. بخش اول کتاب ترجمه کتاب     Mainifest of  Islam   (مانیفیست اسلام) رفیع ‏الدین است که به همت سعیدی، پیش از این در قالب کتابی تحت عنوان «منشور جهانی اسلام» ترجمه و منتشر شده است. کتاب دیگری هم که با نام «منشور نهضت اسلام در برابر بحران فعلی جهان» به تناسب موضوع کتاب به ضمیمه این کتاب منتشر شده است.

این بخش، نوشته مارگرت مارکوس (مریم جمیله)، بانوی فرهیخته آمریکایی است که پس از مکاتبات زیاد با استاد سید ابوالاعلی مودودی، موسس جماعت اسلامی پاکستان، به اسلام گروید و مسلمان شد و حتی برای اقامت در دارالاسلام، از آمریکا به پاکستان هجرت نمود و در لاهور ـ مرکز اصلی جماعت اسلامی ـ سُکنی گزید. این کتاب با نظارت و اشراف کامل استاد سعیدی، توسط خانم اقدس گیوه‏ چیان، ترجمه شد و در سال ۱۳۴۹ از سوی انتشارات دارالتبلیغ اسلامی قم منتشر شد و اینک، دو کتاب به عنوان یک مجلد دیگر از مجموعه آثار استاد سعیدی پس از ویرایش و تحقیق خانم فاطمه ذوالقدر به دست چاپ رسیده است.

اهداف نگارش کتاب

نویسنده در مقدمه کتاب می ‏نویسد: «مسلمانان آشکارا و علنی در برابر جهانیان ادعا می‏کنند که اسلام تنها ایدئولوژی یا طرز تفکر است که می ‏تواند برای همیشه، نوع بشر را متحد ساخته و صلح دائم و پایداری را در روی زمین برقرار کند و انسان را به عالی ‏ترین مرحله تکامل فکری، اخلاقی و مادی و معنوی رهبری کند«.

لذا کتاب «مانیفیست اسلام» بدین منظور تألیف شده است که پاسخ کوتاه و مختصری دهد به سئوالات غربیان درباره اسلام چیست؟ با سایر ادیان چه فرقی دارد؟ اساس مبانی فکری و ذهنی این ادعای مسلمانان چیست؟ هدف‏ها و مقاصد آنها چیست؟ چگونه اسلام می ‏تواند این هدفها و مقاصد را مشخص سازد؟ خلاصه اینکه اسلام را با منطق و زبان علمی، به مخاطبان غربی معرفی کند و به مهمترین سئوالات احتمالی و شبهات و تبلیغات منفی درباره اسلام پاسخ دهد.

مندرجات این کتاب، بیان و توضیحی از اصول اساسی اسلام است که زمینه و طرحی اصولی آن به شکل نظریه تاریخی مبتنی بر نظریه طبیعی تشریع می ‏شود. طبق این نظریه، اسلام عبارت است از یک ایدئولوژی الزامی و غیرقابل اجتناب برای آینده و نقطه نظر مرکز فکری راجع به این نظریه طبیعی بشری این است که عامل و محرک اصلی یا انگیزه ایده آل (آرمان) انسانی که به «کمال مطلوب» تعبیر می ‏شود.

محتوای کتاب

بخش اول کتاب یعنی «مانیفیست اسلام» به موضوعات زیر می ‏پردازد: اسلام چیست؟، روح و حقیقت اسلام، احتیاج به اسلام، صفات کلی یک ایده‏ آل، اسلام و صفات حقیقت، خاصیت نبوت، چگونه عمل اخلاقی به تدریج آسانتر می‏ شود؟، عبادت، اهمیت و خاصیت گناه، ماهیت فکر غلط، راه استخلاص از آثار زشت گناه، منابع افکار غلط، زندگی آینده مومن واقعی، زندگی آینده گناهکار،  بهشت و جهنم، علت انهدام فرهنگ و تمدن گذشته، جنگ صحیح و معقول، اهمیت خانواده، منظور از دولت اسلامی، ارتباط فرد و دولت، اسلام و تکامل، علت انقلاب، تأسیس حکومت جهانی، قابلیت انطباق در اسلام (اجتهاد)، مشخصات مهم ایدئولوژی اسلامی، بردگی، تعدد زوجات، میل به ایده‏ آل در قیاس به میل به خوراک و..

بخش دوم کتاب با عنوان «منشور نهضت اسلام در برابر بحران فعلی جهان» از موضوعات زیر تشکیل شده است: بشر و اندیشه‏ های گوناگون، فقر در نتیجه استثمار و بی ‏عدالتی، اساس نهضت اسلامی، اظهارنظرها درباره کتابهای مریم جمیله، نگاهی به گذشته ۱۴۰۰ سال؛ قرآن مجید نوشته دکتر محمد حمیدالله، قدیمی‏ ترین قانون مکتوب، پیامبر خدا(ص) مرز تاریخ، کیش جهانی، اثر اسلام در تاریخ، تسلط بر نجوم، طب و جراحی، اولین دانشکده طبی، جبر و مقابله و هندسه کُروی، مکانیک و فیزیک، سهم مسلمانان در گیاه ‏شناسی و… مارگارت مارکوس (مریم جمیله) در این کتاب درصدد است اسلام را به مخاطبان غربی معرفی کند و به سئوالات احتمالی در این باره پاسخ دهد.

 این کتاب مانند دیگر کتب این نویسنده، ارزیابی انتقادی و تحقیقی اجمالی از منابع ماتریالیسم غرب، فلسفه مدرن و استدلال غلط مدرنیسم به عمل می ‏آورد و برای به پاخاستن و شناخت اسلام دور از تبلیغات، شجاعت لازم را به دست آورند.

 سعیدی در مقدمه این بخش از کتاب می ‏نویسد: «با این تلاش و کوششی که غربی ‏ها برای دشمنی با اسلام از خود نشان می ‏دهند، از میان همان ملت، دختر نیکوسیرت و موفقی ـ منظور مارگرت مارکوس: مریم جمیله ـ  قیام می کند و در راه دفاع از اسلام، به وسیله قلم، دست به کار جهاد می ‏شود! این است اعجاز قرآن و این است کرامت اسلام و این است مصداق و مفهوم آیه مبارکه‏ ای که فرمود یریدون لیطفوا«…

مشخصات

چاپ اول این کتاب در ۳۰۴ صفحه قطع وزیری تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، قیمت  ۶۴۰۰ تومان از سوی کلبه شروق قم منتشر شده است.

ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر)، «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری» و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار سید غلامرضا سعیدی و خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.


انتهای پیام/

کد خبر : 70821
تاريخ ثبت خبر : 10 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)