| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از محمدجواد توکلی؛


مالیات بر عایدی سرمایه؛ راهکاری موثر برای مهار سفته‌بازی در بازار

یکی از راهکارهای کاهش سود بازارهای موازی اخذ مالیات، مخصوصأ مالیات بر سود سرمایه است. بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارهای موازی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد جواد توکلی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشت کوتاهی در ارائه راه حلی برای وضعیت نابسامان اقتصادی در روزهای اخیر نوشت:

مالیات بر عایدی سرمایه، (به انگلیسی: capital gains tax) گونه‌ای مالیات بر عواید سرمایه‌ای است، که با هدف کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و موازی بخش تولید، اخذ می‌گردد.

با توجه به اینکه بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد، تقسیم می‌شود، اغلب دولت‌ها سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این امر کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی تولید بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکارهای کاهش سود بازارهای موازی اخذ مالیات، مخصوصأ مالیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از ما به التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن و… توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود. بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارهای موازی کاهش می‌یابد.

به طور مثال در حوزه املاک و مستغلات به عنوان یکی از سودآورترین بازارهای موازی، این نوع مالیات در شکل «مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر» جهت کنترل سوداگری و نیز جلوگیری از شکست بازار سال‌ها است که در بسیاری از کشورها اخذ می‌شود.

شکل گیری اجماع تدریجی بر وضع مالیات بر عایدی سرمایه برای مهار سفته بازی

وی در ادامه نوشته است، در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که با حضور نمایندگان مجلس و دولت و به خصوص مسئولان امور مالیاتی ۴ تیرماه برگزار شد، در مورد لزوم تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه اجماع صورت گرفته است. یکی از نکات مهم مطرح شده در این جلسه اعلام موافقت وزیر راه با وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن است، منتهی عنوان شده که این مالیات باید در همه بخش ها گرفته شود.

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی دوشنبه جلسه‌ای را در رابطه با راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی و نوسانات اخیر با رویکرد وضع مالیات بر عایدی سرمایه ترتیب داد. در این جلسه چند تن از نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی، نماینده بانک مسکن و نمایندگان اصناف مرتبط و همچنین کارشناسان اقتصادی از مرکز پژوهش های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند. رویکرد کلی حاضران در جلسه، اتفاق نظر در موافقت با لزوم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی در بازارهای مهمی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو بود.

نگارنده بیش از یک ماه است که اهمیت این ابزار را گوشزد کردم و حتی طرح مالیات بر عایدی خرید و فروش سکه را پیشنهاد کردم، امیدوارم که مجلس با ورود انقلابی در این زمینه یکی از مشکلات مزمن اقتصاد کشور (رونق بازار سفته بازی) را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 70649
تاريخ ثبت خبر : 6 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)