| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد تقی سبحانی تاکید کرد:


لزوم توجه به حدیث برای رسیدن به افق جدید در علوم انسانی اسلامی

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) عنوان کرد: برای رسیدن به افق‎های جدید در حوزه علوم انسانی اسلامی باید به حدیث نگاهی جدی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) افزود: حدیث دارای جایگاه عالی در دانش‌های اسلامی است؛ فقه، کلام، فلسفه و علوم انسانی به عنوان عرصه‌های دانش‌های اسلامی است که بدون درون مایه حدیثی امکان توسعه ندارند.

وی گفت: علوم و معارف اسلامی با استفاده از قرآن و بدون توجه به احادیث شدنی نیست؛ هر دانش‌سازی و ادعای نظریه اسلامی بدون توجه گسترده به پایه‌های قرآن و حدیث امکان‌پذیر نیست.

سبحانی با بیان اینکه معرفی دانش‌های اسلامی به ویژه دانش‌های شیعی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اکنون دنیا نیازمند معرفی تشیّع است اما بدون شناخت حدیث امکان معرفی تشیّع در سطح دنیا وجود ندارد.

وی یادآور شد: اکنون رقبای شیعه نیز به حوزه حدیث‌شناسی وارد شده‌اند و سهم بزرگی از فعالیت‌های خود را به مطالعات حدیثی در عرصه شیعه‌پژوهی اختصاص و برخی از کتاب‌ها و منبع‌های احادیث را به صورت گسترده مورد بررسی قرار داده‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم از مطالعات حدیثی به عنوان یکی از مباحث اصلی مراکز شیعه‌پژوهی دنیا نام برد و ادامه داد: در معرفی دانش‌ها و پیکره شیعی نیازمند حدیث‌پژوهی هستیم؛ رویکرد گروه‌های مختلف اسلامی طی دو دهه اخیر به سمت نسل‌گرایی میل کرده که جریان افراطی آن در گروه‌های تروریستی مشاهده می‌شود و نوع درست آن نیز در کشورهای اسلامیِ توانمند قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون مطالعات حدیثی از پیشرفت دنیای اسلام غافل خواهیم ماند، تصریح کرد: اگر بپذیریم که گرایش به نسل، امروزه فرهنگ و گفتمان عمومی جهان اسلام می‌شود، حوزه‌های شیعه نمی‌توانند از مطالعات این عرصه خالی باشند.

سبحانی با اشاره به عقب ماندن حوزه در زمینه حدیث و منابع حدیثی بیان کرد: برخی از طلاب میراث حدیثی را نمی‌شناسند و با بزرگان حدیثی ناآشنا هستند چرا که متن‌های منابع حدیثی در کشور خوانده نمی‌شود در حالی که امروزه مجموعه‌های مختلف علمی و فرهنگی کشور باید به دنبال مشارکت با مؤسسه دارالحدیث باشند که به عرصه مطالعات حدیثی به صورت گسترده تر پرداخته است.

استاد حوزه بیان کرد: بی‌توجهی نسبت به موضوع حدیث‌شناسی یک ننگ بزرگ است و اگر فعالیت‌هایی که رقبا در کشور عربستان انجام می‌دهند را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که مطالعات کنونی کشور ایران در این حوزه گستره‌ای ندارد.

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) اضافه کرد: مطالعات دقیق روانشناسی بر خواسته از حوزه حدیث و اینکه در پژوهشکده تفسیر و در حوزه کلام نیز شاهد استفاده گسترده از ظرفیت‌های حدیثی هستیم، نشان می‌دهد که بر پایه مطالعات حدیثی می‌توانیم به افق‌های جدیدی برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 67420
تاريخ ثبت خبر : 18 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)