| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

صالحی امیری:


لزوم بازشناسی اندیشه‌های امام(ره) با رویکرد، متدلوژی و زبان جدید

دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) طی نشستی خبری با بیان اینکه بیش از هر زمانی نیازمند بازشناسی اندیشه‌های امام (ره) هستیم، عنوان کرد: برای رفع چالش‌های امروز نیازمند بازگشت به اندیشه‌های امام (ره) با رویکرد، متدلوژی و زبان جدید هستیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، نشست خبری همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره)؛ از نظریه تا عمل، امروز دوشنبه، ۲۸ خردادماه با حضور دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیدرضا صالحی امیری، دبیر علمی این همایش، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و محمد محمودی‌کیا، دبیر اجرایی این همایش و جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در آغاز این نشست خبری، صالحی امیری به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پنج مرحله گفتمانی را طی کردیم؛ گفتمان ارزشی، گفتمان توسعه و سازندگی، گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال، تمام این گفتمان‌ها خرده گفتمان‌هایی در زیر چتر وسیع گفتمان انقلاب اسلامی هستند؛ برای اینکه تحلیل دقیق‌تری نسبت به این گفتمان‌ها داشته باشیم، نیازمند شناخت بهتر و دقیق‌تر آن‌ها هستیم. در همایش پیش‌رو ابعاد مختلف نظریات امام خمینی (ره) تجزیه و تحلیل خواهد شد. در برگزاری این همایش دو حوزه سیاست داخلی و خارجی از یکدیگر تفکیک شده است؛ اخلاق‌گرایی، عدالت‌گرایی، وحدت‌گرایی، آرمان‌گرایی، مصلحت‌گرایی، مردم‌گرایی، استقلال‌گرایی، عقل‌گرایی و قانون‌گرایی از جمله محور‌های مورد بحث ما در بخش سیاست داخلی است.

وی با بیان اینکه اکنون بعد از چهار دهه این همایش علمی با این عنوان و با حضور صاحب نظران دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌شود و این همایش به بررسی تحقق و یا عدم تحقق گفتمان اندیشه‌های حضرت امام (ره) می‌پردازد، ادامه داد: فلسفه ورود به این موضوع از این رو است که ما نیازمند بازشناسی اندیشه‌های امام (ره) برای نسل جوان و پویا و جامعه‌ای که علاقه‌مند به آرمان‌های امام است، هستیم. در چنین فضایی باید تحلیل شود که با چه موانعی روبرو بوده‌ایم و سهم هر کدام از موانع در تحقق این اهداف چه میزان است. همچنین دلایل اصلی بروز ناکامی‌ها در رسیدن به این آرمان‌ها چه بوده و سهم هر کدام از این محور‌ها چه میزان است.

نیازمند بازشناسی اندیشه‌های امام (ره) با رویکرد، متدلوژی و زبان جدید هستیم

وی با اشاره به برخی چالش‌ها در تحقق آرمان‌ها و اندیشه‌های حضرت امام (ره)، گفت: باید بررسی شود سوءمدیریت در تحقق عملیاتی گفتمان حضرت امام (ره) داشته‌ایم؛ چالش در فلسفه و نظریه وجود داشته، ضعف قوانین منجر به بروز ناکامی‌ها بوده و یا در اجرا توانایی تحقق این آرمان‌ها را نداشته‌ایم.

به گفته صالحی امیری، در عدم تحقق عملیاتی گفتمان حضرت امام (ره)، نیاز به آسیب شناسی سیاستی، تحلیلی، برنامه‌ای، عملکردی و مدیریتی هستیم که در این همایش بر اساس این ابعاد، مقالاتی واصل شده است.

دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در آنچه که به عنوان محور‌های اساسی این همایش مطرح می‌شود، باید در نظر داشت که این همایش، یک همایش علمی است که از منظر احساسی به موضوع نگاه نکرده و به بازاندیشی و کالبدشکافی اندیشه‌های امام (ره) و چرایی موفقیت و یا ناکامی خواهد پرداخت. این همایش واقع‌گرایانه و عقلانی است و بر پایه متدلوژی علمی و عملی خواهد کرد.

 

صالحی امیری با بیان اینکه سه گروه به صورت همزمان در برپایی این همایش فعال بودند، گفت: کمیته علمی، کمیته مشورتی و کمیته داوری، سه گروه فعال در این همایش هستند.

وی با ارائه آماری از روند دریافت مقالات در این همایش اظهار کرد: در مجموع ۱۷۸ چکیده مقاله به این همایش واصل شد که از این میان ۱۰۸ اصل مقاله دریافت گردید؛ در مسیر داوری این تعداد مقالات، تعداد ۶۲ مقاله تایید شد و در داوری نهایی ۲۴ مقاله منتخب شد که چکیده این‌ها در کتابی چاپ شده و طی برگزاری همایش منتشر می‌شود.

 دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) افزود: در مجموع ۵۵ درصد از پژوهشگرانی که مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال کرده‌اند، دارای مدرک دکتری، ۳۸ درصد از مقطع کارشناسی ارشد و ۸ درصد نیز از مقطع کارشناسی بوده‌اند.

به گفته صالحی امیری، ۱۸ نشست تخصصی به عنوان پیش نشست این همایش علمی در جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد و حاصل این نشست‌ها چاپ مجموعه مقالاتی این نشست‌ها در قالب کتاب بوده است.

وی افزود: در حوزه داخلی، این همایش با عناوینی همچون انقلاب اسلامی و عدالت، انقلاب اسلامی و آزادی، انقلاب اسلامی و حقوق ملت، انقلاب اسلامی و سیاست اخلاقی، انقلاب اسلامی و معنویت، انقلاب اسلامی و آموزش و فرهنگ، انقلاب اسلامی و امنیت، انقلاب اسلامی و مشارکت، انقلاب اسلامی و وحدت ملی، انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه و انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی، برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این همایش، ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی و در چارچوب گفتمانی، عناوینی مانند انقلاب اسلامی و راهبرد منطق‌گرایی اسلامی، انقلاب اسلامی و عدم تعهدگرایی جهانی، انقلاب اسلامی و استکبارستیزی، انقلاب اسلامی و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز، انقلاب اسلامی و صدور انقلاب، انقلاب اسلامی و جهانی شدن یا جهانی‌سازی، انقلاب اسلامی و هویت و خودباوری و نیز انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی، به عنوان موضوعات برگزاری همایش روز چهارشنبه خواهند بود.

وی در پایان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازاندیشی و بازشناسی اندیشه‌های امام (ره) داریم، افزود: برای رفع چالش‌هایی که امروز با آن‌ها مواجهیم، نیازمند بازگشت به اندیشه‌های امام (ره) هستیم. انتقال و انعکاس اندیشه امام به نسل جوان و عبور از سطح احساس و توجه به عقلانیت و باور از جمله اهداف برگزاری این همایش بوده است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه نیاز به بازشناسی اندیشه‌های امام (ره) با رویکرد، متدلوژی و زبان جدید هستیم، گفت: اندیشه‌های امام (ره)، اندیشه نابی است که همگان می‌توانند از این چشمه جوشان بهره‌مند شوند. لازم است پیرایه‌های ناصواب را از آراء و اندیشه‌های ایشان پاک کنیم و آن اندیشه خالص و حقیقی را به نسل جوان منتقل کنیم.

همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) روز چهارشنبه، ۳۰ خردادماه، از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی با حضور و سخنرانی شخصیت‌های علمی و برگزاری چندین پنل علمی، برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

کد خبر : 69962
تاريخ ثبت خبر : 28 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)