| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


قرآن و استکبارستیزی؛ عنوان یازدهمین همایش پژوهش‌های قرآنی

در مراسم اختتامیه دهمین همایش از موضوع و پوستر دوره یازدهم با عنوان «قرآن کریم و استکبارستیزی» رونمایی و اعلام شد که علاقه مندان می توانند برای شرکت در این همایش با این موضوع مقاله های خود را به آدرسiqro.ir ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سالهاست بحث همایش بین المللی قرآن کریم به منظور بهره گیری از اندیشه محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه پیرامون مساله قرآن و موضوعات روز که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری و دغدغه های ایشان است، اقدام شده است که طی سالهای اخیر شاهد برپایی این همایش علمی بوده ایم. هر ساله در انتهای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم این همایش علمی هم برگزار می شود که در واقع برگزار کننده بخش علمی این همایش دانشگاه علوم و معارف اسلامی است.

اهداف این همایش به گفته دبیر آن شامل «ماهیت شناسی انقلابی بودن از منظر قرآن کریم»، «مبانی قرآنی انقلاب«، »فرهنگ انقلاب، انقلابی ماندن و انقلابی بودن»، «شاخصه‌ها و ضوابط انقلابی ماندن بر مبنای آیات و روایات»، «تفاوت انقلابی بودن با تروریست و ارهاب بر مبنای آیات و روایات»، «مطالعات قرآنی مستشرقان و فرهنگ انقلاب«، «معرفی چهره‌های بزرگ انقلابی جهان»، «شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر امام خمینی(ره)» و «شاخصه‌های انقلابی بون و انقلابی ماندن از منظر رهبری معظم انقلاب» از جمله موضوعات محور نخست همایش می شود.

رضا امانی دبیر اجرایی دهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی درباره کلیات برگزاری این همایش گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم امسال هم مانند سال های گذشته متولی برگزاری این همایش قرآنی بود. پوستر دهمین دوره همایش در مسابقات بین المللی قران کریم در سال گذشته با موضوع «قرآن کریم و فرهنگ انقلاب» رونمایی شده بود و از همان زمان موضوع دهمین دوره همایش اعلام و دبیرخانه آماده دریافت مقالات شد.

وی افزود: دریافت مقالات از زمان اعلام موضوع تا پایان دی ماه یعنی در حدود هشت ماه اعلام شد و در این مدت ۴۲۱ مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۳۵۶ مقاله داخلی و ۶۵ مقاله خارجی دریافت شد.

امانی در ادامه با اشاره به سطح کیفی مقالات اشاره کرد و گفت: سطح کیفی مقاله های رسیده در مجموع خوب و قابل قبول بود. این آثار در چهار مرحله ارزیابی شدند. ۲۵ مقاله حائز امتیاز علمی ـ پژوهشی شدند و در کتاب مجموعه مقالات با امتیاز علمی ـ پژوهشی به چاپ رسیدند. ۲۰ مقاله هم امتیاز علمی ـ ترویجی کسب کردند که آنها هم در یک مجلد به چاپ رسیدند.

موضوع این دوره از همایش قرآن کریم و فرهنگ انقلابی بود که مقام معظم رهبری در سال قبل هم بر شاخصه های انقلابی بودن و انقلابی ماندن تاکید کرده بودند

وی اضافه کرد: یک جلد دیگر هم به چکیده مقالات اختصاص پیدا کرد. این سه جلد از مقاله های دهمین دوره همایش به علاوه سه جلد دیگر از مجموعه مقاله های دوره نهم در روز اختتامیه همایش دهم رونمایی شدند. ما اکنون در حال آماده سازی مقاله های خارجی این دوره از همایش قرآنی هستیم که به زبان عربی و انگلیسی دریافت شده بود و قرار است به همین دو زبان هم منتشر شود. ضمن اینکه در مراسم اختتامیه دو پنل برگزار شد که یکی از آنها اختصاص به مقاله های فارسی و دیگری اختصاص به مقاله های خارجی داشت.

دبیر اجرایی همایش قرآن کریم با اشاره به عدم دریافت مقاله هایی با موضوع میان رشته ای گفت: موضوع این دوره از همایش قرآن کریم و فرهنگ انقلابی بود که مقام معظم رهبری در سال قبل هم بر شاخصه های انقلابی بودن و انقلابی ماندن تاکید کرده بودند. با توجه به این موضوع مقاله های مرتبط با موضوعات میان رشته ای به این دوره از همایش نرسید.

وی اظهار کرد: ما طی تفاهم نامه ای که با سه مجله علمی ـ پژوهشی امضا کردیم قرار شده است ۲۵ مقاله علمی ـ پژوهشی با همین عنوان در این سه مجله منتشر شود.

امانی اظهار کرد: در مراسم اختتامیه دهمین همایش از موضوع و پوستر دوره یازدهم با عنوان « قرآن کریم و استکبارستیزی» هم رونمایی شد و اعلام گردید که علاقمندان می توانند برای شرکت در این همایش با این موضوع مقاله های خود را به آدرس iqro.ir  ارسال کنند.

داوری مقاله ها در چهار مرحله

دبیر اجرایی دهمین همایش بین المللی قرآن کریم درباره نحوه انجام داوری ها گفت: مقالات طی چهار مرحله داوری شدند که این اتفاق در کمتر همایشی روی می دهد که آثار چهار مرحله برای داوری را بگذرانند. در وهه اول آثاری که به دبیرخانه رسیدند توسط کمیته علمی و ارزیابی که فیلتر اولیه محسوب می شوند، بررسی شدند تا مشخص شود که این آثار با محورهای همایش همخوانی دارند یا خیر. بر این اساس طبق ارزیابی ها مقاله باید حداقل امتیاز را کسب می کرد تا به مرحله بعد برسد.

امانی در ادامه گفت: در مرحله دوم مقالات کدگذاری شدند و از طریق کد شناسایی شدند تا نام افراد مشخص نشود. برای داوری دو ارزیاب برای هر مقاله درنظر گرفته شد. در صورتیکه بعد از بررسی مقاله دو داور نتیجه یکسان و نزدیکی از مقاله داشتند معدل کلی از مقاله گرفته می شد و اثر به مرحله بعد می رفت اما اگر فاصله امتیاز دهی از یک مقاله توسط دو داور زیاد بود، مقاله به داور سوم سپرده می شد و نمره این داور بود که ما را به نتیجه می رساند. در چند مورد از قضاوت های مقاله ها چنین مساله ای بوجود آمد که از طریق داور سوم نتیجه گیری نهایی بدست آمد.

وی افزود: بعد از مرحله دوم ، ۲۵ مقاله علمی ـ پژوهشی مشخص شدند که توسط یک استاد ارزیابی شدند و با امتیازی که این داور به آثار داد به اضافه امتیازهای قبلی، هشت مقاله برتر در روز اختتامیه همایش ارائه شدند. در مرحله چهارم و در روز ارائه مقاله ها، کمیته ای از داوران در مراسم حضور یافتند و به مقاله های ارائه شده امتیاز دادند. امتیازی که این کمیته به این آثار داد به اضافه امتیازاتی که مقاله ها در مراحل قبل کسب کرده بودند، نفرات برتر اول تا سوم را در همان روز اختتامیه مشخص کرد.

وی درباره نهاد حمایت کننده همایش گفت: دانشگاه علوم و معارف اسلامی که این همایش قرآنی را برگزار کرده است زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد و این سازمان حامی این همایش بوده است.

امانی درباره هزینه هایی که در این همایش صرف شده است، بیان کرد: هزینه هایی که برای برگزاری این دوره درنظر گرفته شده به مراتب کمتر از سال های قبل بود و در این زمینه صرفه جویی صورت گرفته شد.

امانی در پایان بیان کرد: اختتامیه دهمین همایش بین المللی قرآن کریم در روز چهارم اردیبهشت در قم و در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد و به نفر اول پنج سکه بهار آزادی، نفر دوم چهار سکه بهار آزادی، نفر سوم سه سکه بهار آزادی و ۲۰ نفر دیگر از ارسال کنندگان مقاله یک سکه بهار آزادی داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 45685
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:17
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)