| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله هادوی تهرانی:


قرآن، گفت‌وگوی تمدن‌ها را به رسمیت شناخته است

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه تقوا؛ تنها ملاک برتری انسان‌ها از دید قرآن است گفت: قرآن، گفت‌وگوی تمدن‌ها را به رسمیت شناخته که موید آن تعبیر «لِتَعَارَفُوا» در آیه ۱۳ حجرات است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره حجرات با اشاره به آیه ۱۳ این سوره؛ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» گفت: در اینجا روشن شده است که انسان یا مونث است و یا مذکر و جنس ثالثی وجود ندارد که می‌توانید برای توضیح بیشتر به برخی مقالات نوشته شده مراجعه کنید.

وی با اشاره به تعبیر لتعارفوا افزود: این تعبیر تاکید بر ارتباط میان فرهنگ‌ها، تمدن‌ها، ادیان و … است که در سال ۲۰۰۰ بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها در سطح بین‌المللی مطرح شد ولی عمر کوتاهی داشت و سریعا متوقف شد.

وی ادامه داد: قرآن فرموده این که ما شما را به صورت قبیله‌ها و گروه‌های مختلف آفریدیم برای ایجاد ارتباط میان شما بوده است؛ بنابراین قرآن تنوع و ارتباط فرهنگی را پذیرفته و برای مسلمین دراین کار، ضوابطی قرار داده است.

هادوی تهرانی اظهارکرد: ارزش‌های اسلامی در تحقق بیرونی و فرهنگ‌های مختلف اسلامی، در کلیاتی مشترک هستند ولی هر کدام، خصوصیاتی هم دارند که این تنوع فرهنگ، عامل رشد و نشاط و پیشرفت است.

وی تاکید کرد: انسان با هر فرهنگی اعم از لر و کرد و دزفولی و این کشور و آن کشور که باشد تنها ملاک برتری او تقواست؛ نه قومیتی بر قومیت و نه جنسیتی بر جنسیت دیگر برتری دارد؛ لذا بی سواد با تقوا بر باسواد بی تقوا و زن مومن کنیز بر زن کافر آزاد برتری دارد و تنها ملاک در اینجا، تقواست.

هادوی تهرانی با اشاره به روایت «اختلاف امتی، رحمه» عنوان کرد: این اختلاف به معنای رفت و آمد و تضارب آراء و اندیشه  و تفاوت‌های فرهنگی و علمی و … است که باعث پیشرفت و نشاط و رشد انسان‌ها و در نتیجه مایه رحمت برای آنان است.

انتهای پیام/

کد خبر : 65877
تاريخ ثبت خبر : 27 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)