| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابراهیمی‌دینانی در مراسم روز جهانی فلسفه:


فیلسوف معاصر ما علامه طباطبایی است

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: در عصر ما علامه طباطبایی یک فیلسوفی است که حرف‌هایی نویی برای گفتن دارد،‌ آثارش نیز نشان می‌دهد که قدرت تفکر واقعی دارد آنگونه که کُربن درباره وی می‌گوید انگار علامه همه مسیرها را طی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، نشست روز جهانی فلسفه با عنوان «عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر» با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی،‌چهره ماندگار فلسفه ایران، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، یوسف اباذری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی دیگر از اساتید و علمای حوزه فلسفه و حکمت در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیمی دینانی طی سخنانی عنوان کرد: بشر فساد می‌آفریند ، هوا و زمین را آلوده می‌کند، جنایت می‌کند و هر چه سیرتر شود، اذیتت بیشتر می‌شود آدم با اینکه فراز و فرود دارد فلسفه می‌فهمد اما جبرئیل فلسفه را نمی‌فهمد و وحی را تنها دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها موجودی فلسفه را می‌فهمد و می‌گوید و می‌بافت، انسان است، گفت: همین انسان محدود نیست چرا که پرسش‌هایش محدود نیست فیلسوف جرأت دارد و می‌پرسد که هستی چیست و غیر هستی از هستی می‌تواند بپرسد. خود هستی از زبان انسان است که می‌تواند بپرسد هستی چیست. انسان زبان هستی است.

دینانی یادآور شد: اگر هستی به زبان هستی می‌خواهد بگوید به زبان آدم حرف می‌زند. انسان گشوده به زبان عالم است این درحالیکه است که کره زمین و ماه تنها کره زمین و ماه هستند تنها انسان است که کشف مجهولات می‌کند، گشوده و گشاینده است. انسان حلال خیلی مسائل بوده است و در آینده نیز بسیاری مسائل را حل خواهد کرد و فلسفه انسان را از اسارت و جمود نجات می‌دهد.

وی با تأکید براینکه کسی که فلسفه نداند اسیر فکرهای محدود است، توضیح داد: فلسفه نجات یافتن از تحمیل‌های فکری نهان و عیان است.

وی با بیان اینکه فلسفه به انسان یاد می‌دهد که چگونه فکر کند، گفت: تنها فلسفه است که به انسان یاد می‌دهد هم اکنون چگونه بیاندیشد و به یک معنایی فلسفه است که انسان را نواندیش می‌کند، این نوع اندیش نخست خود را زیرسوال می‌برد یعنی آنچه تاکنون فهمیده و باور دارد را زیر سوال می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌گوید ابن سینا ارسطویی است، گفت: ابن سینا ارسطو را خوانده و از او عبور کرده همانگونه که افلاطون را خوانده و از او عبور کرده و معتقد است افلاطون بی سواد است.

دینانی با بیان اینکه در فقه عیب ندارد که شکیات را بپرسیم، گفت:‌اما در مسائل بنیادی و اصولی انسان حق تقلید ندارد. عقل هم میزان است و هم خود را می‌سنجد و فلسفه رشته‌ای است که با عقلانیت سروکار دارد ملاصدرا فیلسوف بود اما تا چهارصد سال بعد از او جهان اسلام فیلسوفی نداشته است اما جهان غرب بعد از دکارت فیلسوفان گوناگونی به خود دیده که البته من قصد دفاع از آنها را ندارم تنها جریان فکری غرب را اشاره می‌کنم.

وی گفت: علامه زنوزی نیز یک فیلسوف بود اما حرفش خوانده نشده است ملاهادی سبزواری در یک جاهایی فیلسوف است اما در عصر کنونی ما علامه طباطبایی است که حرف‌های نویی دارد و آثارش نیز نشان می‌دهد که حرف های تازه داشته  و قدرت تفکر واقعی دارد آنگونه که کُربن که همه مکاتب فکری غربی را می‌دانست وقتی نزد علامه از فلسفه می‌گفت انگار که علامه همه مسیرها را طی کرده بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مردی که در سه شهر سنتی تبریز،‌ نجف و قم زندگی کرده بود آزادی فکری او از دانشگاه‌های سوربن و هاروارد بیشتر بود اما نمی‌دانم واقعا این آزادی را از کجا آورده است.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 34684
تاريخ ثبت خبر : 25 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)