| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سرفصل‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های جهان/6؛


فلسفه در دانشگاه هاروارد

به اعتقاد هاروارد حتی دانشجویانی که رشته آنها فلسفه نیست بعد از فراغت از تحصیل، تنها چیزی که می تواند به آنها خیلی کمک کند، همین واحدهای فلسفه ای است که گذرانده اند! دانشجویان دانشکده فلسفه اوقات مطالعه فلسفه را به عنوان تجربه فرهیختگی دوران دانشجویی خود قلمداد می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، فلسفه یکی از رشته های دانشکده علوم انسانی و هنر دانشگاه هاروارد است. رشته فلسفه دارای دانشکده و دپارتمان مجزایی است. به طور کلی در دانشکده علوم انسانی و هنر دانشگاه هاروارد رشته های زبان و ادبیات انگلیسی، مطالعات کلاسیک، ادبیات تطبیقی، زبانها و تمدنهای شرق آسیا، ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات آلمانی، تاریخ هنر و معماری، زبان شناسی، موسیقی، تمدنها و زبانهای خاور نزدیک، فلسفه، زبان و ادبیات رومانتیک، زبان و ادبیات اسلامی، مطالعات جنوب آسیا و  مطالعات بصری و زیست محیطی دارای دانشکده مجزا و مستقل هستند.

 

 

دانشگاه هاروارد در اهمیت علوم انسانی می آورد: علوم انسانی ابزاری اساسی برای موفقیتهای شخصی و فردی از یک سو و موفقیتهای حرفه ای از سوی دیگر است.

 

 

دانشگاه هاروارد توجه ویژه ای به حوزه فلسفه دارد. در تعریف فلسفه آمده است که روش تفکر فلسفی تعاریف موجود را از بین برد و امکان دسترسی به مواردی را داد که معمولا در موارد سریع معمول بودند.

 

 

در ادامه تعریف فلسفه و روش تفکر فلسفی آمده است: روش فلسفی این موضوع را آشکار می کند که آلترناتیوها و بدیل های دیگر نیز ممکن و امکان پذیر هستند. مطالعه فلسفه گره خورده با پرسشهایی که انسان همواره در طول تاریخ با آن مواجه بوده است.

 

 

دانشگاه هاروارد در طول مطالعات فلسفی خود و بر اساس نظرات فلاسفه مهم عنوان می کند: در مصاحبه با فلاسفه بزرگ اهمیت فلسفه مورد توجه قرار گرفته است و آنها بر این نکته تاکید دارند که فلسفه ارزش ذاتی را در تفکر و تأمل می داند.

 

 

دانشگاه هاروارد برای دانشجویان غیر فلسفه نیز واحدهای فلسفه و دوره های فلسفی برگزار می کند و ضمن اینکه در درسگفتارها دانشجویان غیر فلسفه می توانند حضور به هم برسانند.

 

 

به اعتقاد هاورارد حتی دانشجویانی که رشته آنها فلسفه نیست بعد از فراغت از تحصیل، تنها چیزی که می تواند به آنها خیلی کمک کند، همین واحدهای فلسفه ای است که گذرانده اند! دانشجویان دانشکده فلسفه اوقات مطالعه فلسفه را به عنوان تجربه فرهیختگی دوران دانشجویی خود قلمداد می کنند.

 

 

دانشکده فلسفه هاروارد معتقد است که اگرچه به اعتقاد برخی انتخاب رشته فلسفه راهی برای کسب پول و ثروت نیست اما معتقد هستند که روش تفکر فلسفی باعث موفقیت یک فرد است: «با این اوصاف بسیاری از آنهایی که تحصیلات عالی ندارند نگران این موضوع هستند که اخذ مدرک فلسفه راهی به سوی فقر است. اما در حقیقت مهارتی که از مطالعه فلسفه عاید شما می شود بسیار قابل توجه است و این اهمیت مطالعه فلسفه در شرایط اقتصادی فعلی که بسیار متغییر است مشهود است.

 

 

بسیاری از مهارت های تخصصی در نهایت منسوخ می شوند و در هر موردی اغلب مردم رفتارهای خود را در گذر زمان تغییر می دهند. مهارت هایی که فلسفه به شما می آموزد همیشه مورد نیاز هستند. توانایی تفکر و نوشتن شفاف، توانایی روشن کردن پیش فرض هایی که به آنها توجه نشده، توضیح شفاف مسائل پیچیده،  توضیح مفاهیم و ارتباطات، برای دیدن مسائل در یک گسترده وسیع تر، برای به چالش کشیدن فرضهای باطل. بطور خلاصه فلسفه به شما مهارت هایی می دهد که می توانید آن را به هر نوع کاری مرتبط کنید.»

 

 

دانشجویان فلسفه در هاروارد در رشته های گوناگونی فعالیت دارند. فارغ التحصیلان فلسفه به مهارت هایی در زمینه حقوق، حسابداری و مسائل مالی، مشاوره، کسب و کار، اینترنت، دارو، روزنامه نگاری، هنر، مشاغل غیر انتفاعی، آموزش و امور دانشگاهی (هم در فلسفه و هم در قوانینی دانشگاهی) تسلط دارند. سوالی که باید از خود بپرسید این نیست که «با مدرک فلسفه چه کاری می توانم انجام بدهم؟» بلکه بجای آن باید از خود سوال کنید «با یک مدرک می توانم چه کار کنم؟»

 

 

در هاروارد دوره های دانشگاهی(کورسهای دانشگاهی) سطح بندی شده است. در سطح ابتدایی دانشجویان تازه وارد می توانند کورسهای مربوطه را اخذ کنند. در سطح میانی دانشجویان موظف هستند برخی کورسهای اجباری را بگذرانند.

 

 

در سطح تحصیلات عالی دانشجویان دروس سمینار را می گذرانند. ضمن اینکه در هر سه سطح کورسهای اختیاری برای دانشجویان گذاشته شده است.

 

 

مهمترین زیر شاخه های رشته فلسفه در دانشگاه هاروارد عبارتند از: فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی، زیبایی شناسی، معرفت شناسی ، فلسفه منطق، فلسفه زبان، فلسفه تاریخ، فلسفه تحلیلی، فلسفه باستان، کانت شناسی و ویتگنشتاین شناسی.

 

 

نکته جالب در خصوص دوره دکتری این دانشکده این است که تعداد دانشجو در این دوره بین ۵ نفر تا ۸ نفر است تا از این طریق دانشجویان امکان بحث و گفتگو با همتایان خود و اساتید را داشته باشند.

 

 

شماره بعد این گزارش به دوره های دانشگاهی و اساتید برجسته دانشکده فلسفه دانشگاه هاروارد خواهد پرداخت.

 

بخش قبلی این سلسله یادداشتها را اینجا بخوانید!

کد خبر : 28347
تاريخ ثبت خبر : 2 شهریور 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)