| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مجتبی کوچک‌زاده:


فلسفه اجتماعی روزه، تعادل‌بخشی به جامعه است

یک استاد حوزه گفت: با روزه گرفتن روح انسان لطیف می‌شود و انسانی که روحش لطافت پیدا می‌کند، عاطفه و نوعدوستی‌اش بیشتر می‌شود که ثمره آن، حرکت جامعه به سمت تعادل است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک‌زاده با اشاره به اینکه آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره احکام و فلسفه روزه را بیان می‌کند، اظهار کرد: از آیات مذکور می‌توان این‌گونه استنباط کرد که فلسفه روزه و تمام عبادات رسیدن به تقوا می‌باشد؛ تقوا نیز به این معنا که خدا را محور زندگی خود قرار داده و ببینیم چه کارهایی مورد رضایت و خوشنودی او است.

وی افزود: در روایات آمده که «روزه بگیرید تا درد فقرا و گرسنگان را درک کنید» و یا «روزه بگیرید تا گرسنگی و تشنگی آن شما را به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیندازد» و نیز فلسفه روزه این است که فاصله میان فقیر و غنی کاهش پیدا کند. در واقع با روزه گرفتن روح انسان لطیف می‌شود و انسانی که روحش لطافت پیدا می‌کند، عاطفه و نوعدوستی‌اش بیشتر می‌شود که ثمره آن، حرکت جامعه به سمت تعادل است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره جایگاه ماه رمضان در میان ماه‌های قمری گفت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان برای مردم خطبه خوانده و آنها را برای ورود به ماه رمضان آماده کردند. حضرت در این خطبه فرمودند:«ای مردم! ماه رمضان با سه ارمغان برکت، رحمت و مغفرت به شما روی آورد… ماه رمضان از بهترین ماه‌ها، روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعت‌هاست». شب‌های قدر در این ماه واقع شده و عظمت ماه رمضان به نزول قرآن در آن است، لذا اهمیت بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر دارد.

وی با بیان اینکه روزه دارای درجات و مراتبی است، افزود: در روزه عوام یا فقهی فقط به شکل ظاهری روزه گرفتن توجه می‌شود که مایه رشد و کمال در انسان نیست، در مرتبه بعدی روزه خواص یا اخلاق قرار می‌گیرد که علاوه بر خودداری از خوردن و آشامیدن، تمام اعضا و جوارح نیز روزه‌دار هستند. بالاترین مرتبه، روزه خواص یا عرفانی است که نه تنها تمام اعضا و جوارح بدن روزه‌دارند، بلکه شخص روزه‌دار حتی به فکر گناه کردن نیز نیست و بر فکر، قلب و روح خود کنترل دارد. اگر ما به این مرتبه از روزه‌داری برسیم، طعم واقعی روزه را خواهیم چشید و به نهایت کمال می‌رسیم.

حجت‌الاسلام کوچک‌زاده تصریح کرد: روزه می‌تواند سازنده روح باشد، به شرط اینکه علاوه بر ظواهر، به باطن روزه نیز پرداخته، در خوردن و آشامیدن زیاده‌روی نکرده و با کم خوردن صفات فرشتگان را در خود تقویت کنیم؛ اما متأسفانه امروز در جامعه ما بیشتر به شکل ظاهری روزه توجه شده و از باطن و روح آن فاصله گرفته‌ایم. اثر روزه حقیقی، دوری از گناه است و این خود نشانه‌ای می‌باشد تا بفهمیم روزه ما در چه مرتبه‌ای قرار دارد.

وی درباره چگونگی برخورد با اشخاص روزه‌خوار در جامعه گفت: ما موظفیم در حد تذکر لسانی عمل کنیم و برخوردهای اجرایی وظیفه مردم نیست، چرا که باعث ناامنی و درگیری می‌شود. نگاه ما به افراد روزه‌خوار باید نگاه طبیب به مریض باشد، همانطور که طبیب دوست دارد بیمارش درمان شود، ما نیز نصیحت کرده و تذکر بدهیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رشد انسان در سایه شب زنده‌داری حاصل می‌شود، خاطر نشان کرد: مرحوم علامه طباطبایی نقل کردند که استادشان آیت‌الله قاضی فرمودند: اگر دنیا و آخرت را می‌خواهی، نماز شب بخوان. در این شب‌ها فرصت و زمینه برای عبادت و خودسازی بیشتر فراهم است که می‌توانیم با شب زنده‌داری، انس با قرآن و صله رحم زمینه را برای رشد خود فراهم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 68398
تاريخ ثبت خبر : 2 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)