| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدعلیرضا حسینی:


فقه و فقاهت مقوله‌ای زمان بر است/به مرور زمان مسائل حل می شود

یک محقق و مدرس حوزه گفت: انصافا در حوزه علمیه قم کارهایی می‌شود که سخت و به روز است از جمله می‌توان به تلقیح مصنوعی اشاره کرد که حتی فقهای معاصر نیز روی آن بحث نداشته‌اند اگرچه فتاوایی داده‌اند‌.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حسینی، محقق و مدرس حوزه در  نشست اصول علمی و روابط بین الملل در فقه شیعه گفت: فقه و فقاهت، مقوله‌ای زمان بر است و باید به مرور زمان مسایل آن را حل کنیم.

وی افزود: در یک دوره‌ای در ایران، کت پوشیدن دچار اشکال بود و متشرعین پالتو می‌پوشیدند یا مسئله حرمت یا عدم حرمت کراوات مسئله‌ای است که فقها به صراحت حکمی برای حرمت آن نمی‌دهند و اگر استفتایی صورت گیرد بر بهتر بودن عدم استفاده از آن تاکید می‌شود.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد روزآمد شدن فقه و اینکه چرا حوزه علمیه کتبی را در این زمینه تالیف نمی‌کند بیان کرد: انصافا در حوزه علمیه قم کارهایی می‌شود که سخت و به روز است از جمله می‌توان به تلقیح مصنوعی اشاره کرد که حتی فقهای معاصر نیز روی آن بحث نداشته‌اند اگرچه فتاوایی داده‌اند‌.

این محقق با بیان اینکه کتبی نیز در این زمینه ها منتشر شده است تصریح کرد: در پیوند اعضا، کارهای خوبی صورت گرفته همچنین موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در بسیاری از مسایل روز اقدام به شناسایی و بررسی موضوعات دارد که از جمله در تراریخته به عنوان داغ‌ترین موضوعات روز، مورد بررسی قرار گرفته و موضوعات در اختیار مقام معظم رهبری و مراجع برای صدور فتوا قرار می‌گیرد البته موسوعه‌ای مانند جواهر الکلام نداریم.
 

نشست علمی «اصول و مبانی روابط بین‌الملل از منظر فقه شیعه» برگزار شد

 

وی با بیان اینکه بنده پیشنهاد تالیف موسوعه‌ای مانند جواهر را در موضوعات فقهی روز به موسسه موضوع‌شناسی ارایه کرده‌ام بیان کرد: در کویت موسوعه‌ای به نام موسوعه الفقه کویت نوشته شده و در عربستان نیز کار مشابهی انجام داده‌اند و پیشنهاد ما نیز این است که در ایران نیز مبتنی بر فقه شیعه این مسئله صورت بگیرد.

حسینی همچنین بر لزوم ورود جدی به مقوله فقه حکومتی برای پاسخگویی به نیازهای روز در عرصه روابط بین‌الملل تاکید کرد و گفت: برای پاسخ‌گو بودن فقه در روابط بین‌الملل باید فقه حکومتی توسعه یابد. 

انتهای پیام/

کد خبر : 42877
تاريخ ثبت خبر : 14 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:12
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)