| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مهدی صرامی:


فقه شهرسازی به مثابه وظیفه عملی در برابر خداوند است

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی گفت: فقه به تعیین وظیفه عملی انسان‌های قادر، عاقل و بالغ در برابر خداوند معنا می‌شود و وقتی به عنوان شهرساز می‌گوییم فقه شهرسازی به این معناست که وظیفه عملی در برابر خداوند است و خروجی فقه در باید‌ها و نبایدها است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صرامی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در نشست دو روزه «فقه و شهرسازی اسلامی» که چندی پیش در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد؛ بیان داشت: بخش بسیاری از افرادی که در حوزه شهرسازی اسلامی کار می‌کنند از منابع معتبر استفاده نمی‌کنند چرا که نظریه پرداز این حوزه نبوده و تخصص ندارند و روش درست استفاده از منابع نیز، اجتهاد می‌باشد.

وی با بیان اینکه وقتی گفتیم دین منظومه و شبکه است در واقع مثل یک تور گسترده در حیات بشر منطبق می‌شود، بدین معنا که اگر گفتیم ما می‌خواهیم گزاره سیاست را استنباط کنیم می‌توان پرسید گزاره فرهنگ، اقتصاد و اجتماع در کجا قرار دارد، چرا که سیاست بدون این گزاره‌ها معنایی ندارد و اگر گفته شود می‌خواهیم شهر اسلامی بسازیم باید از تئوری‌های اقتصادی، تربیت و فرهنگ هم سوال شود.

صارمی با بیان اینکه در حوزه تمدن سازی باید به سه رکن توجه شود که شامل تربیت، تولید و تحول است؛ اظهار داشت: فقه به  تعیین وظیفه عملی انسان‌های قادر، عاقل و بالغ در برابر خداوند معنا می‌شود و وقتی به عنوان شهرساز می‌گوییم فقه شهرسازی به این معناست که وظیفه عملی در برابر خداوند است و خروجی فقه در باید‌ها و نبایدها است.

وی افزود: ساخت منزلی که باعث تضییع حقوق همسایه شود حرام است و اگر گفتیم بر چه کسی حرام است فقه فردی است و اگر گفتیم بر جامعه و حکومت حرام است این فقه کلان است.


انتهای پیام/

کد خبر : 54790
تاريخ ثبت خبر : 26 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:53
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)