به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از حوزه، محمدهادی فضل الله نژاد در نشست علمی «باید و نبایدهای شیعه در فضای مجازی» که در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار شد اظهار کرد: اگر مبلغان دینی به فضای مجازی آشنایی داشته باشند؛ یعنی جزئیات و محتوای رسانه را آگاه باشند میتوانند از اینفضا به عنوان یک فرصت استفاده کنند.
محقق و پژوهشگر فضای مجازی افزود: اگر مبلغ، فضای مجازی را نشناسد و نا آگاهانه وارد این محیط شود در بسیاری از موارد، این تبلیغ رسانهای آسیبزا برای وی و مخاطبان خواهد شد؛ زیرا این محیط با فضای واقعی متفاوت است و در برخی مواقع، سختتر است.
وی، مدیریت فضای مجازی را در دستان غرب توصیف کرد و ادامه داد: از آنجا که مدیریت فضای مجازی در دست غرب است، تلاش میکند که با ترفندهای شیطانی، مبنای رفتاری و فکری آلودهاش را حاکم کند و به ملتهای دیگر بهویژه ایران انتقال دهد.
این محقق و پژوهشگر فضای مجازی، بحث امنیت اطلاعات را مهم برشمرد و افزود: برخی افراد از فضای مجازی مطلع نیستند و در این زمینه آگاهی کافی ندارند از اینرو اطلاعات شخصی خود را به راحتی در اختیار این فضا قرار میدهند.
وی به آسیبهای فکری و محتوایی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اگر کسی دغدغه معنویت دارد و احساس میکند که قربانی این فضای پر خطر خواهد شد و به آسیبهای ظاهری و شبهات محتوایی گرفتار میشود باید مراقب باشد. با توجه به تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک گروهایی که اقدام به رد پروردگار متعال و ترویج بی دینی در فضای مجازی اهتمام دارند توسط وهابیت خبیث مدیریت می شوند.
فضل الله نژاد اظهار کرد: با توجه به گزارش ها و فعالیت های پژوهشگران عرصه جنگ نرم و فضای مجازی نکته ای که قابل تامل می باشد، فعالیت های گسترده گروه های وهابی و سلفی برای ترویج بی دینی و رد خداوند است که در شبکه های مختلف اجتماعی و مجازی رو به افزایش است.
این استاد دانشگاه با بیان این که ما از ظرفیتهای فعلی برای مقابله با جنگ نرم وهابیت در فضای مجازی استفاده نکردیم، افزود: متاسفانه امروز با توجه به هجمه های مختلف و متنوعی که به اسلام و تشیع می شود، مبلغینی که آشنا به این فضا باشند و یا وبلاگهای پاسخگو که تعدادشان زیاد باشد را در این فضا نداریم و این تعداد هم که داریم خوب فعالیت نمیکنند.
فضلالله نژاد در تشریح شاخصههای جنگ نرم دشمن علیه اسلام و انقلاب، گفت: جنگ نرم تعریف ساده و واضحی دارد؛ این جنگ در مقایسه با جنگهای فیزیکی اتفاق افتاده در طول تاریخ و جنگ سرد، در فضای مجازی دنبال میشود، چرا که همزمان با گسترش فعالیتهای اینترنتی این اصطلاح رواج پیدا کرد و این جنگ بیشتر محصول فضای مجازی است.
وی ادامه داد: وهابیت با توجه به پشتوانه مادی هنگفتی که برایش تدارک دیده شده در همه زمینهها فعالیت گستردهای دارد؛ در عرصه فیزیکی و حضوری نیز حتی در داخل ایران، این فرقه، نیروهای بسیاری دارد و در خارج از کشور با توجه به عدم محدودیت، حجم فعالیتهایش چند صد برابر و یا چندین هزار برابر بیشتر از ما است.
فضلالله نژاد بیان داشت: گاهی فعالیتهای این فرقه حتی از مبلغان مسیحی نیز بیشتر است، به طور مثال ما در برخی مناطق یک مبلغ انگلیسی زبان برای کشورهای غیر فارسی زبان نداریم در حالی که وهابیت ممکن است طلبههای بسیاری به همان زبان برای تبلیغ وهابیت داشته باشد.
این فعال فضای مجازی اظهارداشت: مقایسههایی مانند این، نشان میدهد که وهابیت در شبکههای ماهوارهای، فضای مجازی و… فعال هستند و سهولت کار در فضای مجازی نیز زمینه را برای فعالیت و تبلیغ بیشتر فراهم میکند؛ وهابیت موفقیت خود را منوط به پر کردن فضاهای مختلف میداند.
فضلالله نژاد با اشاره به تکنیکهای تبلیغاتی وهابیت در فضای مجازی، گفت: مطلب حق و متقن راه خود را برای گسترش پیدا میکند، اما مطلبی که مبنای علمی و صحیحی ندارد، برای ترویج باید متوسل به سایر شیوهها شود؛ یکی از شیوههایی که وهابیت در این راستا استفاده کرده ترویج وهابیت در قالب انتشار وسیع محتواست.
وی یادآور شد: وقتی حرف باطل در حجم زیاد و توسط افراد مختلف بیان شود، امکان گسترش مییابد؛ بنابراین در مقابله باید سعی شود که ما نیز با تعداد بیشتری در این بخش پاسخگو باشیم تا جوسازی آنان را کمتر کنیم.
این محقق و پژوهشگر فضای مجازی در ارزیابی خود از عملکرد ما در مقابله با وهابیت در فضای مجازی گفت: در اصل پاسخگویی، علمای شیعه این فرصت را داشتهاند، ولی با توجه به تازگی این فضا که خصوصیات خود را دارد نیاز به روش خاصی است؛ بدین معنی که وقتی آنها با حجم زیاد شبهه ایجاد میکنند، ما نیز باید با حجم زیاد پاسخگو باشیم.
وقتی حرف باطل در حجم زیاد و توسط افراد مختلف بیان شود، امکان گسترش مییابد، بنابراین در مقابله باید سعی شود که ما نیز با تعداد بیشتری در این بخش پاسخگو باشیم تا جوسازی آنان را کمتر کنیم.
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه متأسفانه این اتفاق نیفتاده است، گفت: ما نه تنها از ظرفیتهای فعلی استفاده نکردیم، بلکه نتوانستیم به این هجمهها پاسخ لازم بدهیم.
وی با بیان اینکه البته پاسخگویی انواع مختلفی را شامل میشود، بیان داشت: مقصود ما از پاسخگویی این نیست که تنها به شبهات پاسخ بگوییم، بلکه باید تولید محتوا کنیم و در این راه نیز میتوانیم از کارهای هنری و جذابیتهای بصری بهره بگیریم.
فضل الله نژاد ادامه داد: کارهای انفرادی در این فضا تبعاتی؛ مانند موازیکاری، نشناختن درست هدف و مطلع نبودن از نیازها و مشکلات را دارد؛ بنابراین یک مدیریت واحد باید بر این فضا نظارت داشته و آن را ساماندهی کند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تحت یک مدیریت واحد در این بخش کار نشده و جزیرهای عمل میشود و به همین دلیل ما نتوانستهایم نتیجه لازم را بگیریم.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: متاسفانه آگاه نبودن کاربران شبکههای اجتماعی و فضای مجازی موجب شده تا شاهد سبک زندگی به ظاهر غربی، اما کاملا توهمی باشیم؛ نسخههایی که عدهای برایمان میپیچند، اما خود از این نسخهها استفاده نمیکنند.
وی اظهار کرد: فضای مجازی یکی از ابزارهایی است که فرصتهای بسیار خوبی را در اختیار انسان قرار میدهد، ولی در صورت آشنا نبودن و استفاده غلط برای فرد یک تهدید محسوب میشود.
وی افزود: متاسفانه امروز آگاهی افراد از نحوه استفاده از فضای مجازی بسیار پایین است و این در کشور ما بیشتر خود را نشان میدهد؛ چراکه صرفا قشر تحصیل کرده جامعه ما یک مصرفکننده هستند که فقط یاد گرفتهاند که از این فضا و وسیله چگونه استفاده کنند و هیچگونه اطلاعات علمی از این فضا و سایر کاربردهایی آن آگاهی ندارند و این یک آسیب برای جامعه محسوب میشود.
فضلاللهنژاد تصریح کرد: موضوع سبک زندگی مدتی است که توجه همگان را در دنیا به خود جلب کرده است که در این عرصه، غرب با قالب کردن سبک زندگی خود به کشورهایی که در مقابلشان سرکشی دینی و فرهنگی دارند با عرضه کردن این سبک، زندگیشان را دچار آسیب میکنند.
وی در ادامه به جایگاه شبکههای مجازی و ماهوارهای برای منحل کردن جامعه ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳۰ شبکه فارسی زبان در ماهواره به اجرای برنامههای مختلف میپردازند که بهصورت رایگان در اختیار مخاطبان خود هستند و این در حالی است که در جوامع دیگر با گرفتن پول شبکه در اختیار مخاطب قرار میدهند تا از برنامهها استفاده کنند.
وی اظهار کرد: امروز باید نخبگان فرهنگی و علمی وارد این جریان شوند تا با ارائه پژوهشهایی که در این زمینه دارند افراد جامعه به خصوص قشر تحصیلکرده جامعه را آگاه کنند و با حرکت علمی در این حوزه مقابل تهاجم فرهنگی بایستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه به خاطر عدم شناخت فضا و توجه به روحیات مخاطب اینترنتی، فعالین این عرصه نمیتوانند موفقیتی که قصد دارند را به دست آورند، گفت: شناخت مخاطب، روحیات و زبان مناسب برای تبلیغ، از اولین اصول تبلیغ دینی است که شامل فضای مجازی میشود.
انتهای پیام/