| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدرضا ولوی:


فضای مجازی، فضایی قدرت‌ساز برای جمهوری اسلامی است

مشاور وزیر دفاع گفت: فضای مجازی اتفاقاً فضای قدرت‌سازی برای جمهوری اسلامی است. ما مسائل بسیار کشورمان را می‌توانیم از طریق این فضا، رشد و توسعه دهیم چون نیروی انسانی خوبی داریم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی چهارمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران با عنوان قدرت سایبری و آینده جمهوری اسلامی را با حضور دکتر پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و دکتر محمدرضا ولوی مشاور وزیر دفاع و استاد دانشگاه مالک اشتر دوشنبه ۱۴ اسفندماه در تالار علامه جعفریساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار نمود.

در ابتدای این نشست پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه گفت: همیشه در ایران فضای سایبری و مجازی مخلوط بوده در صورتی که ما در این بحث با دو مفهوم به هم پیوسته مواجهیم. فضای سایبری تشکیلات، ابزار و آلاتی است برای رسیدن به فضای مجازی.

وی با توجه به تعریف فضای سایبری گفت: این آلات کمکی وسیله‌هایی هستند برای بهتر و سریعتر رسیدن به فضای مجازی و این دو مفهوم مجازی و سایبری در عین پیوستگی، ‌با هم متفاوتند. سایبر و فضای سایبری به ما کمک می‌کند که به فضای مجازی رسیده و کار عملی کنیم.

مجتهدزاده گفت: با پیشرفت در این فضا عده‌ای در نتیجه این امکانات و تغییرهای چشم‌گیر تکنولوژی بر این اعتقادند که ما بر سرزمین‌های بدون مرز و قلمرو و حکومت وارد شده‌ایم. استادان علوم ارتباطات به دنیای بدون مرز و حکومت و حتی بدون سرزمین معتقدند. در صورتی که حکومت و سرزمین نمی‌تواند حذف شود و فقط عملکرد آن عوض خواهد شد. دقیقا می‌توان گفت که هیچ چیز جای چیز دیگری را نمی‌گیرد و فقط کارکرد جدید پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: علم چیزی جز عقلایی نیست و عقلایی نیز به ما کمک می‌کند تا مطالب و رازها را درک کرده و باعث آشکاری آنها شویم که در این راه باید از تمامی ابزارهای موجود (فضای سایبر) استفاده کنیم.

مجتهدزاده ادامه داد: پیش از رسیدن به قدرت در فضای مجازی و سایبری، مساله امنیت آن است. قدرت چگونه تشخیص داده می‌شود؟ قدرت در سیاست عبارت است از توان تأتیرگذاری بر شکل‌گیری پدیده‌ها و شرایط سیاسی هرجای دنیا در فراتر از مرزهای جغرافیایی خود که در این رابطه برای این تأثیرگذاری به چیزهای زیادی احتیاج دارید که یکی از همین اقلام مورد نیاز فضای سایبر است.

محمدرضا ولوی مشاور وزیر دفاع و استاد دانشگاه مالک اشتر به عنوان دیگر ارائه دهنده‌ی این بحث با تأکید بر تعریف فضای سایبری و قدرت گفت: تاکنون هیچ اتفاقی وجود نداشته که بتواند به این شکل دنیا را متحول کند جز فضای مجازی. فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادوکس‌هایی را ایجاد کرد و خود همین فناوری نیز تمام این پارادوکس‌ها را حل خواهد کرد.

ولوی گفت: شاید در دو دهه اخیر شبکه باعث توسعه شده باشد. احساس بنده این است که مسائل پایه‌ای فضای سایبر در محل دیگری در حال بررسی است. در مباحث قدرت ابزار جدیدتری در حال شکوفایی است. مثل بیگ دیتاها و نمونه‌های پیام‌رسان‌ها.

وی افزود: تلگرام ابزاری است برای تسلط بیگانگان بر ما در همه مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. پیش‌بینی بنده این است که تلگرام با نسخه جدید خود که در اردیبهشت ماه آینده رونمایی و وارد بازار می‌شود در حدود ۵۰ میلیارد ارز از کشورمان خارج خواهد کرد.

استاد دانشگاه مالک اشتر گفت: فضای مجازی اتفاقاً فضای قدرت‌سازی برای جمهوری اسلامی است. ما مسائل بسیار کشورمان را می‌توانیم از طریق این فضا، رشد و توسعه دهیم چون نیروی انسانی خوبی داریم و اگر با این نگاه وارد قدرت سازی در فضای سایبری شویم، این فضا خیلی مفید خواهد بود و البته همانگونه که فرصت است می‌تواند تهدیدی جدی نیز باشد.

در ادامه این نشست حاضرین سوالات و نقطه نظرات خود را با اساتید جلسه به صورت پرسش و پاسخ مطرح نمودند.

انتهای پیام/

کد خبر : 64010
تاريخ ثبت خبر : 14 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:13
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)