| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


فصلنامه کلام اسلامی در ایستگاه ۱۰۰

فصلنامه علمی ـ پژوهشی کلام اسلامی شماره ۱۰۰ خود را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، فصلنامه علمی ـ پژوهشی کلام اسلامی به صاحب‌ امتیازی آیت‌الله سبحانی، مدیرمسئولی علی‌ ربانی‌گلپایگانی و سردبیری عبدالرحیم سلیمانی‌بهبهانی شماره ۱۰۰ خود را منتشر کرد.

در این شماره می‌خوانیم:
«حدیث امان و امامت اهل بیت(ع)» تالیف علی ربانی‌گلپایگانی و علی‌رضا فاطمی‌نژاد، «علامه شعرانی و آموزه بداء» نگاشته ابراهیم نوئی، «فاعلیت نبی در فرایند وحی در حکمت سینوی» نوشته محمد نجاتی، «بازخوانی حقیقت اراده انسان در اندیشه متکلمان و فلاسفه» کاری از محمدعلی اسماعیلی، «تحلیل و بررسی دیدگاه‌ها درباره زبان دین» تالیف سیدجابر موسوی‌راد و «روش‌شناسی کلامی شیخ حر عاملی» نوشته عبدالرحیم سلیمانی‌بهبهانی و مصطفی زارعی.

در چکیده مقاله حدیث امان و امامت اهل بیت(ع) می‌خوانیم: احادیث و روایات فراوانی بیان‌گر افضلیت، عصمت و امامت اهل بیت(ع) می‌باشد که از جمله آن حدیث امان است. در این حدیث پیامبر اکرم(ص) اهل بین خود را به ستارگان آسمان تشبیه کرده که همان گونه که ستارگان نشانه امنیت برای اهل آسمان می‌باشند، اهل بیت(ع) عامل امنیت برای اهل زمین‌اند. حدیث امام در منابع شیعه و اهل سنت از هشت نفر از صحابه پیامبر(ص) روایت شده و از نظر سند معتبر است. از تامل در نقل‌های مختلف حدیث با استفاده از روایات دیگر به دست می‌آید که امان بودن اهل بیت(ع) برای اهل زمین، هم جنبه تکوین دارد و هم جنبه تشریعی، هم در زندگی دنیوی و مادی آنان تاثیرگذار است و هم در زندگی معنوی و اخروی آنان. مجموع این روایات بر عصمت و افضلیت اهب بیت(ع) و امامت آنان دلالت می‌کند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53110
تاريخ ثبت خبر : 25 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:01
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)