| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی در ایستگاه چهاردهم

چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با سردبیری محمد رضا رسولی از سوی خانه کتاب راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با نقدی بر آثار عبدالله گیویان، احسان نراقی، علی مرشد زاده و احسان طبری به تازگی از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

محمدرضا رسولی در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه با عنوان «جامعه شناسی کتابخوانی» نوشته است: «امروزه علم جامعه‌شناسی پای خود را به گستره مهم فرهنگی کتاب و مطالعه باز کرده است؛ به‌طریقی که از جامعه‌شناسی مطالعه و کتابخوانی به‌عنوان شاخه علمی نام می‌برند که بر شناخت کم‌ و کیف مطالعه در میان گروه‌های جامعه متمرکز شده و به‌بررسی نقش عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… بر روند مطالعه در اشکال مختلف فردی و جمعی می‌پردازد. جامعه‌شناسان بر این اعتقادند که کتاب و کتابخوانی جزء مهمی از رشد فرهنگی است که به تبع آن فرایند توسعه ملی را فراهم می‌کند؛  بنابراین هرتحول و جهش مطلوبی در پرتو رشد فرهنگی حاصل می‌شود. در واقع میزان کتابخوانی در کشورها بسته به فرهنگ و تاریخ آنها متفاوت است و در ممالک پیشرفته درصد قابل توجهی از مردم به کتاب و مطالعه گرایش دارند. لذات تغییرات اساسی و بنیادین در هرجامعه وابستگی کاملی به وجود نهادهای فکری و فرهنگی آن جامعه دارد.

مطالعه به افزایش قدرت تحلیل، انباشت علمی، اعتلای آگاهی نسبت به خود و جهان پیرامون می‌انجامد و در بالابردن قدرت شناخت و مدارا با دیگران و افزایش مصونیت در برابر هر اندیشه تک‌بعدی که انسان را به ورطه سلطه‌گری یا سلطه‌پذیری می‌کشاند موثر است. کتابخوانی موجب پیوند فرد به تفکرات برخاسته از ناخودآگاه جمعی و حافظه تاریخی نویسنده می‌شود و مخاطب را به جهان غیرشخصی متصل می کند

در بخش «نقد شفاهی» در گفت‌وگو با دکتر محمد امین قانعی راد، علی زمانیان و عبدالحسین ضمیری به بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی عدم گرایش به کتاب و کتابخوانی در ایران پرداخته شده است.

در بخش «نقد تالیف»این شماره از فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی مقاله های «نراقی، از عمل گرایی تا تحلیل اجتماعی ـ سیاسی» به قلم امید علی احمدی، «مناسبات فلسفه و علوم اجتماعی در فلسفه اسلامی و غرب» نوشته مالک شجاعی جشوقانی، «روایت شناسی یا تحلیل گفتمان» به قلم سید علی اصغر سلطانی و… پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

نقد ترجمه از دیگر بخش این شماره از فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی است که در آن مقاله های«جامعه شناسی کار در مدرنیته باز اندیشانه» نوشته غلام‌عباس توسلی، «کتابی برای راهنمایی پژوهشگران» امید علی مسعودی، «تورق تاریخ زنان فراموش شده خاورمیانه» نوشته مریم نورائی نژاد، «درآمدی بر پژوهش روش های آمیخته نوشته حامد زندی و «جامعه شناسی هنر: نظریه و عمل» نوشته فروغ خبیری آمده است.

فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با هدف معرفی و رونق کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند. این فصلنامه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان و به همت مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 55177
تاريخ ثبت خبر : 3 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:13
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)