| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی جامعة الزهراء(س)؛


فراخوان همایش کتاب سال بانوان آغاز شد

فراخوان همایش کتاب سال بانوان از سوی جامعه الزهراء(س) برای ارسال آثار در رشته‌های مختلف آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، ریحانه حقانی، معاون پژوهش جمعه الزهراء(س) و رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان امروز دوم مردادماه در نشستی خبری با خبرنگاران با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش گفت: در حوزه علوم انسانی و اسلامی بانوان تحصیل کرده و به نامی داریم که آثار متعددی نوشته‌اند و از طرف دیگر مسئله زن و خانواده نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: بحث زن و خانواده از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیست لذا باید برنامه‌ریزی جدی در این کار داشته باشیم و از مباحث کلیشه‌ای نیز بیرون بیاییم تا شاهد تحولاتی باشیم.

حقانی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بیان کرد: شناسایی پژوهش‌های بنیادین در عرصه زن و خانواده، در نظر گرفتن ضرورت‌های پژوهشی و الگوسازی در زمینه تحقیقات زن و خانواده از مهمترین اهداف این همایش است.

وی افزود: در این مسئله به دنبال آسیب‌شناسی آثار گذشته و شناسایی ظرفیت‌های این عرصه همچنین شناخت چالش‌ها و الگودهی برای بانوان و خانواده‌ها هستیم.

حقانی تصریح کرد: در همایش کتاب سال در عرصه زن و خانواده آثار مکتوب و پژوهشگران شناسایی و بعد از برگزاری همایش، کار اصلی و جدی ما شروع می‌شود تا چالش‌ها را شناسایی و به دنبال رفع آن‌ها باشیم و بتوانیم از نظریات کاربردی که تولید می‌شود به نحو مطلوبی در اصلاح آسیب ها گام برداریم.

معاون پژوهش جامعه الزهراء(س) با بیان اینکه یکسری از پژوهش‌ها، کاربردی نیست و برای بحث زن و خانواده نیز مناسب نیست، عنوان کرد: همایش به دنبال پژوهش‌های کاربردی، نوآورانه و ناظر به مشکلات کشور خواهد بود تا از ایستایی و عدم تعالی و رشد دور شویم و به ورطه بیگانگی از دنیای پیرامون خود نیفتیم.

حقانی با بیان اینکه همایش ویژه بانوان است به جز در بخش ویژه که آقایان هم می‌توانند شرکت کنند عنوان کرد: آثار مشارکت داده شده در همایش شامل آثار منتشر شده بانوان اعم از تالیف و ترجمه و تصحیح، رساله‌های سطح ۴ و دکتری بانوان و همه آثار منتشره در حوزه زن و خانواده اعم از بانوان و آقایان است.

وی با بیان اینکه سایت همایش نیز رونمایی و آئین نامه و شرایط لازم برای ثبت نام نیز در آن اطلاع‌رسانی شده است اظهار کرد: فراخوان همایش شروع شده است و کانال اختصاصی نیز برای همایش ایجاد شده است؛ موضوع ویژه همایش نیز، زن و خانواده است و علاقه‌مندان تا پایان مهر ماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه همایش بفرستند.

معاون پژوهش جامعه الزهراء(س) با بیان اینکه آثاری پذیرفته می‌شوند که زمان آن مربوط به دو سال اخیر باشد و صرفا مختص آثار حوزویان نخواهد بود، عنوان کرد: اختتامیه همایش نیز در انتهای سال و در ایام ولادت حضرت زهراء(س) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دبیر علمی همایش حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا است، بیان کرد: اولویت‌سنجی و نیازسنجی پژوهشی در زمینه زن و خانواده نیز در مجموعه معاونت پژوهش حوزه آغاز شده است تا مجموعه فاخری تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین از سال گذشته ما با دو موضوع کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره و ترویجی جلساتی داشته‌ایم و جامعهالزهرا پیشتاز ارائه این کرسی‌ها در سطح حوزه خواهران است.

حقانی افزود: همکاری با حوزه علمیه در مباحث کرسی‌های آزاداندیشی نیز داریم تا به ایده نهایی یعنی تولید نظریه نیز برسیم اگرچه فرایند تولید نظریه کاری دشوار و زمان‌براست و براساس اطلاعات اعلام شده بعد از برپایی ۱۳ سال از کرسی‌ها، تاکنون ۱۳ نظریه به تصویب و تولید علم رسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همایش صرفا دنبال تولید مباحث نظری در عرصه زن و خانواده و موازی‌کاری با مراکز دیگر است، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که محورهای همایش کاربردی باشد؛ لذا در ۴ محور شامل: نیازهای اجتماعی در عرصه زن و خانواده، نیازهای پژوهشی الزهرا(س)، نیازسنجی براساس مطالبات و منویات رهبری در عرصه زن و خانواده و اینکه نظام اسلامی چه مواردی را باید در عرصه زن و خانواده پیگیری کند به دنبال تولید اثر و تدوین و تالیف آن هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا رایزنی برای اینکه همایشی مجزا برگزار نشود و در قالب همایش کتاب سال حوزه و به صورت اختصاص بخشی ویژه به موضوع زن و خانواده پیگیری داشه باشید بیان کرد: مجزا شدن این کار نشانه اهمیت موضوع مذکور است تا به نحوی جامع و همه جانبه تحقیقیاتی در این زمینه صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 72854
تاريخ ثبت خبر : 3 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)