| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

انتشار شماره سیزدهم مجله «عصر اندیشه»؛


غیرانسانی شدن علوم انسانی در شماره جدید عصر اندیشه

سیزدهمین شماره مجله «عصر اندیشه» به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد همراه ۲۵ مصاحبه اختصاصی و ۴ پرونده ویژه در ۲۴۶ صفحه و به ۴ زبان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مجله عصر اندیشه در این شماره در پرونده «سرمایه‌داری رفاقتی و مصائب دولت رانتی» با دکتر عباس میلانی نویسنده کتاب‌های «معمای هویدا» و «درباره شاه» گفتگوی ویژه‌ای با تیتر «انقلاب یا سلطنت؟ کدام یک طبقات اجتماعی را فریفت» منتشر شده که آیت‌الله سیدمحمدموسوی بجنوری فقیه و عضو بلندپایه مجمع روحانیون گزاره‌های آن را نقد کرده است.

محمد سلامتی آخرین دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب نیز در گفتگو با عصر اندیشه مفروضات همفکران اصلاح‌طلب خود پیرامون غرب، تجدد و… را نقد می‌کند و پرفسور یرواند آبراهامیان مورخ و نویسنده کتاب تاریخ ایران مدرن نیز در ضمن گفتگوی خود درباره سوداگری طبقه متوسط مدرن، از احتمال بمباران ایران توسط ترامپ می‌گوید. این پرونده همراه مقالاتی از سجاد نوروزی، فرامرز تکش، ژولین پلیسیه، پرفسور محمد امین، دکتر حمیدرضا اسماعیلی، پرفسور برایان اسپونر، دکتر فریبرز رئیس‌دانا و… «انقلاب، تجدد و طبقه متوسط» منتشر شده است. 

در بخش «پاره‌های فکر» این مجله گفتگویی با الوین راث برنده جایزه نوبل اقتصاد درباره «طراحی اسلامیِ بازار» و مصاحبه‌ای با امیل لحود رئیس‌جمهور سابق لبنان منتشر شده است. لحود معتقد است «اگر به سرغ دشمن نروید، دشمن به سراغ شما می‌آید.» در این بخش مقالات و آثاری از دکتر حسین کچویان، دکتر حمید کاظمی، دکتر سیدمجید کمالی، جاسمین بلفکر، زینب راکان سلوم، اسکات پیترسون، سیدمجتبی موسی، مصطفی شاداب و… ارائه شده است. 

پیام فضلی‌نژاد، سردبیر مجله عصر اندیشه عنوان سیزدهمین سرمقاله خود را «محکمه متفکران: صدای مردم کجاست؟» برگزیده و می‌پرسد «دیوان‌سالاران و روشنفکران چه بر سر ملت می‌آورند؟»

فضلی‌نژاد می‌نویسد: «دیوانسالاران همواره از تحولات جامعه ایران عقب مانده اند، متفکران رسمی مدام وضع موجود را توجیه می کنند، تحولخواهان از سیاستِ روزمره و ابتذال سیاسی خستها ند، دردمندی اجتماعی میان متفکران ما تنزل یافته است و مجلات دانشگاهی تبدیل به بولتنهایی شده اند که خوانندگانشان همان نویسندگانشان هستند.»

به باور سردبیر مجله «هوش دیوانسالاری حاکم پایین آمده است، نگاه سیاسی به پردازش اطلاعات در دیوانسالاری، بازی با منافع ملی است و رسانهها حق دارند بیمهابا یقه حاکمان را بگیرند و  آنان را بازخواست کنند.»

«احمق شدن متفکران» موضوع دیگری است که «عصر اندیشه» آثاری را درباره آن منتشر کرده و به گفتگوهایی با پرفسور هنری ژیرو متفکر کانادایی و نظریه‌پرداز تعلیم و تربیت، استاد محمود فرشچیان چهره ماندگار نقاشی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه و خالد ابوالفضل متفکر مصری پرداخته است.

234

دینانی معتقد است «جامعه احمق است» و فرشچیان در گفتگو با علیرضا ذاکری می‌گوید «نگران هنر ایرانم.» پرفسور پیر دورتیگیه در این پرونده از غیرانسانی شدن علوم انسانی می‌نویسد و استاد محمدعلی معلم دامغانی در مقاله‌ای با تیتر «تاریخ توهم است» می‌نویسد «دنیای فرزندان ما روشن‌تر است، چون ارزشها دوباره بررسی می‌شود.»

در این فصل، ابتذال تفکر به عنوان یک فرآیند جهانی بررسی و درباره راه‌های برون رفت از بحران معرفتی در ایران نیز بحث شده و مقالات بیژن اشتری، محمدرضا زائری و مهدی جمشیدی در ادامه پرونده  آمده است.

پرونده ویژه سیزدهمین شماره مجله «عصر اندیشه» به «آسیب‌شناسی موسیقی ملی ایران» اختصاص دارد و کوشیده تا از سه بعد هنری، حکمی و فقهی به این موضوع نزدیک شود. این مجله که در مهرماه امسال جشن موسیقی و اندیشه را در پنجمین شب علوم انسانی برگزار کرد، در جدیدترین شماره خود ضمن انتشار گزارش جشن با حضور لوریس چکناواریان، دکتر شاهین فرهت، دکتر مهدی محسنیان راد، مصطفی رحماندوست، پرفسور بونو، میرعلیرضا میرعلی‌نقی و… کوشیده است تا «تراژدی زوال موسیقی» را میان موسیقی‌دانان و فیلسوفان به بحث بگذارد.

در ابتدای این پرونده دکتر غلامرضا اعوانی فیلسوف معاصر گفتاری با عنوان «رمز عالم بالا» را ارائه کرده و معتقد است «در حکمت اسلامی، موسیقی ملک و ملکوت را به یکدیگر پیوند می‌دهند.» و سپس دکتر سیدحسین نصر و رعنا شیعه، موسیقی‌دان در میزگردی با خبرنگار عصر اندیشه در دانشگاه جورج واشنگتن پیرامون «اسرار موسیقی در تاریخ فلسفه» شرکت کرده‌اند.

استاد عبدالله انوار نسخه‌شناس و فیلسوف در گفتگویی از آخرین مطالعات خود در نظریه‌های موسیقی میان حکمای متقدم و متاخر می‌گوید. این استاد ۹۲ ساله گفته که تا امروز ناشری برای چاپ شرح او از موسیقی کبیر فارابی پیدا نشده است.

گفتگوی ویژه این پرونده با عنوان «الهیات موسیقی: هنر، سرگرمی نیست» با حضور دکتر «شاهین فرهت» موسیقی‌دان و «اکبر گلپایگانی» خواننده موسیقی ایرانی درباره وضع موسیقی ایران به چاپ رسیده و گلپا پس از سال‌ها دیدگاه‌های انتقادی خود را پیرامون مسائل مختلف عرصه هنر مطرح کرده است.

دکتر فرهت خالق سمفونی امام رضا، پیامبر اعظم، امام علی و… در گفتگو با مریم هوشمند دبیر تحریریه عصر اندیشه می‌گوید: «ایران سرزمین شعر است، نه موسیقی» و اکبر گلپایگانی نیز تاکید می‌کند که «اول باید آدم و بعد هنرمند شویم.»

هوشنگ جاوید، رضا ابوسعیدی، نادر مشایخی، علی اصغر بیانی، وارطان آوانسیان، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، مجید کیانی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، محمدمهدی رفیع‌پور، مجتبی فلاحتی، علی ریاحی، دکتر حمیدرضا اردلان و… از دیگر چهره‌هایی هستند که در این پرونده حضور دارند.

شماره سیزدهم عصر اندیشه در ۲۴۶ صفحه با قیمت ۱۰ هزار تومان امروز روانه کیوسک‌های مطبوعاتی در سراسر کشور شد.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 37879
تاريخ ثبت خبر : 9 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:45
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)