| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


غفلت تئوریک خطرناک؛ نگاهی انتقادی به کتابهای نامناسب «سمت»

«غفلت تئوریک خطرناک» به نقد محتوا و سمت و سو و جهت فکری برخی کتب سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی«سمت» در حوزه های «زبان و ادبیات فارسی»، «تاریخ»، «علوم سیاسی»، «بین الملل»، و «هنر» می پردازد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، غفلت تئوریک خطرناک نگاهی انتقادی به چند کتاب نامناسب «سمت» (سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه ها) نوشته شهریار زرشناس که به نقد روند تولید و انتشار برخی از کتب سازمان مطالعات و توسعه علوم انسانی پرداخته است.
 
وی معتقد است برخی کتب «سمت» در حوزه های «زبان و ادبیات فارسی»، «تاریخ»، «علوم سیاسی»، «بین الملل»، و «هنر» به لحاظ محتوا و سمت و سو و جهت فکری حاکم بر آنها مبتنی بر اهداف سمت نیست.
 
 

برشی از کتاب «غفلت تئوریک خطرناک» نوشته شهریار زرشناس

 

 

بعد از انقلاب فرهنگی، مسأله مهم بازنگری در منابع و کتب درسی علوم انسانی دانشگاه ها مطرح گردید و به منظور پیشبرد این امر «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها» (سمت) تأسیس شد. در واقع سازمان سمت به دنبال آن است که کتب و منابع درسی دانشگاهی در رشته های علوم انسانی را بازنگری و بازنویسی نماید تا این منابع در عین «علمی و معتبر و مستند» بودن، مبتنی بر «در نظر گرفتن دیدگاه اسلامی در مبانی و مسائل این علوم» باشند. بنابراین محصولات تولیدی سمت باید فارغ و رها از آلودگی به پیرایه ها و مضامینِ سکولاریستی، مدرنیستی ـ روشنفکرانه و فارغ از هر نوع تبلیغ ایدئولوژی ها و مضامین اومانیستی باشند.

 

زرشناس در نقد خود آورده است؛ ضمن ارج نهادن به کوشش و زحمات متولیان سازمان سمت، معتقدیم که برخی کتب آنها در حوزه های «زبان و ادبیات فارسی»، «تاریخ»، «علوم سیاسی»، «بین الملل»، و «هنر» به لحاظ محتوا و سمت و سو و جهت فکری حاکم بر آنها مبتنی بر اهداف سمت نبوده و ضمن فاصله گرفتن از اهداف اولیه، با کمال تأسف مروّج رویکردهای لیبرالیستی و آراء اومانیستی و دیدگاه های غلط غرب‏زده در حوزه مباحث تاریخی، علوم سیاسی و ادبیات گردیده اند.

مکتوبات و آثار انتشار شده سمت عناوین متعددی را در بر می گیرد ، البته عناوینی که کم و بیش می توان مضامین آن را مورد نقد قرار داد نیز چندان کم شمار نیست، ما در بررسی خود صرفا به آن دسته از کتاب های مربوط به زبان و ادبیات فارسی سمت پرداخته ایم.

 

این کتاب در حوزه ادبیات در  ۶۰ صفحه با قطع پالتویی در سال  چاپ ۱۳۹۴  به چاپ رسید. قیمت این کتاب هم اکنون ۲۲۵۰۰ ریال است.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر : 30071
تاريخ ثبت خبر : 28 شهریور 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)