| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مهدی گلشنی در نشست نخبه‌کشی با ابزار بروکراسی:


غرب نمی‌خواهد ژاپن اسلامی به پا شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست نخبه‌کشی با ابزار بروکراسی با بیان اینکه غرب نمی‌خواهد ژاپن اسلامی به پا شود، عنوان کرد: مقاله‌محوری را آمریکایی‌ها ترویج کردند، این کار با دو پیش‌شرط انجام شد؛ به رفع نیاز‌های داخلی نپردازیم، دوم؛ نوآوری هم کنار گذاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، نشست «نخبه‌کشی با ابزار بروکراسی»؛ بررسی ساختار اداری علم و بی‌اعتنایی به استعداد‌های ایرانی با حضور مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز دیروز یکشنبه، ۳۱ تیرماه در دفتر مرکزی بسیج اساتید برگزار شد.

در آغاز این نشست، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با ارائه توضیحاتی اظهار کرد: امروز میزبان چند نفر از اساتید دانشگاهی هستیم که گرفتار ابزار بروکراسی در ساختار دانشگاهی شدند؛ آقایان دکتر گلشنی، دکتر مسندی (پدر دو نخبه عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز که اخراج شدند) و دکتر علی حقدل، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز که در آستانه اخراج است.

وی ادامه داد: حامد و علیرضا مسندی که امروز قرار بود در این نشست باشند، چندی پیش پس از اخراج نفر اول از دانشگاه و انصراف نفر دوم، به آمریکا مهاجرت کردند.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها از این پس به صورت دو هفته یک‌بار برگزار خواهد شد، گفت: چندی پیش از وزیر علوم خواستیم با این ۳ نخبه در حد یک ربع جلسه داشته باشد و صحبت‌های آن‌ها را بشنود، اما بعد از گذشت مدتی از سوی دفتر وزیر نامه‌ای ارسال شد که نیازی به دیدار حضوری نیست. ما نیز بر آن شدیم با برگزاری نشست‌هایی از این دست این مسائل را گوشزد کنیم.

 در ادامه این نشست؛ مسندی، عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه شیراز و پدر حامد و علیرضا مسندی، اعضای هیئت علمی اخراجی دانشگاه شیراز به سخنرانی پرداخت و گفت: حامد پسر بزرگم است. چند سال پیش بهترین TA دانشگاه کالیفرنیا شناخته شد. نمره اول دانشگاه تگزاس است. ۳ سال از دانشگاه کالیفرنیا برای دوره دکتری بورس گرفت و از آنجا فارغ‌التحصیل شد. از ایران بورس نگرفتند و همه کار‌ها را خودشان انجام دادند.

وی افزود: فرزندان من عاشق کار در مملکت خود بودند. احساس و تعهد و وظیفه داشتند. می‌خواستند حاصل زحمات خود را در کشورشان به ثمر بنشانند. علی‌رغم همه مشکلات در جذب و حقوق کم در دانشگاه شیراز کار خود را آغاز کردند. اما همین که در بخش و دانشکده فهمیدند که این‌ها ایثارگرند و حاضرند موقعیت‌ها را از دست بدهند، به دشمنی با آن‌ها پرداختند.

مسندی گفت: تازه به دوران رسیده‌های سوار بر انقلاب که مدیریت‌ها را بر عهده گرفته‌اند و ماسک ظاهری دینی زده‌اند و در دانشگاه‌ها هم حضور دارند و مسئولیت دارند، می‌خواهند این‌ها را کنار بزنند.

وی با بیان اینکه بهترین دانشجوی دوران تدریس من در دانشگاه شیراز، دکتر حق‌دل است، گفت: اگرچه شاید مشکل اصلی حسادت‌ها و کینه‌ها باشد، اما در یک برنامه باندبازی، مدیریت دانشکده که ماسکی از اسلام هم بر روی صورت خود زده، باندی متشکل از معاون و رئیس بخش درست کرد و نامه‌ای را امضا کردند و آن را مقابل ۱۲ نفر از اساتید رسمی خواندند که ما این ۳ عضو هیئت علمی را نمی‌خواهیم. این در حالی است که این‌ها از میان پیمانی‌هایی انتخاب شدند که افتضاح بوده‌اند.

وی گفت: با کدام معیار و مقایسه و مدرکی این سه نفر انتخاب شدند؟ با چه دلایلی چنین تصمیمی گرفته می‌شود؟ چطور وقتی یک دانشجوی دکتری را می‌خواهید بپذیرید حتی روی ۲۵/. نمره او حساس هستید، اما این‌طور فله‌ای و بی‌هیچ دلیل و مدرکی این اعضای هیئت علمی را اخراج می‌کنید؟

مسندی افزود: وزارت علوم هر از چند گاهی آماری از رتبه بندی‌های جهانی و جایگاه ایران در حوزه علم ارائه می‌دهد که بر اساس این آمار‌ها از نظر رتبه علمی ایران دارای رتبه ۲۰ است. چند روز پیش نیز اعلام شد ایران در جهان اسلام رتبه نخست را دارد. از نظر کیفیت، اما رتبه ۱۰۰ را داریم و از اسرائیل هفت میلیونی، عقب‌تریم. این‌ها از چه نشات می‌گیرد؟ چاپ مقالات متعدد که این‌ها تنها برای ارتقا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: رئیس دانشگاه شیراز خلاف آیین نامه‌های جذب پس از ۱۷ سال تبدیل وضعیت شد. حال با چه سازوکاری این اعضای هیئت علمی پس از ۵ سال اخراج می‌شوند؟ اگر چه بی‌عدالتی در همه زمینه‌ها است، اما استاندارد وزارت علوم برای چه کسانی برای رعایت می‌شود؟ متاسفانه هیچ نهادی نیست که تخلفات وزارت علوم را به صورت مستقیم بررسی کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه نیامده درد جامعه را حل کند، افزود: هیئت جذب برای بررسی موضوع آمدند و رای دادند که این‌ها هنوز حق دارند عضو هیئت علمی باشند و تا مدت ۵ سال حداقل باید باشند. معاون آموزشی دانشگاه این حکم را به بخش و دانشکده منتقل نکرد و دانشکده در اول مهر ۹۶ به خود اجازه داد با برنامه‌ریزی از پیش، دو برنامه آبکی برنامه‌نویسی کامپیوتر به این‌ها برای تدریس بدهد و درس‌های تخصصی را از آن‌ها گرفتند و پس از آن بود که به جرم استنکاف از انجام ندادن این دستور، حامد مسندی را در اسفند ۹۶ از دانشگاه اخراج کردند. این در حالی بود که این‌ها دانشجویان دکتری و ارشد داشتند و درس‌های پلاسما که در هیچ دانشگاهی در کشور ارائه نمی‌شود و نیز درس ادغام داده‌ها در بحث سیگنال‌ها را ارائه می‌دادند که از آن‌ها گرفته شد.

 پدر حامد و علیرضا مسندی در بخشی از سخنانش با بغض گفت: فرزندان من که رها کردند و با دل خون رفتند، یکی از آن‌ها اخراج شد و دیگری انصراف داد، در مورد آن‌ها نمی‌گویم، اما نمونه دکتر حق‌دل را کم دیده‌ام. این‌ها باید اخراج شوند و عده‌ای بر سر کار باشند که سوادی هم ندارند.

وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه و معاون آموزشی می‌ترسند وارد جریانات پژوهشی جدیدی شوند و تنها نام دانشگاه مطرح شود و مقاله تولید کنند، خاطرنشان کرد: آقای وزیر یک بار و یک دقیقه برای این‌ها وقت نگذاشت آقای شریعتی نیاسر اصلا نمی‌داند این‌ها چه کسانی هستند! وزارت علوم کوتاهی کرد.

گفتنی است، دانشکده مهندسی و برق دانشگاه شیراز اخیرا سه نفر از استادان این بخش را از تدریس محروم کرده است. علی حق‌دل دارای مدرک دکترای مهندسی برق و حافظ کل قرآن است و حدود ۳ سال است که در دانشکده مهندسی و برق دانشگاه شیراز تدریس می‌کند، اما در یک سال اخیر و ترم جدید تحصیلی از تدریس محروم شده است. علیرضا مسندی شیرازی و حامد مسندی شیرازی که هر دو برادر هستند نیز از دانشجویان ممتاز دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این گروه بودند و دکترای خود را با بالاترین نمره از دانشگاه کالیفورنیا در سان‌دیگو آمریکا اخذ کرده و در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی نیز مقالاتی را منتشر کردند که البته پدر این دو در این نشست به نمایندگی از آنها شرکت داشت.

در ادامه این نشست نوبت به سخنرانی مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف رسید. وی با بیان اینکه این نشست فرصت خوبی برای پیگیری بعضی مسائل اعضای هیئت علمی دانشگا‌ه‌ها است، اظهار کرد: ما در دوران سخت و حساسی به سر می‌بریم. اگر بیدار نشویم دچار شرایط بدی خواهیم شد. اساتید انقلابی ساکتند و آن‌ها که تفکرات غربی دارند و دلباخته آن، تمام تلاش خود را می‌کنند و همه جا سخن می‌گویند.

وی با بیان اینکه ایران در دهه شصت مرکز الهام بود، گفت: سال ۶۱ که دانشگاه‌ها تعطیل بود، بنده از سوی وزارت فرهنگ به اروپا رفتم. در وین سفارتخانه خوبی داشتیم. حزب سبز این کشور برای دیدار به سفارتخانه آمدند و گفتند شما یک بدیل مقابل نه شرق نه غرب مطرح کردید ما می‌خواهیم الهام بگیریم. ۱۰ سال قبل نیز گروهی از لهستان آمده بودند و آن زمان من رئیس پژوهشگاه علوم انسانی بودم و این مسئله را آن‌ها نیز مطرح کردند.

دکتر گلشنی با اشاره به فراگیر شدن فرهنگ غرب و تاثیر آن در خانواده‌های ایرانی و ظهور پدیده‌های غربی، افزود: آن زمان که نام وزارت علوم تغییر کرد و فرهنگ از بساط دانشگاهی جمع شد، دانشگاه‌های ما، مسلمان‌ها خواب بودند. یک زمان در یکی از مدارس تیزهوشان حاضر شدم که برای آن‌ها صحبت کنم. از دانش آموزان تیزهوش دغدغه آن‌ها را پرسیدم، گفتند کدام دانشگاه ایران وارد شویم که زودتر بتوانیم به غرب برویم. نوآوری‌ها مطرح نبود.

وی با بیان اینکه مقاله محوری را آمریکایی‌ها ترویج کردند، افزود: با این کار دو خاصیت مهم را از ما گرفتند؛ به رفع نیاز‌های داخلی نپردازیم؛ آن‌ها که نیاز‌های ما را چاپ نمی‌کنند، دوم؛ نوآوری هم کنار گذاشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر نمونه‌ای که در دانشگاه شریف رتبه اول فیزیک آمد نزد من و مسئله می‌خواست و درخواست او این بود که فوری به مقاله برسد، گفت: سال ۲۰۰۵ تعداد ۵ هزار مقاله و هفت سال بعد تعداد ۴۰ هزار مقاله تولید کرده‌ایم. آیا واردات ما کم شده؟ آیا صادرات زیاد شده است؟ معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: تعداد مقالات ما ۴۰ درصد رشد داشته. باید اثر این را در جامعه ببینیم، ما که حتی چادر خانم‌ها را هم از خارج وارد می‌کنیم؟ این حاصل غفلت مسلمانان است.

دکتر گلشنی با بیان اینکه غرب نمی‌خواهد ژاپن اسلامی به پا شود، گفت: چه کسانی را معاون آموزشی می‌کنند؟ این‌ها برنامه‌ریزی شده است، کسانی که در مسیر اجرای اهدافشان باشند انتخاب می‌شوند. از آن طرف معاونان فرهنگی بسیاری از دانشگاه در این خط نیستند که فرهنگ و هویت ایرانی را ترویج کنند، با این وضعیت می‌خواهید دانشجویان خارج نروند؟

وی ادامه داد: رسما در ایران اعزام به خارج را تبلیغ می‌کنند. به رئیس دانشگاه ایمیل زدم گفت: این خلاف است اقدام می‌کنیم. اما کاری نکرد. علاج این است که مسلمانان دغدغه‌مند، نهاد‌های نمایندگی که در غفلت کامل‌اند، بسیج اساتید وارد عمل شوند. همین چند وقت پیش بود شخصی که مسؤلیتی در دانشگاه هم داشت گفت: چرا باید در اول کنفرانس‌ها قرآن خوانده شود؟ جامعه اسلامی باید بیدار شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خوابند. این‌ها باید دانشگاه‌ها را رصد کنند و ببینند چه می‌گذرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال‌ها پیش یک پژوهشی درباره وضعیت فرهنگ دانشگاهی انجام دادم، نه تنها حمایت نکردند، بلکه گفتند در کل دانشگاه‌های ایران این مقدار دانشجو در نماز جماعت شرکت می‌کنند، این مقدار اعتکاف می‌روند.

 به گفته مهدی گلشنی در این زمینه نیاز به وحدت ملی داریم و به این مسائل از جمله اینکه وزیر علوم وقتی از او وقت می‌خواهند و رد می‌کند، به صورت قانونی اعتراض کنیم.

وی با انتقاد از واگذاری انتخاب رئیس دانشگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمیته چهار نفره گفت: این‌ها هم می‌توانند تحت فشار قرار بگیرند. رئیس دانشگاه باید از متوسط دانشگاه بالاتر باشد، فرهنگ داشته باشد. چه فایده که تعداد بالای مقالاتی داشته باشد که به دردی هم نمی‌خورد؟

به گفته گلشنی جامعه‌ای که احساس تعهد می‌کند نباید ساکت باشد، معنی آن اغتشاش و تحرکاتی که مورد سوءاستفاده خارجی‌ها قرار گیرد، نیست. باید این پرسش مطرح شود که چرا به تخلفات رسیدگی نمی‌شود.

وی افزود: در مورد خودمان در دانشگاه صنعتی شریف از ۳ گروه شکایت کردم، مدام گفتند جلسه تشکیل می‌دهیم و و رسیدگی می‌کنیم، اما جرات نکردند، چرا؟ و معمولا هم با شعار‌های حق به جانب از آنچه که باید به آن رسیدگی می‌کردند سر بار می‌زنند. باید بررسی و تحلیل شود و مطالبه‌گری‌ها را ادامه داد و تا به نتیجه رسیدن کوتاه نیامد. به هیچ‌کدام از شکایات من رسیدگی نشد.

مهدی گلشنی با انتقاد از عملکرد نهاد رهبری، گفت: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خیلی منفعل عمل می‌کند. اگر واقعا اساتید مسلمان و حتی آن‌ها که به دین اعتقاد ندارند، اما به ملیت اعتقاد دارند، ساکت ننشینند، اوضاع این‌طور نمی‌ماند. خیلی از اساتید قضاوت‌های اشتباه دارند و بسیج اساتید و افراد مسلمان غافل‌اند.

در پایان این نشست با اهدای هدایایی از سوی سازمان بسیج اساتید کشور از خدمات دکتر مهدی گلشنی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر : 72668
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:34
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)