| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عادل پیغامی:


غربی‌ها به وسیله اسناد بین‌المللی به دنبال حکمرانی نرم هستند

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر ما خود را به یک مصداق و یک موضوع که اسم آن سند آموزشی ۲۰۳۰ است محدود کنیم از اصل مسئله غفلت کرده ایم. مسئله مهم تر توسعه حکمرانی جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نشست بررسی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی روز گذشته با حضور صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست گفت: اگر ما خود را به یک مصداق و یک موضوع که اسم آن سند آموزشی ۲۰۳۰ است محدود کنیم از اصل مسئله غفلت کرده ایم. آنچه جدی است مقوله دیگری است که من اسم آن را توسعه حکمرانی جهانی می گذارم.

وی افزود: با آغاز قرن ۲۱ شاهد رشد بحث استعمار فرانوین بودیم و هم اکنون اهداف توسعه پایدار تحت عنوان ۲۰۳۰ در ۱۷ هدف مطرح شده است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در حوزه اقتصادی و نظام پولی دنیا با یک نهاد بین‌المللی به نام FATF مواجه هستیم که حکمرانی جهانی را در دنیا پیگیری می‌کند. همچنین معاهده کیوتو در حوزه آلاینده‌ها مطرح است و به نوعی در بحث‌های مختلف با استفاده از شاخص‌های توسعه انسانی به دنبال حکمرانی نرم هستند.

پیغامی تصریح کرد: در دو دهه گذشته کشورهای جهان به بلوغ فکری در حوزه مسائل پولی و مالی نرسیده بودند و اغلب تحریم‌ها به صورت تجاری بود. اما هم اکنون اغلب تحریم‌ها در حوزه پولی و مالی است و در حوزه جهانی‌سازی با انواع کنوانسیون‌ها و معاهدات در دنیا شبکه‌های تارعنکبوتری را برای حکمرانی توسعه می‌دهند. بنابراین در ایران باید گستردگی این موضوع را به خوبی بشناسیم تا در بحث‌های مختلف گرفتار آن نشویم.

وی تصریح کرد: باید به موضوع راهکارهای زیستن در چنین دنیایی تسلط داشته باشیم. ما مسئله استقلال و حاکمیت ملی را با مرز فهمیده ایم در حالی که ما باید استقلال را در دنیای فرامرزی و فراملی تعریف کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: شاهد هستیم که در مسائل ساده همچون برگزاری مسابقه فوتبال نیز مرزهای حکمرانی جهانی وجود دارد، به گونه‌ای که ایران نمی‌تواند یک مسابقه ساعت و زمان برگزاری مسابقه فوتبال را بدون اجازه نهادهای بین‌المللی تغییر دهد. این مسائل نشاندهنده فرو ریختن مرزهای ملی هستند و باید به آنها توجه کنیم.

پیغامی تاکید کرد: استقلال و حیات ما هم اکنون در یک دنیای فراملیتی تعریف می‌شود و باید حضور موثر و فعال در فضای جهانی داشته باشیم و نباید حالت انزوا به خود بگیریم چرا که در چنین شرایطی محکوم به شکست هستیم.

وی گفت: این که برخی از اسناد بین‌المللی را مصداق نفوذ می‌دانیم به معنای عدم حضور در دنیای جهانی نیست، هم اکنون جهان در حال راه‌اندازی G۲۰ است و در حالی که عربستان و قطر در آن حضور دارند چرا ایران نباید در آن حضور داشته باشد. ترتیبات اقتصادی در چند دهه دیگر مضمحل می شود و ترتیبات جدیدی پدید خواهد آمد. ما در حوزه سیاسی و دیپلماسی بسیار کند و بی برنامه هستیم و باید ورود و مشارکت خود را افزایش دهیم و یک نهضت جهانی به راه بیاندازیم.

وی ادامه داد: عرصه حقوق بین الملل عرصه ای است که سازمان های بین الملل تفسیر خود را از الفاظ مختلف ارائه می دهند. لذا در مسئله سندها ما باید فعال وارد شویم. ما باید اسنادی که آمریکایی ها تنظیم کرده اند را نقد کنیم و کشورها را تشویق کنیم که اسناد بومی تنظیم کنند.

پیغامی گفت: از سال ۱۹۶۰ آمریکایی ها در حوزه تعلیم و تربیت سندی نوشتند که بر اساس آن مشخص کردند که چگونه می توانند سرمایه داری را آموزش دهند. شورای عالی تعلیم و تربیت ملی آمریکا تاسیس شد و این سند به تمام کشورهای دنیا از جمله مصر، آذربایجان، کره و… ارائه شد که آن را اعمال می کنند. ما سند رقیب آن را نوشته ایم که از این دست اقدامات باید فراوان صورت بگیرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: ما باید در کشور تلاش کنیم تا چند بعدی فکر کردن را به سازمان‌های سلطه‌گر تحمیل کنیم. چرا که چند دهه هست وارد تعاملات بین‌الملل شده‌ایم و باید سواد این نوع ازتعاملات را در میان مردم جامعه افزایش دهیم و اگر فکر کنیم که می‌توان با فیلتر و یا محدود کردن به نتیجه رسید قطعاً بازنده خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 48933
تاريخ ثبت خبر : 14 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:52
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)