| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


غدیر در آیینه روایات اهل بیت(ع)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «غدیر در آیینه روایات اهل بیت (ع) با تاکید بر خطبه امام علی(ع) و امام رضا(ع)» توسط طیبه محمدی نگاشته شده و مجید معارف، استاد راهنما و ملیحه سادات سیدرضا استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشکده اصول الدین بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «غدیر در آیینه روایات اهل بیت(ع) با تاکید بر خطبه امام علی(ع) و امام رضا(ع)» توسط طیبه محمدی نگاشته شده است.

مجید معارف، استاد راهنما و ملیحه سادات سیدرضا استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشکده اصول الدین بودند.

چکیده:

آنچه از واقعه عظیم «غدیر خم» بعنوان محور سخنان رسول خدا(ص)، در آن خطابه منحصر به فرد ایشان در سال دهم هجری مطرح شده، عبارت «أَلَا مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ- اللهُم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ‏ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ- وَ أَحِب مَنْ أَحَبهُ» است.
این عبارت را در حقیقت می‌توان ما حصل آن سخنرانی یک ساعته دانست که به موجب آن می‌بایست تمام آن صد و بیست هزار نفر بر معنای اَولی بتصرف واژه «مولا» که در این عبارت بود، پیمانی محکم منعقد می‌کردند.
 واژه‌ای که با بررسی‌هایی که صورت گرفته، از همان لحظه تاکنون در نزد مفسران، دانشمندان و ادیبان عرب و عجم معنایی جز این را نداشته است؛ معنا و مفهومی که رسول خدا(ص) به مدت بیست و سه سال آن را فقط برای یک فرد از قریش به فرمان خداوند متعال منظور داشتند. البته تشکیل سقیفه و غصب حق خلافت حضرت امیر(ع)، زحمات رسول خدا(ص) را دچار دگرگونی کرد.
 اما بعد از بیست و پنج سال حضرت امیر المومنین علی بن ابی‌طالب(ع) خطابه‌ای مفصل را در مورد غدیر ایراد فرمود و  با بررسی و واکاوی که در سخنان حضرت صورت گرفت، آن خطابه را می‌توان به منزله تبیین و شرح خطابه غدیریه رسول خدا(ص) دانست و همچنین سایر ائمه هدی، هر کدام در زمان امامت خود به واقعه غدیر، معرفی و بیان فضیلت‌های آن می‌پرداختند و مسئله غدیر در رأس تمام سخنرانی‌ها و مناسبت‌های آن بزرگواران قرار داشت و به شیوه‌هایی چون ایراد خطبه، احتجاج، مُناشده، بیان فضیلت و پاسخگویی به سوالاتی که در مورد غدیر می‌شد و همچنین دستور به انجام اعمال عبادی خاص روز و شب غدیر، به دفاع و تبلیغ واقعه عظیم «غدیر خم» مبادرت می‌فرمودند.
با ملاحظاتی که در سخنان ائمه هدی به عمل آمد، امام علی بن موسی الرضا(ع) نیز علاوه بر توجهاتی که به غدیر داشتند، خطابه‌ای نیز در مورد آن روز ایراد فرمودند که در آن همانند خطابه غدیریه حضرت امیر المومنین(ع) به معرفی روز غدیر، بیان اسامی و بیان فضیلت آن روز نسبت به سایر اعیاد، و اعمال عبادی آن روز پرداخته‌اند و برای تبیین صحیح و شرحی که در مسیر هدایت باشد، بیانات ائمه هدی را در مورد غدیر و همچنین آیات قرآن را تا آنجایی که در وسع این پایان نامه بود در کنار یکدیگر قرار داده تا منجر به استنباط‌های صحیح شود.
انتهای پیام/

کد خبر : 52597
تاريخ ثبت خبر : 16 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)