| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


عناصر اربعه و بازتاب آن در معماری اسلامی ایران

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «عناصر اربعه و بازتاب آن در معماری اسلامی ایران» توسط اعظم میرنسل نگاشته و علی اکبر تقوایی، استاد راهنما و رضا افهمی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه تربیت مدرس بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «عناصر اربعه و بازتاب آن در معماری اسلامی ایران» توسط اعظم میرنسل نگاشته شده است.

علی اکبر تقوایی، استاد راهنما و رضا افهمی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه تربیت مدرس بودند.

چکیده:

عناصر اربعه به عنوان ماده آفرینش دنیای مادی، تا کنون بصورت منسجم مورد بررسی قرار نگرفته اند و بخشی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است مربوط به بررسی تک تک این عناصر بوده و نقش هر کدام بصورت جداگانه در عرصه معماری بررسی شده است.
توجه به بن مایه های اعتقادی ایرانیان و اهمیتی که برای عناصر اربعه قایل بوده اند یکی از مهم ترین اهدافی بوده که در این پایان نامه به دنبال تحقق آن هستیم.
نیز تاثیر اندیشه و فلسفه اسلامی در اتحاد عناصر اربعه و ارتباط متقابل آنها با هم از مهم ترین مواردی است که مورد تحلیل قرار گرفته است و به این ترتیب به دنبال دستیابی به ساختار فکری و فلسفی منسجمی بوده ایم که از طریق آن بتوان وجود این عناصر و ارتباط آنها باهم را در کالبد معماری توجیه نمود.
روش انتخابی پژوهش، مبتنی بر تحلیل محتوا، با استفاده از تدابیر تحلیلی ـ توصیفی بوده است و تلاش بر این است که عمق اندیشه و محتوای اثر شناسایی گردد.
گرامی داشت عناصر اربعه و حضور آنها در معماری علاوه بر نقش عملکردی (هماهنگ بودن با وضعیت اقلیمی ایران) مبتنی بر سازوکاری فلسفی نیز بوده است، از این رو مراجعه به منابع فلسفه اسلامی ضروری و لازم بوده است.

وحدت، عنصر نظم دهنده و مشترک هنر اسلامی و هنرهای سنتی است و معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین وحدت نه تنها در ساختار کلی تجلی پیدا می کند بلکه در تک تک اجزا نیز خود را بروز می دهد و نیت آفریننده خود را منعکس می کند. بنابراین هنرمند معمار به مثابه عالم صغیر در برابر طبیعت به مثابه عالم کبیر به آفرینش هنری دست می زند که تجلی عالم کبیر است در بعدی کوچکتر و با طرز نگرشی وحدت گرا.

انتهای پیام/

کد خبر : 68832
تاريخ ثبت خبر : 9 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)