| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد رهدار:


علوم انسانی کاربردی نیارمند روش شناسی و الگوی جهادی است

رئیس موسسه فتوح اندیشه قم اظهار کرد: برای تحقق این امر باید روش شناسی و الگوی جهادی داشته باشیم. علم دغدغه است و باید در راستای شکوفایی آن کوشید. وحدت میان دو نهاد حوزه و دانشگاه می تواند از مهمترین عوامل موثر در راستای تحقق این مساله به حساب آید.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، رئیس موسسه فتوح اندیشه قم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی متشکل از عوامل متعدد و البته بنیادین است که می توان در بررسی آن به ریشه های تاریخی و همچنین فرهنگی مردم ایران رسید، اظهار کرد: ذیل این عوامل بنیادین مهمترین محور را می توان فرهنگ اسلامی و فرهنگ تشیع دانست که توانست انقلاب را به منصه ظهور و پیروزی برساند.

این پژوهشگر ادامه داد: البته در این میان باید توجه داشته باشیم که فرهنگ اصیل کشور در طول تاریخ نیز بی اثر نبوده و نمی توان آن را جزو عوامل مرده به حساب آورد. این فرهنگ در واقع همراه و حمایت کننده مردم در طول تاریخ به شمار می آمد. مردم یاد گرفته بودند که در برابر ظلم ساکن نباشند و از ظالم نیز پیروی نکنند.

حجت الاسلام رهدار در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به راهکارهای کاربردی سازی مفاهیم انقلاب اسلامی در گستره علم به ویژه علوم انسانی گفت: برای تحقق این امر باید روش شناسی و الگوی جهادی داشته باشیم. علم دغدغه است و باید در راستای شکوفایی آن کوشید. وحدت میان دو نهاد حوزه و دانشگاه می تواند از مهمترین عوامل موثر در راستای تحقق این مساله به حساب آید.

وی با بیان اینکه تاثیر انقلاب اسلامی، جهانی بوده است، افزود: برای صدور این مفهوم باید ساختاری را ایجاد می کردیم که بتواند ایده انقلاب اسلامی را پیگیری کند و این اتفاق نیفتاده است. معتقدم علوم انسانی اسلامی می تواند این هدف را به خوبی دنبال کند.

رئیس موسسه فتوح اندیشه قم تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران فضایی را ایجاد کرد که دنیای غرب در صورتی که بخواهد در گستره این فضا قرار گیرد، در واقع ماهیت خود را از دست می دهد و قطعا غرب چنین چیزی را نمی خواهد. با این حال اگر چنین اتفاقی نیفتد کشورهای غربی باید ادعاهای خود را نظیر حقوق بشر، دموکراسی و مواردی از این قبیل فراموش کند و دست از ادعا کردن در این موارد بردارد که البته در این صورت نیز به شکل دیگری ممالک غربی به اضمحلال می رسند.

حجت الاسلام رهدار در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: آنچه که در مورد انقلاب اسلامی به وضوح اتفاق افتاد و این انقلاب در آن موفق شد، این بود که در حوزه فرهنگ سیاسی توانست به جهانیان ثابت کند که ابرقدرت ها و کسانی که دم از مدیریت جهان می زنند هرگز با ادعاهایشان پیش نرفتند و حرف و عمل شان یکی نبود. اما انقلاب اسلامی در زمانه ای که دین به فراموشی رفته بود در نهایت قدرت ظاهر شد و مولفه های فراموش شده انسانیت و عدالت را زنده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 41284
تاريخ ثبت خبر : 23 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)