| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدجواد رودگر:


علوم انسانی منهای سیاست نداریم

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی منهای سیاست نداریم، گفت: باید ماهیت علمی آن را کاملاً حفظ کرده و روند تحول در این عرصه را به دست متخصصان و دانشمندان این حوزه بسپاریم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی به معنای یک کار علمی، تخصصی و اجتهادی است، اظهار کرد: با این وجود چنین نیست که از حوزه های جانبی مانند گستره های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منفک و مستقل باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این ارتباط و تعاملی که عنوان شد، باید به علوم انسانی توجهی خاص داشته باشیم یعنی ماهیت علمی آن را کاملاً حفظ کرده و روند تحول در این عرصه را به دست متخصصان و دانشمندان این حوزه بسپاریم، نگذاریم که حوزه اسلامی سازی و تولید علوم انسانی اسلامی، حوزه ای عُرفی و عوامانه شود و هر کسی بتواند در این عرصه و ساحت عرض اندام کند.

رودگر گفت: از این جهت که در راستای اسلامی سازی این علوم، جنبه های بینارشته ای مطرح می شود باید متخصصان هر کدام از این رشته ها و عالمان دین و حوزویان فعالیت های علمی چندجانبه ای را انجام داده و نشست های مشترک علمی داشته باشند تا یک تلقی درست و تفاهم ذهنی و زبانی میان شان ایجاد شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: می خواهم بگویم که مساله کاملا علمی و تخصصی و بینارشته ای است، از سوی دیگر جامعه نیاز به این دارد، که به لحاظ فرهنگی پذیرش برای این تحول بزرگ علمی را داشته باشد و اینجاست که باید گفتمان سازی کرد، یعنی گفتمان اسلامی سازی علوم و تولید علوم انسانی اسلامی باید به تدریج در متن جامعه و در متن میانه جامعه دانشگاهی و البته در متن جامعه به معنای عام کلمه ایجاد شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: از جهت دیگر علم ما منهای سیاست نیست، علوم انسانی منهای سیاست نداریم، اقتصاد منهای سیاست، حقوق منهای سیاست نمی شود، بنابراین، باید گفتمان سازی صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در روند تحول و اسلامی سازی علوم انسانی وجود دارد این است که برخی در چنبره غرب زدگی گرفتار شده اند، علم ترجمه شده را که در قالب کتابهای نیم قرن قبل در حوزه علوم انسانی مطرح شده را ترجمه می کنند و یک حالت خودباختگی در این افراد وجود دارد و می گویند علوم انسانی همان است که غربی ها گفته اند. آنها اصلا تصور درستی از اسلامی شدن و اسلامی کردن علوم انسانی ندارند و اندیشه غلط خود را رواج می دهند.

رودگر افزود: از سوی دیگر کسانی هستند که باورمند به تحول و اسلامی کردن علوم انسانی هستند. افرادی که جهاد علمی را در مقام عمل به منصه ظهور رسانده اند و به دور از هر گونه جوسازی های مختلفی که منبعث از اندیشه وارداتی و بعضاً دیدگاه های سیاسی است به کار علمی می پردازند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر افراط و تفریط ها کنار گذاشته شود و نسبت به آنچه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به مقوله تولید علم بیان فرموده اند توجه شود، قطعا شاهد رشد علمی در سطح قابل توجهی در گستره علوم انسانی خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 59267
تاريخ ثبت خبر : 11 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:20
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)