| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله‌ سبحانی در کنگره قرآن و علوم انسانی:


علوم انسانی باید قرآنی و وحیانی شود/در دانشگاه‌ها فلسفه اسلامی و غرب تفکیک شوند

آیت الله العظمی سبحانی در کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی گفت: علوم انسانی باید قرآنی و وحیانی شود، باید ضمن بهره گیری از ظرفیتهای علوم مرسوم، از تضادهایی که در علوم انسانی مرسوم با مبانی دینی وجود دارد پرهیز نمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت الله العظمی سبحانی پیش از ظهر امروز ۹ آذرماه در کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی که به همت جامعه المصطفی(ص) که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این کنگره بین المللی  گفت: هر علم متضمن سه بخش است. باید موضوعات و محمولات قرآن کریم که بر علوم انسانی مترتب است را بررسی نمود، اهداف آفرینش و وجود انسان در این عالم ماده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در دانشگاه ها باید علوم انسانی قرآنی و حدیثی رواج پیدا کنند، از علوم انسانی غربی که در تضاد است فاصله گرفته از ظرفیت های علمی علوم انسانی اسلامی بهره مند شد.

وی با تاکید بر این که نگرش وحی بر انسان نگرش خلیفه الله است، خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن و خلیفه الله اسماء الله را حکایت می کند و از دیدگاه قرآن انسان از دیدگاه والایی برخوردار بوده، مسجود ملائکه است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، انسان را حامل امانت  الهی برشمرد و با تاکید بر این که امانت های الهی فراوانی به انسان سپرده شده است، تصریح کرد: از دیدگاه قرآن کریم، باید محور انسان باشد.

وی به برخی از ویژگی های انسان از دیدگاه قرآن کریم اشاره نموده و یادآور شد: علوم انسانی غربی انسان را موجودی طبیعی و مادی تلقی که از عالم بالا بریده شده تعریف می کنند که در این میان هیچ رابطه ای برای خدا قائل نیست و عقیده انسانی با وحی را قطع نموده، انسان موجودی طبیعی تفسیر می شود.

معظم له ضمن تبیین دیدگاه غربیان در تعریف از انسان، خاطرنشان کرد: اگر واقعا بخواهیم انسان را از نظر تجربه مطالعه کنیم، بسیاری از مسائل ریزش خواهد نمود و تفاوت های انسان با موجودات دیگر بسیار محدود و معدود خواهد بود.

آیت الله سبحانی علت پیدایش خدا گرایی در انسان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: آفرینش انسان با خداگرایی ممزوج است و انسان اگر بخواهد کامل باشد، باید رابطه ای ملموس با غیب داشته باشد و در مذهب، فطرت ریشه بشر می باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که علوم انسانی غربی خوف بشر از سیل و زلزله و طوفان را تنها ادله برای ایجاد تکیه به غیر و خداباوری می پندارند، اظهار داشت: علوم انسانی غربی قائل است که بشر هنگامی که در آغوش پدر و مادر بوده، نیازهای او را رفع می نمود و بعد از بزرگ شدن، دید پدر و مادر نمی تواند آن نیازها را درست کند، لذا تکیه گاهی به نام خدا را در ذهن خویش ایجاد نمود!

رئیس موسسه امام صادق(ع) با اشاره به این که در اندیشه های دینی احترام به پدر و مادر اصل و نیکی به نیازمندان و همسایگان ارزشمند است، خاطرنشان کرد: بین اخلاقی که بر اصل اصالت استوار است با اخلاقی که بر انتفاع استوار است فرق زیادی وجود دارد.

وی افزود: در عالم سیاست، اسلام دیدگاه های متعالی بی شماری را ذکر نموده که مسئله جنگ را موضوعی انتفاعی نمی پندارد و قائل است که هرکس انسانی را نجات دهد گویا بشریت را نجات داده، و اگر انسانی را به قتل برساند،گویا بشریت را به قتل رسانده است؛ در حالی که غرب جنگ را برای حفظ منافع دنیوی مورد توجه قرار داده، محمول ها بر محور و شهوت و دنیاپرستی مورد توجه قرار می گیرد.

معظم له با تاکید بر این که علوم انسانی باید قرآنی و وحیانی شود، خاطرنشان کرد: باید ضمن بهره گیری از ظرفیت های علوم مرسوم، باید از تضادهایی که در علوم انسانی مرسوم با مبانی دینی وجود دارد پرهیز نمود.

 آیت الله سبحانی افزود: انسان در نظر غربی ها، اول و آخر آن روشن نیست و امیدواریم این کنگره که رویکرد مثبتی را در پیش گرفته، کتاب های علوم انسانی را مستقلا مورد تحقیق و بررسی علمی و دینی قرار دهند.

وی با اشاره به این که فلسفه های غربی شبهه افکنانه و شکاکانه سخن می گویند، اظهار داشت: فلسفه اسلامی تنها فلسفه ای است که قاطعانه سخن خود را ارائه می کند. در حالی که فلسفه های غربی مباحث علمی را بر شک استوار می سازد.

این مرجع تقلید در پایان به روایتی از ائمه اطهار علیهم السلام اشاره نموده و خاطرنشان کرد: بشرشناسی در حقیقت نوعی خداشناسی است و اگر شناخت درستی نداشته باشیم بزرگترین ضرر را متوجه خود ساخته ایم.

وی در پایان ضمن ابراز آرزوی موفقیت بیشتر برای دست اندرکاران ارائه معارف قرآنی، اظهار داشت: در مجموعه های دانشگاهی باید فلسفه اسلامی و غربی و نیز علوم انسانی غربی و اسلامی با یکدیگر تفکیک شده، اساتید هیچ خوفی از ارائه مباحث دینی در این حوزه نداشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 57274
تاريخ ثبت خبر : 9 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:02
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)