| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن هانی‌زاده:


علوم انسانی اسلامی شرط تحقق سیاست دینی

یک کارشناس مسائل سیاسی ابرازکرد: برای آنکه جمهوری اسلامی ایران بتواند کامل به شاخص های مردم سالاری دینی دست یابد لازم است که همه نهادهای مدنی و همه جریان های سیاسی به سمت رعایت اخلاق در سیاست حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به ارتباط دوسویه میان دو مولفه علم و قدرت اظهار کرد: این دو مولفه ملازم یکدیگر هستند به این مفهوم که هر کشور و ملتی بدون برخورداری از علم در صفحات تاریخ دفن خواهد شد.

وی گفت: کشوری که از علم دور باشد در حقیقت هیچ گاه به یک قدرت قابل قبول و پویایی خاص که لازمه قدرت است، نخواهد رسید و به همین دلیل در یک مقایسه اجمالی میان کشورهای ضعیف و قدرتمند می توان به این نتیجه رسید کشورهایی که به قدرت دست یافته اند ابتدا از پلکان علم بالا رفتند و سپس به اوج قدرت رسیدند. در دنیای فعلی یکی از مولفه های مهم قدرت علم است که ما شاهد آن هستیم و تجربه گرانسنگی در این خصوص داریم.

این پژوهشگر تصریح کرد: تجربه هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نشان می دهد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به نظام ما جنگی ظالمانه از سوی قدرت های استکباری تحمیل شد. در آن زمان ایران در رتبه پایینی از علم قرار داشت اما امروز با برخورداری از علم و فناوری، جمهوری اسلامی ایران به یک کشور قدرتمند منطقه ای تبدیل شده است.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه تلازم، همسویی و هماهنگی علم و قدرت به عنوان دو واژه مکمل، عامل پویایی و حرکت یک ملت به شمار می رود، افزود: از این رو، لازمه پیشرفت در هر حوزه علم است، چه در حوزه علوم انسانی و چه در حوزه تکنولوژی و امروز یکی از مهارت های مهم ایران و مولفه مهم کشور ما علم است که این علم و برخورداری از فناوری روز موجب شده است که ما به یک قدرت و مولفه های قابل قبول قدرت دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر اندیشه های وارداتی از غرب بر بی اخلاقی ها و سیاست زدگی ها، اظهار کرد: طبیعی است که سیاست در کشورهای غربی و از نظر فلاسفه غرب نادیده گرفتن اصول فطری و دینی تعبیر می شود و با روح اسلام و دین کاملا مغایرت دارد لذا در مساله سیاست و اخلاق، باز هم این مولفه ها از نظر کشورهای غربی هیچ گونه سنخیتی ندارند یعنی کشورهای غربی سیاست را بدون اخلاق و بدون همسویی با ارزش های دینی تعریف می کنند در حالی که الگویی که جمهوری اسلامی ایران تعریف می کند مردم سالاری دینی است که برای نخستین بار در جهان و در سطح منطقه تعریف و تبدیل به الگوی کشورهای اسلامی شده است.

هانی زاده تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم به ویژه بعد از پایان چنگ، ساختار قدرت در ایران به سمت بی اخلاقی در سیاست حرکت کرده است و در انتخابات بی اخلاقی در سیاست به اوج می رسد در حالی که لازمه مردم سالاری دینی رعایت اخلاق در سیاست است که این دو مولفه جزئی از مردم سالاری دینی اند و برای آنکه جمهوری اسلامی ایران بتواند کامل به شاخص های مردم سالاری دینی دست یابد لازم است که همه نهادهای مدنی و همه جریان های سیاسی به سمت رعایت اخلاق در سیاست حرکت کنند.

وی در مورد تحقق آرمان تولید علوم انسانی اسلامی و تاثیر آن بر تحقق سیاست دینی خاطرنشان کرد: در حقیقت برای رسیدن به رشد و تعالی، باید اخلاق و ضوابطی بر جامعه حاکم باشد، بدون ضوابط و اخلاق در جامعه و بدون رعایت الگوهای ارزشی دینی، امکان رسیدن به یک شکوفایی قابل قبول و رسیدن به قله های تکنولوژی و فناوری نیست. به همین دلیل است که همه باید در یک حرکت انسانی، دینی و ارزشی به سمت پویایی با رعایت ضوابط اخلاقی و دینی حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 44853
تاريخ ثبت خبر : 29 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)