| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی:


علوم انسانی اسلامی را به عنوان نسخه شفابخش مطالبه‌ کنید

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی از دانشجویان خواست در کلاس درس و دانشگاه فقط تماشاگر نباشید و علوم انسانی اسلامی را به‌عنوان نسخه شفابخش مطالبه گری کنید تا بساط علوم انسانی سکولار جمع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، در دوره تابستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا کارگاه علوم انسانی در ساحت عمل با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و مسئول دبیرخانه کنگره علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

وی در این کارگاه دو ساعته گفت: به لطف الهی در مباحث مربوط به علوم انسانی اسلامی در حال رشد است، هر سال ما چند قدم به جلو می‌رویم و در جا نمی‌زنیم و یک نشاط هم در بین اساتید و دانشجویان دیده می‌شود.
در کل ما به‌ عنوان خدمتگزاران شما در این حوزه از رشد و تکامل علوم انسانی اسلامی احساس رضایت می‌کنیم، هرچند با نقطه مطلوب فاصله زیاد است.
وی افزود: مباحث نظری دارد حلقه‌های مفقوده را پوشش می‌دهد و تا به‌ حال حدود یک‌ پنجم  این نقطه‌ ضعف‌ها پوشش داده ‌شده است، هم از طریق مقالات، کتب و کارهای خوب نظری منتشرنشده که البته در ارتباط با فلسفه علوم انسانی اسلامی هستند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: البته در هر رشته ما از فلسفه که عبور می‌کنیم با هزاران موضوع متفاوت سر و کارداریم  ولی کارهای علمی تمامی ندارد.

 وی در ادامه به سه نکته اساسی در رابطه با علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: اولا علوم انسانی اسلامی با علوم اسلامی مصطلح تفاوت دارد، هرچند علوم اسلامی انسانی هم در زیربنا و هم در روبنا به علوم اسلامی تکیه دارد. شرط اسلامیت علوم انسانی اسلامی صرفا عدم مغایرت با علوم اسلامی است، بخشی از علوم انسانی اسلامی در ذیل علوم اسلامی قرار نمی گیرد هرچند زیر چتر جهان بینی اسلامی است.

وی افزود: ثانیا از گذشته علوم انسانی اسلامی را مجموعه دانشهایی می دانستم که ضمن بررسی اوضاع و احوال انسانها راهکارهایی جهت بهتر زیستن ارائه می کند ولی در یک تعریف دقیق تر و بدون رد تعریف قبل علوم انسانی اسلامی عبارت است ازکشف قوانین تکوینی و مناسبات اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و بهره گیری از شرع و علوم عقلی برای بهبود زندگی انسان و رشد بسترهای مناسب.  

غلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در واقع علوم انسانی اسلامی علوم زمینی شده است که بر اساس قوانین حاکم بر زندگی ضمن بهره گیری از مواهب مشروع و معقول زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم می کند.

ثالثا آموزه ها و گزاره های صادره از طرف علوم انسانی اسلامی به سه قسمت تقسیم می شود:

  1. آموزه ها و گزاره های کشف قوانین که خبری هستند و صرفا از هست ها خبر می دهند و به دو دسته یقینی و ظنی تقسیم می شوند.
  2. آموزه ها و گزاره هایی که راهکارهای استفاده از قوانین را بیان می کند که این هم جنسش خبری است.
  3.  آموزه ها و گزاره هایی که بر اساس ۱ و ۲راه را به انسان نشان می دهد که جنس عموم آنها انشایی است و جنبه تجویزی دارد.

وی در ادامه از دانشجویان خواست: در کلاس درس و دانشگاه فقط تماشاگر نباشید و علوم انسانی اسلامی را به‌عنوان نسخه شفابخش مطالبه گری کنید تا بساط علوم انسانی سکولار جمع شود.
انتهای پیام/

کد خبر : 52142
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:46
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)