| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن هانی زاده:


علوم انسانی اسلامی درمان بسیاری از امراض سیاسی است

یک کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: اگر آرمان گرایی در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد تاثیر خود را حتی روی علوم پایه می گذارد. این مهم در حوزه سیاست نیز تاثیرگذار است به همین دلیل حساسیت های زیادی روی مساله علوم انسانی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه دانشگاه های کشورهای غربی برای رشته های علوم انسانی اهمیت بالایی قائل اند، اظهار کرد: می توان گفت نوعی نگاه استعمارگونه بر این رشته و این حوزه از علوم انسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: به اعتبار اینکه علوم انسانی خیلی سریع تاثیرش را روی جوامع انسانی به ویژه از نظر استحاله نسل جوان و جوامع ارزشی می گذارد، در نتیجه هر گونه ورود به حوزه علوم انسانی نیازمند یک سلسله پالایش هایی است که باید بر اساس الگوهای داخلی، ملی و دینی تعریف شود و به همین منظور است که کشورهای غربی سعی می کنند عوامل خودشان را در حوزه علوم انسانی به کشورها و ملت هایی که دارای الگوهای ارزشی هستند، نفوذ دهند.

این محقق تصریح کرد: لذا در این خصوص باید توجه داشت که علوم انسانی یکی از علوم بسیار مهم در حوزه اجتماعی و حتی در حوزه سیاسی (اعم از سیاست های داخلی و خارجی) محسوب می شود و مساله رعایت اخلاق و قانون مداری و اخلاق مداری یکی از مسایل مهمی است که در این حوزه وجود دارد. بنابراین، یک سلسله تلازم ها و همسویی ها میان علوم انسانی و اخلاق مداری و البته عرصه سیاست وجود دارد که باید این دو حوزه به شدت مورد پالایش و توجه قرار گیرد تا از نفوذ ارزش های غربی جلوگیری شود.

وی با اشاره به تاثیر علوم انسانی اسلامی و تحقق آن در شکل گیری سیاست دینی و متعالی بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد و آرمان گرایی در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد تاثیر خود را حتی روی علوم پایه می گذارد. این مهم در حوزه سیاست نیز تاثیرگذار است به همین دلیل حساسیت های زیادی روی مساله علوم انسانی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

هانی زاده تاکید کرد: اگر علوم انسانی مورد توجه قرار بگیرد و الگوهای ارزشی در آن دخیل باشد، قطعا می تواند تاثیر خود را در سایر حوزه ها و به ویژه حوزه سیاسی باقی بگذارد، لذا به نظر می رسد که قبل از توجه به مسائل فنی و علوم پایه باید علوم سیاسی و علوم انسانی مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

وی در مورد مساله اخلاق انتخاباتی در سیر برگزاری مناظرات و ارتباط تحقق آن با علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه اخلاق سیاسی و مناظرات انتخاباتی، جمهوری اسلامی ایران شرایط کاملا متفاوتی دارد و به نظر می آید که نباید الگوهای غربی در مناظرات مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه در حوزه اسلامی و اخلاق مداری، مسایل انتقادآمیز به صورت نرم و به دور از پرخاش گری های سیاسی و جناح بندی مورد توجه باشد چون میلیون ها انسان منتظر هستند تا ببینند در این مناظرات تا چه میزان مسائل اخلاقی مورد توجه کاندیداها است، لذا همه نامزدها باید مبانی ارزشی و انسانی و دینی را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر : 45950
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:42
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)