| امروز چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محقق اندیشکده یقین:


علوم اقتدارآفرین را در جامعه پررنگ‌تر کنیم

کاظم فولادی محقق اندیشکده یقین گفت: حضرت آقا بحث علوم اقتدارآفرین را فرمودند و مطالبه کردند که باید این امر تحقق پیدا کند و این مضمون که غربی ها جهان را با علم تسخیر کردند، وجود دارد و ما چاره ای نداریم جزء اینکه در کشور به تولید علم بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کاظم فولادی استاد دانشگاه تهران، صبح امروز ۱۵ مهرماه در نشست تخصصی بررسی نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با رشد علمی مطلوب کشور درباره مفهوم علوم اقتدارآفرین، اظهار کرد: باید در درجه اول بگویم که بزرگترین درد این است که نیروهای انقلاب در این مبحث های علوم دینی و انسانی وارد نمی شوند و هر دولتی هم بیاید براساس تصورات افرادی که در آن دولت هستند، مواردی را بیان می کنند.

وی ادامه داد: یکی از آن مباحثی که خیلی مهم است و باید به آن پرداخت، معرفت است که باید آن را تبدیل به علم کنیم، این مبحث به تمامی موارد فنی  مهندسی و پایه می ارزد و باید در آنها وارد کرد.

این محقق در زمینه علوم اقتدارآفرینی گفت: حضرت آقا بحث علوم اقتدارآفرینی را فرمودند و  مطالبه کردند که باید این امر تحقق پیدا کند و این مضمون که غربی ها جهان را با علم تسخیر کردند، وجود دارد و ما چاره ای نداریم جزء اینکه در کشور به تولید علم بپردازیم.

فولادی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه برای علم نقشی تعریف می شود باید عرض کنم که علم باید قدرت را تعریف کند. پی باید بگویم که در اینجا علم می شود اقتدار و قدرت توانایی تحمیل اراده بر دیگری است، پس ما نتیجه می گیریم که باید علم خود را بر دیگران تحمیل کنیم در این صورت می توان گفت که دارای قدرت هستیم.

در حوزه علوم اقتدار آفرین ما به این جنبه می پردازیم که علم برای علم تنها معنا ندارد و علم باید یک پدیده ارزشمند را ایجاد کند و آن پدیده علم برای قدرت است.

وی تصریح کرد: بحث دیگر به اقتصاد مربوط است که به دو روش تنبیهی و تشویقی تقسیم می شود که به صورت نرم تر باید به آن پرداخت. و قدرتی دیگر که وجود دارد قدرت نرم است به نحوی که بتوانیم اراده خود را از طریق مدیریت حب و بغض که مردم چه چیزی دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. انجام داد و کل قدرت نرم است.

این محقق گفت: در بخش نظامی که به تکنولوژی دست پیدا می کنیم، دشمن حمله اش نسبت به ما بالا می رود و قدرت اش پایین می آید. پس این قدرت اقتصادی علمی است که می تواند در جامعه کارهای خوبی را رقم بزند.

فولادی بیان کرد: ما باید برای تولید مولفه قدرت نرم باید نگاه اساسی به علوم اقتدار آفرین جامعه دانشگاهی داشته باشیم. زیرا آنها قائل به این نیستند که علم را به جهتی سوق دهند که قدرت تولید کند. بلکه اعتقاد دارند که علم برای علم و نیاز به دانایی است حال قدرت تولید می کند یا خیر خیلی مهم نیست.

به گفته وی، در حوزه علوم اقتدار آفرین ما به این جنبه می پردازیم که علم برای علم تنها معنا ندارد و علم باید یک پدیده ارزشمند را ایجاد کند و آن پدیده علم برای قدرت است.

این پژوهشگر اندیشکده یقین ادامه داد: برای ساختن تمدن اسلامی باید مرحله قبلش یعنی نظام و دولت اسلامی را ایجاد کرد اما عمده نیاز کشور در حوزه علوم انسانی است که مدل متفاوتی در حوزه فلسفه و حکمت، اقتصاد و سیاست و قدرت  را تولید کنیم. مبحث اقتصاد جزء علومی است که قدرت تولید می کند. و ظرفیت ها متفاوت است. اقتصاد، جزء علوم مهمی است که دربحث رشته های سخت جزء علوم مهم است.

وی اظهار کرد: مباحث هیچ وقت از نظری و تئوری پایه بالاتر نرفته است و بحث های محتوایی مغفول مانده است. باید بگویم اقتصادی که امروز داریم لیبرال ها تشکیل دادند که چه نگاه کلاسیک و غیر این داشته باشند در حوزه لیبرال حرکت می کنند. و گاها نگاه مارکسیستی دارند اما نگاه اسلام به اقتصاد را ندارند. در قرآن کنار نماز، زکات را نام برده اند. اما توجه ای به آن نشده است.

فولادی گفت: ما باید تا کی صبر کنیم تا در حوزه های علمی خودمان این مسائل را به صورت علمی بیان کنیم و بنیادی به حل آن بپردازیم. که تمام این مسائل مطرح شده برای رسیدن به آن افقی ۱۸ ساله داریم که بعد از ۱۸ سال به تحقق می پیوندد.

وی با اشاره به این مبحث که دانشگاه ها باید حکمت بنیان شوند، بیان کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید وارد دوره نسل چهارم شود و به عنوان دانشگاه های حکمت بنیان به فعالیت خودشان ادامه دهد.

فولادی در پایان اذعان کرد: باید کاری کنیم دانشگاه ها خروجی خود را تولید کند که بازار کار ایجاد شود. چیزی که دانشگاه تولید می کند. برنامه دانشگاه کارآفرین ایجاد سازوکاری درباره حکمت است و باید آن را اصلاح کند. همان گونه که حضرت آقا فرمودند باید زبان فارسی را زبان علمی جهان قرار دهیم، در حالی که وارد دانشگاه ها می شویم و می بینیم که بیشتر کلاس های آموزشی به زبان انگلیسی هستند. این نشان دهنده این موضوع است که دغدغه خیلی از افراد اسلام و دین و انقلاب نیست.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 31686
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)