| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


«علم و اراده الهی» به بازار نشر آمد

کتاب «علم و اراده الهی» به قلم محمدحسن قدردان قراملکی منتشر شد.

 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهش حاضر دارای دو بخش با عنوان علم و اراده ترکیب یافته است. در بخش نخست، ماهیت علم و اقسام آن، علم ذاتی خدا  و نسبت آن با ذات، ادله موافقان و منکران علم ذاتی و علم پیشین و فعلی، گستره علم خدا از حیث شمول به اعدام و ممتنعات و غیر متناهیات مورد تحلیل و تقریر قرار می‌گیرد.

در بخش دوم اراده خدا را از سه منظر: معنا شناختی، وجود شناختی و گستره و نسبت آن با اصل علیت، شرور و اراده انسان مورد بحث قرار داده است.

از ویژگی‌های کتاب می‌توان به جامعیت مباحث، توجه به دیدگاه‌های معاصر اعم از اسلامی و غربی، نقدهای اختصاصی نویسنده بر دیدگاه‌های رقیب و نیز تعریف جدید از اراده خدا اشاره کرد.

در بخشی از مقدمه مؤلف می‌خوانیم:

دو صفت علم و اراده از صفات کمالی قطعی خداوندی است که مورد تأیید و تأکید ادیان آسمانی و اکثریت متألهان قرار گرفته است، در نظر ابتدائی چنین به نظر می‌رسد معنا و مفهوم آن دو روشن و نسبتشان به خداوند واضح و بدون محذور است؛ لکن تأمل در آرای دین پژوهان نشان می دهد که اصل و نحوه وجود (هستی شناسی) و نیز معنا و مفهوم و چگونگی تفسیر و تبیین آن دو (معرفت شناسی)، معرکه آرای اندیشوران اعم از فلاسفه، متکلمان و فلاسفه دین قرار گرفته است.برخی منکر و برخی دیگر موافق آن دو هستند.

کتاب «علم و اراده الهی» با قیمت ۲۶۰ هزار ریال در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی  www.poiict.org مراجعه کنند.

 منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

انتهای پیام/ 

کد خبر : 8974
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:41
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)