| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


علم دینی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی

مقاله ای با موضوع «علم دینی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی» نگاشته شده است که به ایده تولید علم دینی در جهان اسلام می پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله ای با موضوع «علم دینی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی» نگاشته شده است که چکیده و متن کامل آن در ادامه می آید:

چکیده:

امروزه ایده تولید علم دینی در جهان اسلام ایده ای کاملا شناخته شده است. این ایده پس از انقلاب اسلامی ایران و به خصوص در سال های اخیر مورد بحث و گفتگو های بسیاری قرار گرفته است.
از جمله اندیشوران حوزوی و فیلسوفان اسلامی که در عرصه علم دینی صاحب رای و عمل هستند، می توان آیت الله محمد تقی مصباح یزدی را نام برد. در این یادداشت به بررسی نظرات و عقاید ایشان درباره علم دینی می پردازیم.
ایشان مسئله اصلی در بحث علم دینی را کشف حقیقت و نقص زدایی از علم می داند و این سوال را که آیا علم دارای دو گونه دینی و غیر دینی است را فرعی و گمراه کننده می داند و اذعان دارد از آنجایی که علم ریشه در مکتب معرفت شناسی دارد، باید از لحاظ معرفت شناسی مورد شناخت و نقد قرار گیرد. ایشان محل دوگانگی دینی و غیر دینی را علوم تجویزی می داند نه علوم توصیفی.
تبیین دقیق و منطقی رابطه میان علم و دین در چهارچوب منطقی و فلسفی، از مهم ترین تلاش های علمی آیت الله مصباح یزدی برای بسترسازی مناسب تولید علم دینی و علوم انسانی اسلامی است.
علاوه بر این بررسی معایب علوم غربی قابل اهمیت است که در انتها به آن پرداخته می شود.

علاقه مندان برای مشاهده متن کامل این مقاله به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 60567
تاريخ ثبت خبر : 3 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)