| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله العظمی جوادی آملی مطرح کرد:


علم دینی تنها فقه و اصول نیست/ عامل وحدت حوزه و دانشگاه

گروه حوزه‌های علمیه آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه علم دینی عامل وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: علم دینی تنها فقه و اصول نیست بلکه علمی که موضوع آن خدا باشد، دینی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجد اعظم قم با اشاره به نظر قرآن در مورد علوم تجربی گفت: قرآن چند بخش از جمله شهود را که علم حضوری است، بیان فرموده است؛ قسم دوم که در قرآن به آن پرداخته شده تفسیر علوم شهودی است که عرفان نظری است؛ یعنی آنچه انبیاء می‌بینند شهود عینی و تفسیر آن عرفان نظری است و بخش دیگر نیز علم حصولی است و علوم تجربی در این حیطه است.

وی افزود: قرآن، خلقت، آسمان، زمین، طبقات آسمان و … را ذکر کرده که تفسیر آن علوم تجربی است؛ بخش وسیعی از قرآن که علوم تجربی است، باید توسط دانشگاه‌ها تبیین و تفسیر شود، قبلا حوزه، نجوم، ریاضی و طب را برعهده داشتند، اما امروز میان حوزه و دانشگاه تفکیک شده ولی همه تفسیر آیات الهی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در جایی قرآن، برهان ارائه کرده و در جای دیگر به مسائل فقهی و … پرداخته است، ادامه داد: اگر عده‌ای این علوم را با تجربه ثابت کردند مفسر یا به آنان اعتماد می‌کند که پیش فرض و اصول موضوعه است و یا اعتماد نمی‌کند که مصادره به مطلوب می‌شود.

این مفسر قرآن با بیان اینکه کسی که گرفتار سفسطه است علم ندارد چه رسد به علم دینی، تصریح کرد: اگر کسی دین را افیون و افسانه می‌داند برای چنین شخصی، علم دینی افسانه است ولی اگر کسی خدا و معاد را باور دارد؛ یعنی هم علم و هم دین را قبول دارد، می‎توان برای او علم دینی را بیان کرد؛ همچنین اگر کسی علم دارد ولی دین ندارد باز هم طرح علم دینی برای او آسان است.

وی افزود: موضوع علم اگر افعال، آثار و حکم خدا باشد، علم دینی است؛ آیا وقتی که در حوزه علمیه در مورد اقوال خدا بحث می‌شود، آیا علم دینی است ولی هنگامی که در دانشگاه سخن از اعمال خداست، آیا این علم، علم دینی نیست؟ دانشگاه ما غرق دین است ولی توجه ندارند؛ این کشور غرق دین بود ولی خوابیده بود و امام این ستون را بلند کرد و همه چیز سر جای خود قرار گرفت.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن نه‌تنها آفرینش را فعل خدا می‌داند بلکه آفرینش را آئینه خدا می‌داند و چشم باز می‌خواهد تا کسی آن را ببیند، تاکید کرد: علم دینی عامل وحدت حوزه و دانشگاه است؛ یعنی آیات و آئینه‌های خدا در حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. علم دینی تنها فقه و اصول نیست بلکه علمی که موضوع آن خدا باشد علم دینی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 78070
تاريخ ثبت خبر : 23 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:14
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)