| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بیانیه مجمع حکمت اسلامی در سالروز ارتحال علامه طباطبایی؛


علامه طباطبایی تجلی پیوند ناگسستنی بین قرآن، برهان و عرفان بود

خورشید پر فروغ سپهر حکمت و تجسم اخلاق و عرفان و مفسّر کبیر قرآن علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی(ره)، تجلّی بیّن پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان در روزگار ما بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی، مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت ۲۴ آبان سالروز ارتحال حکیم متأله حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بیست و چهارم آبان ماه سالروز عروج ملکوتی مفسر بزرگ و احیاگر عرفان و حکمت اسلامی در عصرما، بزرگ مردی ازمکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) واز تبار پاک اولیاء خاص خدا و حکماء الهی؛ حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) است. گرچه سال هاست که این استاد عظیم الشأن از میان ما رفته است ولی میراث حکمی و فلسفی و تراث علمی و قرآنی این حکیم الهی همچنان زنده، پاینده و رونق بخش محافل علمی و فرهنگی ماست. خورشید پر فروغ سپهر حکمت و تجسم اخلاق و عرفان و مفسّر کبیر قرآن علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی(ره)، تجلّی بیّن پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان در روزگار ما بود.

بهره‌گیری آن مفسّر فرزانه از قرآن کریم، نه تنها پرتوی از بی‌کرانگی جوشش معارف قرآن را به ظهور رسانید، بلکه میزان دقیقی را برای تشخیص تفسیر و تأویل کلام الهی از تحریف و تفسیر به رأی آن عرضه نمود. بهره جستن از نظم فکری و برهان مداری و تحلیل دقیق فلسفی در چارچوب مبانی حکمت متعالیه، از او شخصیتی ساخت که گویی در یک پیکر و قالب، تجسّمی از دقت و استحکام سینوی و عمق و لطافت صدرایی را می‌یابی «هو البحر من ایّ نحو اَتیته» و چنین بودکه «بدایه‌الحکمه» آن حکیم بی‌بدیل، برای ره‌پویان حقیقت، طریق مستقیمی شد برای وصول به «نهایت حکمت» که سرانجام آن ورود به طور «ولایت» و بار یافتن به مراتب «توحید» و لقاست.

استقامت در فکر و پارسایی در عمل و هوشیاری در رصد، از او شخصیّتی ساخت که در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان، با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی با نقد اندیشه‌های الحادی، حقانیّت تفکّر الهی را بر انواع توهّمات مادّی به اثبات برساند.  یادآوری مجاهدت‌ها و مساعی جمیله و جلیله آن ولیّ خدا از یک سو برای ما علاقمندان به حکمت اسلامی می‌تواند الهام بخش باشد و از طرف دیگر، ادب اداء شکر و امتنان به محضر خدای سبحان است؛ خدایی که به ما توفیق داد در عصر زرّین انقلاب شکوهمند اسلامی که محصول مجاهدات فقیه و حکیم بی بدیل حضرت امام خمینی(ره)  است و پرچم پر افتخار آن امروز در دستان با کفایت خلف صالح و فرزانه وی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) می‌باشد، پیوسته از موائد و رشحات فکری و معنوی آن عزیز سفر کرده بهره برده و از انفاس قدسی ابناء معنوی آن قدّیس، بزرگانی که در مکتب آن علّامه علی الاطلاق پرورش یافته‌اند، کسب فیض نماییم. مجمع عالی حکمت اسلامی در سی و ششمین سالگرد ارتحال این حکیم ربانی و مفسر عظیم قرآنی، با بزرگداشت مقام علمی و اخلاقی علامه طباطبایی(ره) همگان را به بهره گیری بیشتر و بهتر از افکار و اندیشه های آن یار سفر کرده و از ماسوا رسته و به حضرت حق پیوسته، فرا می خواند.

 طوبی له و حسن مآب.

 وَسَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا

مجمع عالی حکمت اسلامی

کد خبر : 56450
تاريخ ثبت خبر : 24 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:28
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)