| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر

این کتاب با هدف بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان درباره عقل و سیاست و تأثیر تحولات فکری ـ سیاسی ایران معاصر بر مناسبات عقل و سیاست نگارش یافته و گامی در جهت فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای هویت‌شناسی سیاسی است.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، «عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر» عنوان کتابی است که در ابتدا به صورت رساله دکترا از سوی سید محمد رضا شریعت مدار با راهنمایی حجت الاسلام نجف لکزایی ارائه شده است و سپس به زیور چاپ آراسته می شود.

 

ابتنای سیاست بر عقل در شمار موضوعات کلیدی اندیشه سیاسی است که اهمیت بسزایی در آگاهی از فرهنگ سیاسی هر جامعه دارد. نظر به این اهمیت، اثر حاضر با هدف بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان درباره عقل و سیاست و تأثیر تحولات فکری ـ سیاسی ایران معاصر بر مناسبات عقل و سیاست نگارش یافته و گامی در جهت فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای هویت‌شناسی سیاسی است.

 

یکی از مهم‌ترین موضوعات اندیشه سیاسی ایران معاصر که فهم اندیشه سیاسی در گرو آن است، کاربرد عقل در سیاست است و از آن جایی که مفاهیم عقل و سیاست معانی واحدی نداشته‌اند.

 

aghl+va+siasat-n

 

 فهم معنای آن‌ها در گرو شناخت تحولات فکری معاصر است به طوری که می‌توان گفت امروزه عقلی کردن سیاست نتیجه تحولاتی است که در اندیشه سیاسی دوره‌ی میانه رخ داده و به تغییر مفهومی عقل و سیاست منجر شده است.

 

در  این نوشتار با استفاده از نظریه «اعتباریات» سید محمدحسین طباطبایی ابتدا نزاع‌های فکری دوره‌ی میانه و سپس تحولات فکری سیاسی در آستانه ورود به دوره‌ی معاصر و سرانجام مفهوم عقل و سیاست را با توجه به چالش‌های فکری دوره‌ی معاصر بررسی می‌شود با توجه به این نظریه سه گروه فکری اسلام گرایان سنتی، اسلام گرایان مدرن و اسلام گرایان نواندیش قابل تشخیص‌اند که نزاع‌های فکری آن‌ها در این موضوع بررسی شده است.

سئوال اصلی: مهم‌ترین جریان‌های فکری با توجه به کاربرد عقل در سیاست در اندیشه سیاسی (اسلامی) ایران معاصر کدامند و چه نزاع‌هایی در این موضوع باهم داشته‌اند؟

 

انتهای پیام/

کد خبر : 22376
تاريخ ثبت خبر : 21 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:39
برچسب‌ها:, , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)