| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

توسط انتشارات اسم؛


«عقل و استدلال و عقلانیت» منتشر شد/ تأملات فلسفی سعید زیباکلام

تأملات فلسفی سعید زیباکلام با عنوان «عقل و استدلال و عقلانیت» توسط انتشارات اسم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، کتاب «عقل و استدلال و عقلانیت» تألیف دکتر سعید زیباکلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران توسط نشر اسم منتشر شد.

کتابِ«عقل و استدلال و عقلانیت» حاوی مجموعه تأملاتی است که دکتر سعید زیباکلام در سال‌های اخیر ذیلِ برخی آیات قرآن حکیم و نیز، اظهارات بعضی از برجسته‌ترین فیلسوفان و متفکران خطِ‌مقدمی معاصر غربی طرح و بحث کرده است. چنانکه از نام کتاب پیداست، این تأملات عمدتاً بر موضوع «عقل و استدلال و عقلانیت» متمرکز شده‌اند. البته سبک خاص و ویژه نگارش کتاب، آن‌را از دیگر کُتُب فلسفی موجود در فضای فکری و آکادمیک ما متمایز می‌کند.

سعید زیباکلام در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. مهندسی برق و الکترونیک را در سال ۱۳۵۶ در انگلستان به پایان رساند و در همان سال دوره کارشناسی ارشد صلح‌شناسی(گرایش جامعه‌شناسی انقلاب) را در دانشگاه برادفورد انگلستان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت. دوره دکتری را در رشته فلسفه در سال ۱۳۶۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه لیدز انگلستان فارغ‌التحصیل شد. وی هم اکنون عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و حوزه‌های اصلیِ پژوهشی او عبارتند از: «علم‌شناسی و روش‌شناسی علم»، «نظریه‌های عقلانیت»، «فلسفه‌شناسی» و «فلسفه سیاست». از سعید زیباکلام تاکنون چندین مقاله پژوهشی در مجلات تخصصی بین‌المللی به چاپ رسیده است. همچنین، از مهم‌ترین آثار تألیفی و ترجمه‌ای او می‌توان به کتاب‌های چیستی علم(۱۳۷۸)، طرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی(۱۳۸۰)، معرفت‌شناسی اجتماعی(۱۳۸۴) و ساختار انقلاب‌های علمی(۱۳۸۹) اشاره کرد.

2220358

زیباکلام در آغاز کتاب، جامعه فکری معاصر ما را با این پرسش بنیانی مواجه می‌کند که «آیا لازم است متفکران، متکلمان، عالمان اجتماعی، مفسران، فقیهان، و فیلسوفانی که به‌نحوی نگاه به منابع و میراث فرهنگی-معنوی بومی دارند نظریه‌ای در باب عقلانیت دراندازند؟» (ص۹). و نهایتاً پاسخ خویش را با طرح پرسشی انکاری چنین صورت‌بندی می‌کند: «روشن است که می‌توان با غور و غواصی در جریان بسیار بی‌قرار، مواج و پرتحول عقلانیت در فلسفه و اندیشه غربی، آراء و اندیشه‌هایی را با عطف و نظر به آنها تحت عنوان نظریه‌ای در باب عقلانیت و یا، دقیق‌تر، تحت عنوان تمهیداتی جهت تقویم عقلانیتی اسلامی درانداخت. اما اینک از خود سؤال کنیم: چه ضرورتی دارد که نام آن مجموعه از تأملات و پژوهش‌ها را نظریه‌ای در باب عقلانیت و یا تمهیداتی جهت تقویم عقلانیتی اسلامی بگذاریم؟» (ص۱۲).

نشر اسم، کتاب «عقل و استدلال و عقلانیت» تألیف دکتر سعید زیباکلام را در نوبت چاپ اول با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 30636
تاريخ ثبت خبر : 4 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:28
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)