| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله میرباقری تأکید کرد:


عدم امکان دستیابی به الگوی پیشرفت بدون تولید علم دینی

بدون نظام اخلاقی اجتماعی جدید یا به عبارتی، عرفان اجتماعی و نظام بینشی جدید (یک نظام فکری مسلط) و بدون دانش جدید، دستیابی به توسعه ممکن نیست. مسیر طراحی توسعه، از مسیر تولید علم دینی می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بخشی از سخنان آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در کانال شخصی وی در مورد رابطه تولید علم و الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی منتشر شد که به شرح زیر است:

یکی از ارکان طراحی توسعه، دستیابی به دانش جدید، بینش جدید و اخلاق جدید است. بدون نظام اخلاقی اجتماعی جدید یا به عبارتی، عرفان اجتماعی و نظام بینشی جدید (یک نظام فکری مسلط) و بدون دانش جدید، دستیابی به توسعه ممکن نیست. مسیر طراحی توسعه، از مسیر تولید علم دینی می‌گذرد.

مادامی که مبانی و بنیان‌های فکری، تبدیل به مفاهیم کاربردی نشود، هرگز آن مبانی و مفاهیم، کارآمد نخواهند شد. از ترکیب اختصاصی ادبیات معنوی و ادبیات سکولار کاربردی، محصول مطلوبی به دست نخواهد آمد؛ بنابراین ادبیات دینی و دانش دینی باید تولید گردد.

در دنیای امروز، دانش توسعه یکی از دانش‌های مهم و جزو دانش‌های اجتماعی و زیرشاخه جامعه‌شناسی و بخشی از آن هم زیرشاخه فلسفه تاریخ است. این دانش مانند سایر دانش‌ها در یک بستر اجتماعی مبتنی بر یک پارادایم تولید می‌شود. به نظر می‌رسد دوران پارادایم اندیشه و عقلانیت غرب به پایان رسیده و پارادایم جدیدی با وقوع انقلاب اسلامی طرح شده است. انقلاب اسلامی پارادایم جدید ایجاد کرده است. همه این نشست‌ها و دغدغه‌ها دلیل وجود این پارادایم جدید است.

 به همین دلیل، عده‌ای که علم دینی را نقد می‌کنند، علوم را متکی به پارادایم دیگری می‌دانند و با همین اصل، علم دینی را نقد می‌کنند.

دوران جدید فرا رسیده و این پارادایم جدید ایجاد شده است. باید در فضای این پارادایم جدید اندیشید و دانش‌های جدید تولید کرد. دانش‌های جدید، الزامات توسعه جدید هستند. بدون تولید دانش جدید، امکان دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی -‌ ایرانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 56975
تاريخ ثبت خبر : 5 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:03
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)