به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معارف نهج البلاغه با عنوان «عبرتهای تاریخی و نقش آن در اخلاق اسلامی از دیدگاه امام علی(ع)» توسط اکرم احمدیان احمدآبادی، نگاشته شده است.
محمد اخوان و عباسعلی فراهتی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه درشهریور ۱۳۹۱ در دانشگاه کاشان دانشکده علوم انسانی بودند.
چکیده این رساله در ادامه می آید:
از مهمترین روشهای تربیت اسلامی که در قرآن و سنت و سیره امامان معصوم(ع) از جمله امیرالمؤمنین علی(ع) مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، روش «عبرتآموزی» است. خداوند در قرآنکریم در آیات مختلف، یکی از مهمترین منابع و عوامل هدایت انسان را عبرت از گذشته و گذشتگان معرفی میکند و با الفاظ و عبارات مختلف، مردم را به دقت و تأمل در زندگی و سرگذشت خوبان و بدان فرا میخواند و به انسانها سفارش میکند که به سیر و تفکر در آیات آفاقی و انفسی بپردازند و عاقبت محسنین و مفسدین را بنگرند.
همچنین امام علی(ع) با توصیه به تفکر و تأمل در تاریخ گذشتگان و پند از حوادث تاریخی، همه را به عبرتآموزی از سرانجام نیک و بدشان دعوت میکند. چراکه حوادث تاریخی مشابهاند و عدم توجه به آنها و بهره نبردن از تجربههای ارزشمند پیشینیان، خسران و تباهی را به بار خواهد آورد.
لذا بیان تاریخ و حوادث تلخ و شیرین آن، روشی مطلوب برای عبرت آموزی از زندگی دنیایی و غافل نگشتن از سرای اخروی است. بنابراین، به منظور استفاده بهینه از سرمایه گرانبهای عمر و جلوگیری از اتلاف امکانات و استعدادهای انسانی، لازم است با تفکر در تاریخ و کشف سنن و قوانین حاکم بر آن و به واسطه پندپذیری و عبرتآموزی از وقایع و سرگذشت پیشینیان، در جهت رشد و تعالی زندگی فردی و اجتماعی گام برداریم.
پژوهش حاضر به اهمیت تاریخ و عبرتهای آن و بیان نقش عبرتآموزی در اخلاق اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) پرداخته است و در همین مورد مباحثی همچون منابع، ابزارها، عوامل، موانع و بهرههای اخلاقی، تربیتی عبرتپذیری، نقش پیامبران در ایجاد تمدن بشری و … مطرح گردیده است.
انتهای پیام/