| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محمدعلی فتح اللهی در گفتگو با طلیعه:


عاشورا و شهادت، باطن سیاست و حکومت اسلامی است

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه عاشورا باطن اسلام است، گفت: عاشورا و شهادت باطن سیاست و حکومت اسلامی هست. در پس ظاهر حکومت ها و ریاست های دینی، تحمل بار مصیبت، بلا و مشکلات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمدعلی فتح اللهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد عاشورا و ارتباط آن با سقیفه گفت: جریان سقیفه، با حق الهی حاکمیت تقابل نمود و نشان از عدم تحمل آن داشت.

وی افزود: اما تحمل خواسته و ناخواسته حکومت چهار سال و اندی که امام علی علیه السلام پس از بیست و پنج سال داشتند، نشان داد که می توان زمین و زندگی بشر را قابل برای تحقق حکومت الهی دانست. هرچند که واقعه عاشورا هم به گونه ای عکس العمل همان تحمل ناخواسته بود، اما اکنون پس از هزار و چهار صد سال، نه تنها تحمل بلکه انقلابی مردمی برای تحقق آن حاکمیت الهی را شاهد هستیم.

فتح اللهی در ادامه سخنانش اظهارداشت: عاشورا و شهادت باطن سیاست و حکومت اسلامی هست. در پس ظاهر حکومت ها و ریاست های دینی، تحمل بار مصیبت، بلا و مشکلات وجود دارد. عاشورا باطن اسلام است و باطن اسلام عبارت از تحمل بار و مصیبت و بلا می باشد(البلاء للولاء).

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حکومت اسلامی، آن حکومت الهیه ای است که پیامبر اسلام(ص) در ۱۰ سال دوران مدینه النبی(ص) برقرار کرد و سپس در حدود پنج سال دوران حکومت علوی پیاده گردید و در عاشورای حسینی به مسلخ کشیده شد. عقبه این فقاهت و حکومت الهی به غمکده عاشورا متکی است که مانع انحراف آن و آلت دست شدن آن توسط صاحبان قدرت می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: غم عمیق عاشورا است که عواطف را به هیجان می آورد و این نقش مهم را ایفا می کند. تحمل عاشورا هم به نوبه خود، زمان لازم دارد. اربعینی لازم است که این تحمل نتیجه دهد و باطن آن ظاهر شود. شیعه می خواهد از این تحمل مصیبت، نتیجه بگیرد و آن با اربعین حاصل می شود.

وی در پایان سخنانش گفت: عاشورا با زندگی پیوند پیدا کند، به گونه ای که هم بتوان زندگی کرد و هم عاشورایی بود و این ولایت هست. درواقع ولایت با اربعین شکل می گیرد. عاشورا مقیاس انتظارات را در حد آخرالزمان قرار می دهد. شرکت در عزاداریهای حسینی هم، تمنای ولایت مطلقه و حکومت معصومین علیهم السلام می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 53520
تاريخ ثبت خبر : 1 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)