| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حجت‌الاسلام خسروپناه:


ظرفیت‌های فرادینی راهپیمایی اربعین

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: قیام عاشورا احیای عدالت و انسانیت بود و روح آزادگی و انسانیت افراد را بیدار می‌کند و به همین خاطر است که اربعین به یک گفتمان جهانی، انسانی و فراشیعی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین «عبدالحسین خسروپناه» رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره ظرفیت‌های فرادینی راهپیمایی اربعین و قابلیت‌های این اجتماع انسانی و اسلامی در جذب انسان‌ها از هر دین، آیین، نژاد و قومیت گفت: یک نکته ظریف و مهم در راهپیمایی اربعین است و آن، استمرار گفتمان و پیام عاشورا هست و اولین اربعین حسینی که اهل بیت(ع) از شام آمدند و قبر مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا را زیارت کردند، آغاز ترویج پیام امام حسین(ع) بود.

قیام امام حسین(ع) احیاگر گفتمان منزوی شده علوی

وی ادامه داد: در واقع تا پیش از آن گفتمان علوی به شدت گوشه‌نشین شده بود و شیعیان جرات نمی‌کردند تفکر اسلامی ـ انسانی خود را بیان کنند، اما قیام امام حسین (ع) حیات مجددی به این گفتمان داد و با اولین اربعین بستر اشاعه این گفتمان فراهم شد.

خسروپناه اظهار کرد: در سنت اهل بیت(ع) هم بر زیارت اربعین تاکید شده و به عنوان یکی از علائم شیعه مطرح شده است. درست است که این راهپیمایی یک حرکت نمادین است اما یک پیام حکیمانه دارد و آن هم دفاع از عدالت، انسانیت و حریت است. امام حسین(ع) فرمودند که «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»؛ در واقع امام حسین (ع) به دنبال گفتمان آزادمردی، حریت و عدالت‌طلبی بود و برای همین در برابر ظلم ایستاد.

چرایی جذب انسان‌ها به امام حسین(ع)

رئیس موسسه پزوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: برخی می‌گویند هدف امام به دست گرفتن حکومت بود، البته امام حسین(ع) اگر پیروز می‌شد حکومت را به دست می‌گرفت اما هدف امام حکومت‌داری نبود بلکه حکومت هم ابزاری برای تحقق عدالت است و هدف غایی نیست. برخی دیگر نیز می‌گویند هدف امام حسین(ع) شهادت بود تا شیعیان وی به بهشت بروند. اگر ما شیعیان پیرو فکر و اندیشه امام نباشیم و فساد هم انجام دهیم چرا باید به بهشت برویم و این شبیه سخنی است که برخی مسیحیان درباره حضرت عیسی(ع) می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام عاشورا احیای عدالت و انسانیت بود، گفت: به همین دلیل هر کسی با هر عقیده و مرامی به مطالعه قیام امام حسین(ع) می‌پردازد شیفته امام حسین(ع) می‌شود. البته این شیفتگی به معنای آن نیست که آن شخص مسلمان و شیعه شود، بلکه ممکن است مسیحی، یهودی، هندو و … باشد اما شیفته تفکر و راه انسانی امام حسین(ع)شود.

اربعین به گفتمان جهانی، انسانی و فراشیعی تبدیل شده است

خسروپناه با اشاره به خاطره‌ای از زمان حضور در هندوستان گفت: به یاد دارم در هند مرد هندوئی دیدم که شال مشکی بر گردنش بود و زمانی که جریان این شال مشکی را از او پرسیدم او گفت من به عشق امام حسین(ع) در تمام طول سال این شال مشکی بر گردنم است. در واقع قیام امام حسین(ع) روح انسانیت و آزادگی افراد از همه جای جهان را بیدار می‌کند و به همین خاطر است که این حرکت الان تبدیل به یک گفتمان جهانی، انسان و فراشیعی شده است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: به عقیده من این خدمت بزرگ شیعه به اسلام بود، زیرا حرکت اسلام‌هراسانه وهابیت با حرکت انسانی اربعین خنثی شد. در حقیقت خدمات و حرکات انسان‌دوستانه و ایثار و فداکاری که در این راهپیمایی به وقوع می‌پیوندد قطعا هر انسانی را از هر مذهب، دین و عقیده‌ای را جذب کرده و متأثر می‌کند و چهره انسانی و عدالت‌محور اسلام را در این راهپیمایی متبلور می‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر : 55978
تاريخ ثبت خبر : 17 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:33
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)