| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


طراحی بازار بین بانکی مبتنی بر فقه امامیه در نظام پولی و مالی ایران

رساله دکتری «طراحی بازار بین بانکی مبتنی بر فقه امامیه در نظام پولی و مالی ایران» توسط سیدسعید شمسی نژاد نگاشته و رضا رضازاده، استاد راهنما و فرهاد نیلی، محمد طالبی و علی صالح آبادی استادان مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «طراحی بازار بین بانکی مبتنی بر فقه امامیه در نظام پولی و مالی ایران» توسط سیدسعید شمسی نژاد نگاشته شده است.

رضا رضازاده، استاد راهنما و فرهاد نیلی، محمد طالبی و علی صالح آبادی استادان مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

بازار بین بانکی یکی از اجزای بازار پول به شمار می‌آید و بازاری است که امکان مبادلات کوتاه مدت بین بانک ها و موسسات سپرده پذیر مجاز را فراهم آورده تا بتوانند ذخایر خود را در این بازار وام دهند و یا وام بگیرند.
بازار بین‌بانکی ریالی ایران با گذشت بیش از ۸ سال از زمان تاسیس آن، علی رغم افزایش حجم مبادلات آن، نتوانسته است با ایجاد تنوع لازم در ابزارها و مکانیزم های معاملاتی آن، جایگاه خود را در بازار پولی کشور گسترش دهد.
اثرگذاری نرخ سود بازار بین بانکی بر نرخ های بازارهای پولی و مالی موجب شده است تا متولیان این بازارها با نگرش خاصی به اثرگذاری بازار بین‌بانکی بر سایر بازارهای پولی و مالی بیاندیشند.
هدف این پژوهش آن است تا از طریق آسیب شناسی صورت گرفته بر بازار فعلی بین بانکی و نیز مطالعه ساختار این بازار در کشورهای غربی و اسلامی از یک سو و نیز پژوهش های مناسب در حوزه مالی اسلامی، اقدام به طراحی ساختار جدید بازار بین بانکی مبتنی بر آموزه های فقه امامیه نماید.
نتایج این پژوهش در چند بخش ارائه شده است: در بخش اول به ارزیابی و سنجش عملکرد وضعیت فعلی بازار بین بانکی و آسیب شناسی این بازار پرداخته شده است. در بخش دوم به مطالعه آخرین وضعیت بازار بین بانکی در برخی کشورهای غربی و اسلامی اشاره شده است.
در بخش سوم که به طراحی ساختار جدید بازار بین بانکی اشاره دارد، ضمن استفاده از نتایج آسیب شناسی بازار بین بانکی داخلی و مطالعات سایر کشورها، تلاش شده است تا ساختار این بازار از طریق طراحی ابزارهای جدید منطبق با مالی اسلامی، تعیین وظایف و عناصر آن و مکانیزم های این بازار از جمله نحوه تعیین نرخ سود، تعیین ضمانت‌ها و مدل های اجرایی ابزارهای معرفی شده در ساختار جدید بازار بین بانکی، طراحی گردد.
روش تحقیق این پژوهش در مرحله اول، استفاده از روش توصیفی است که محتوای آن با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای گردآوری شده است و سپس از طریق روش تحلیلی- استنباطی بر روی منابع فقهی و مالی، به استخراج و تحلیل مطالب مرتبط پرداخته شده است. در بخش دوم برای طراحی ساختار، ابزارها، مولفه های اصلی این بازار و همچنین راهکارهای پیشنهادی و تبیین حدود و ثغور موضوع از طریق روشهای پیمایشی و مصاحبه با صاحب‌نظران فقهی، مالی و پولی استفاده شده است.
در مرحله سوم با استفاده از نظرات کارشناسان، ۳ مرحله پرشسنامه طراحی و پس از جمع آوری نتایج آن از طریق روشهای آماری، به تجزیه و تحلیل آنها و همچنین نگارش نتایج آن در قالب طراحی ساختار جدید بازار بین بانکی با تاکید بر مولفه های اصلی آن پرداخته شده است.

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 62238
تاريخ ثبت خبر : 24 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:55
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)