| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دوره علمی پژوهشی مفتاح مطرح شد؛


طبقه‎بندی علوم و معارف بشری باید با رویکرد اسلامی صورت پذیرد

حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده در نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» گفت: طبقه‎بندی علوم و معارف بشری باید با رویکرد اسلامی صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح»، با حضور اساتید برجسته در رشته های مختلف علوم انسانی و همچنین دانشجویان و طلاب منتخبی از سراسر کشور، به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.

حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ضمن حضور در این دوره، در سخنانی به طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی پرداخت و تصریح کرد: نظام مدیریت علم و دانش سامانهای است که میخواهد دانش مورد نیاز افراد در گروه های مختلف را به اندازه موردنیاز و به بهترین شکل و با کمترین هزینه در اختیار آنها قرار دهد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از تقسیمبندیهای معروف علوم تقسیمبندی ارسطو است، گفت: ارسطو معتقد است فلسفه به معنای عام شامل همه علوم و معارف میشود و دارای دو بخش نظری و عملی است که بعد نظری آن به سه قسم طبیعیات، ریاضیات و الهیات تقسیم میگردد و بعد عملی نیز به سه دستهی علم اخلاق، علم تدبیر منزل و علم سیاست مُدُن تقسیم میگردد.

وی افزود: بسیاری از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان این دستهبندی را قبول کردهاند و مبنای کار خود قرار دادهاند، اما باید توجه داشته باشیم که براساس رتبهبندی صورت گرفته، میتوانیم مکاتب گوناگون را هم بازشناسی کنیم و بر مبنای آیات و روایات به دستهبندی علوم مختلف مانند العلم علمان، علم الأدیان و علم الأبدان و غیره بپردازیم.

استاد درس خارج فقه و اصول فقه افزود: در یک تقسیمبندی کلی که برای دانش دینی و علوم و معارف اسلامی مطرح شده است، تعالیم به سه دسته شامل عقاید، احکام و اخلاق که هر سه از فقه هستند تقسیم می شوند.

 حجت الاسلام ملک زاده گفت: در باب فقه مضاف اگر به دنبال چگونگی و مراحل تشکیل فقه مضاف هستیم، یکی از گامهایش این است که احکام و ابوابی را از بخشهای مختلف فقه گردآوری کنیم و فقه دیگری را سازماندهی کنیم که البته صرف گردآوری احکام مرتبط حول یک موضوع کلان را نمیتوانیم فقه مضاف بگوییم و لذا علاوه بر تجمیع همه احکام مرتبط، مسائل جدیدی که در عصر حاضر مطرح است را نیز باید به مسائل قبلی بیفزائیم.

وی در ادامه دستهبندی خود که همان سه گانهی عقاید، احکام و اخلاق بود را ارائه کرد و عقاید را همان فقهالاکبر یا آیه محکمه نامید و احکام را فقه اوسط یا فرضه عادله و اخلاق را فقه اصغر یا سنت قائمه نامگذاری کرد و به تقسیمبندی و توضیح هر کدام پرداخت.

حجت الاسلام ملک زاده در پایان افزود: عقاید یا فقه الاکبر شامل معرفتشناسی، هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، راه و راهنماشناسی و معاد شناسی میباشد و احکام یا فقه اوسط شامل فقه فردی و اجتمای است و در نهایت اخلاق یا فقه اکبر شامل اخلاق فردی و اجتماعی میباشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 52043
تاريخ ثبت خبر : 6 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:25
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)