| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محمد نعمتی مطرح کرد:


ضرورت شکستن چرخه باطل خام فروشی در کشور

استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: خام فروشی که غرب برای طی سالیان گذشته برای ما تعریف کرده ما را بی نیاز از تولید دانش کرده است در حالیکه انقلاب اسلامی باید چرخه باطل خام فروشی را بشکند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد نعمتی استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه جامع ترین تعریف علوم اجتماعی غربی یا اقتصاد از جنس فقه است، گفت: باید تلقی صحیحی از تاریخچه و محتوای علوم اجتماعی داشته باشیم. جامع ترین معادل علوم اجتماعی غربی یا اقتصاد از جنس فقه یا jurisprudence است.

وی افزود: فقه روابط انسانها با یکدیگر را مشخص می کند فارغ از اینکه در کجای دنیا قرار داریم. فقه می تواند سوسیالیستی، شیعی، مارکسیستی، مسیحی و … باشد. هر جامعه ای بر اساس الگوی مشخصی زندگی می کند و غربی ها هم در دوران مدرن فقه جدیدی با عنوان «علم» را پایه گذاری کردند که پیامبران آن را روسو و کانت و … تشکیل می دهند.

برای رفع این مشکلات اقتصادی باید علوم اجتماعی اسلامی یا اقتصاد اسلامی، الگویی مختص آموزه های اسلامی طراحی کند که در حال حاضر وجود ندارد

نعمتی ادامه داد: هر مکتبی ادعا می کند دارای عقلانیت و عدالت است و شیوه زندگی آن در مقابل دشمنانش، مقاوم است.

وی با اشاره به فعالیت افراد شاغل به کار گفت: اشتغال تقسیم کار اجتماعی برای رفع نیازهای یکدیگر است. مشکلات تقسیم کار و بهره مندی از امکانات و تولید کالا و خدمات ما بستگی به حوزه علوم اجتماعی دارد. برای رفع این مشکلات اقتصادی باید علوم اجتماعی اسلامی یا اقتصاد اسلامی، الگویی مختص آموزه های اسلامی طراحی کند که در حال حاضر وجود ندارد.

نعمتی تصریح کرد: حاکمان ما کشور را بر اساس شیوه های غربی اداره می کنند به طوری که نفت هنوز بر اساس خام فروشی که در دوره ناصرالدین شاه وجود داشت، فروخته می شود.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ما نیاز به دولتمردان مقاوم داریم. جامعه مقاوم باید بر اساس باورها و آموزه های اسلامی اداره شود که اکنون اینگونه نیست زیرا تولید فقه اجتماعی دغدغه ما نبوده است. ما باید در مسیر تولید علوم اجتماعی گام برداریم تا سازوکارهای بهره مندی از امکانات کشور را ایجاد کنیم.

نعمتی اظهار کرد: دنیای غرب هم دارای عالمان اجتماعی است که جامعه را اداره می کنند اما حاکمان لیبرال کشور ما معتقدند باید برای اداره کشور مدیران علوم اجتماعی از غرب آورده شود.

وی با بیان اینکه ما «دانش» را صرفا ساختن و تولید می دانیم، گفت: ما از سالهای گذشته کشور را بر اساس درآمدهای نفتی اداره کرده ایم و خود را بی نیاز از تولید دانسته ایم و دل خود را به بهره گیری از منابع طبیعی خوش کرده ایم. اگر منابع طبیعی را از کشور بگیریم شاید در آن صورت به شرایطی بدتر از کشورهای آفریقایی گرفتار می شویم.

بیشتر دولت های بعد از انقلاب دارای سیاست های لیبرالی بودند و به تولید علوم اجتماعی و اسلامی کمک نکرده اند. این علوم صرفا توسط افراد انگشت شمار و نهادهای محدود تا به امروز به جلو رفته است

وی تصریح کرد: خام فروشی که غرب برای طی سالیان گذشته برای ما تعریف کرده ما را بی نیاز از تولید دانش کرده است در حالیکه انقلاب اسلامی باید چرخه باطل خام فروشی را بشکند؛ این مساله ای است که دشمن هم بر آن متمرکز است و به دنبال حفظ این موقعیت است. ما به نفت وابسته هستیم و برای رفع این معضل نیاز به تولید علوم اجتماعی، اقتصاد اسلامی یا فقه اجتماعی داریم.

نعمتی با اشاره به لزوم بهره گیری از اقتصاد مقاومتی گفت: راه اندازی چرخه اقتصاد مقاومتی از تولید دانش علوم اجتماعی اسلامی می گذرد. این دانش راهکار رفع مشکلات در حوزه های نفت، نظام پولی و ارزی و اقتصادی که مبتنی بر آموزه های اسلامی است، می دهد در حالیکه با وجود دولتمردان لیبرال ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی بسیار سخت است.

عضوهیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: بیشتر دولت های بعد از انقلاب دارای سیاست های لیبرالی بودند و به تولید علوم اجتماعی و اسلامی کمک نکرده اند. این علوم صرفا توسط افراد انگشت شمار و نهادهای محدود تا به امروز به جلو رفته است.

نعمتی درباره نقش مردم و دولت در ایجاد اقتصاد مقاومتی گفت: نقش اصلی به عهده دولت است. مردم مانند بیماری هستند که علوم اجتماعی آنها را درمان می کند و در واقع مصرف کننده هستند. عالمان اجتماعی هستند که برای اداره جامعه و روابط انسانی راهکار و برنامه می دهند.

وی به نقش مهم اندیشمندان اجتماعی در غرب اشاره کرد و گفت:عالمان اجتماعی در غرب گفتمان ایجاد می کنند و مردم به آنها می گروند. عالمان اجتماعی اسلامی هم می توانند زندگی اجتماعی را سامان دهند تا نسخه های اسلامی حاکم شوند. در آن صورت مردم به آن عمل می کنند. امروز اندیشه اسلامی در کشور غالب نیست. چارچوب قوانین و حکمرانی اسلامی نیستند و بیشتر از قبل از انقلاب به جا مانده و نام اسلامی را به خود گرفته اند.

نعمتی ادامه داد: اگر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بر ایجاد دولت اسلامی تمرکز صورت می گرفت کار ما راحت تر بود. ما حکومت را به دست گرفته ایم اما وارد مرحله دولت سازی اسلامی نشده ایم. امروز در دانشگاه های کشور، دانشجو بر اساس اندیشه های غربی تحصیل می کند و آموزش می بیند.

وی با رد اینکه تحریم های اقتصادی تاثیر زیادی بر وضعیت اقتصادی کشور ندارند، گفت: تحریم های امروز بیشتر از ۲ تا ۳ درصد بر اقتصاد کشور تاثیرگذار نیست بلکه دلیل اصلی وضعیت موجود و بحران های اقتصادی به عهده حاکمانی است که الفبای حکمرانی را بلد نیستند. در بدنه حکومت فرامین مقام معظم رهبری راهگشای بهبود وضعیت ماست که کمتر به آنها توجه می شود.

نعمتی با بیان اینکه دشمن ما جهل است، گفت: دکتران و مهندسان جامعه تمسک به مکتب لیبرالیسم دارند و در خواب غفلت رفته اند. عمده مشکلات ما داخلی است و ارتباطی به اعمال تحریم ها ندارد.

وی در پایان سخنانش گفت: در رژیم پهلوی با وجود حاکم بودن نظام ارباب و رعیتی و امکانات کمتر، گندم به کشور وارد نمی شد اما بعد از انقلاب واردات گندم داشته ایم. این نمونه و نمونه های بسیار دیگر، ناشی از بی تدبیری ها و دلداگی به غرب است.  

انتهای پیام/

کد خبر : 78610
تاريخ ثبت خبر : 29 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:59
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)