| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علی اکبریان:


صلح مقتدرانه زیربنای ادبیات گفتمان صلح عادلانه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دومین هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت سخنرانی خود را با طرح این سوال شروع کرد که آیا صلح با غیر مسلمانان به حکم اولیه جایز است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبریان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دومین هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت در پاسخ به پرسش مطرح شده به ادله فقهی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد صلح باید از سوی کفار باشد و این پیشنهاد نباید از سوی مسلمانان مطرح شود. و نمونه بارز آن در نامه امام علی  به مالک اشتردر همه ی روایات مشاهده می شود.

وی در ادامه افزود: صلح واقعی که مقام معظم رهبری مد نظر دارد فراتر از صلح هایی است که صلح عادلانه بر آن دلالت کند صلح عادلانه یک صلح واقعی است در برابر صلح ظالمانه. تاکید مقام معظم رهبری درتبیین مفهوم واقعی صلح ارزشهایی مانند حقوق، کرامت ، ایمان  است.

اکبریان گفت: امروزه از مهمترین راهبردها برای رسیدن به صلح عادلانه قدرتمند بودن در زمینه های علمی و فرهنگی می باشد و اگر با ادبیات صلح عادلانه و مقام معظم رهبری که آن گفتمان در دنیا پافشاری حقوق یکرد در جامعه بین الملل را متقاعد کرد بتوانید تعامل کنیم این یک گفتمان صلح عادلانه خواهد بود.

فرهنگ صلح سازی در سطح جهان بسیار فقیر است

ستوده، استاد دانشگاه در دومین هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت بحث صلح و صلح سازی و حمایت از صلح و پشتیبانی از صلح را مورد بررسی قرار داد.

وی در ابتدای سخنرانی خود بر این نکته تاکید نمود که چرا با وجود ساختارهای جهانی معطوف به اقامه صلح و ساختاری که در نظام بین الملل وجود دارد همچنان مهمترین مشکل در سطح جهان بحث صلح، عدالت و امنیت است.

وی در ادامه افزود: ما می دانیم که جهان دو جنگ جهانی را شاهد بوده و در فاصله جنگ جهانی  اول و دوم رشته ای به نام روابط بین الملل شکل گرفت و این هدف جلوگیری از جنگ بود.  در جهان اسلام ما شاهد صلح پایدار نیستیم و از بیانات مقام معظم رهبری دو مقوله استنباط می شود: اول صلح که شامل: اخوت ، شرافت، عزت، کرامت و برابری و احترام و… جنبه های ارزشی و فرهنگی صلح هستند و دوم سیاست و قدرت که شامل جنگ، خشونت، ناامنی و تجاوز می شود.

ستوده گفت: آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم اخلاق کرامت و ایمان توسط سیاست قدرت مصادره شده است و همچنین مشکلی که امروزه با آن روبرو هستیم در ذیل مفهوم سیاست قدرت معنا می شود این مشکل زیربنایی تئوریک و مفهومی است زمانی که صلح را از منظر سازمان ملل تفسیرکنیم، شاهد این واقعیت هستیم که صلح به معنای سیاست قدرت تفسیر شده و معنای واقعی خود را ندارد.

این استاد دانشگاه بر این نکته تاکی کرد که در ادبیات رهبری این واژه که هر صلحی صلح نیست به صورت مکرر شنیده شده است که آیا اتحاد مظلوم با ظالم صلح است؟ صلحی که ذلت بار باشد صلح است؟ آنچه درشرایط فعلی با آن مواجه هستیم این است که فرهنگ صلح سازی واقعی در سطح جهان بسیار فقیر است  و این فقر صلح سازی قاعدتا زیربنایی دارد.

ستوده در جمع بندی سخنرانی خود بر این نکته تاکید کرد که تا زمانی که کشورهای سلطه پذیر و کشورهای در حال توسعه در پی احقاق حق خود نباشند دستیابی به صلح سخت خواهد بود. در شرایط فعلی ساختار به گونه ای است که حداقل فرصت برای ایفای نقش کشورهای اسلامی در جهت صلح وجود داردو یکی از راهبرهای عملیاتی ما یک فرصت سازی در سطوح مختلف برای آن کشورهای اسلامی به عنوان یک کارگزار مستقل در راستای صلح، تعریف و اجرای صلح و ایجاد تصویر درست صلح بر اساس آنچه مورد تایید اسلام است ایجاد نماید.

انتهای پیام/

کد خبر : 66959
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)