| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پیام آیت الله مکارم شیرازی به کنگره امام سجاد(ع)؛


صحیفه سجادیه اقیانوسی ژرف و کوهی عظیم از معارف الهی است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، از صحیفه سجادیه به عنوان دریایی بیکران، اقیانوسی ژرف و کوهی عظیم از معارف الهی در همه موضوعات نام بردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام)، آیت الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی به ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام)، از برگزاری کنگره عظیم بین المللی امام سجاد(علیه السلام) با محوریت صحیفه سجادیه در هرمزگان قدردانی کردند و افزودند: بر اساس اطلاعی که دریافت کرده ام این کنگره شش سال پیاپی در هرمزگان و طی سال اخیر در ۱۰ استان کشور و ۱۲ کشور دنیا برگزار می شود.

این مرجع عالیقدر، برگزاری چنین کنگره را کاری بزرگ و مهم یاد کردند و اظهار داشتند: کسانی که دست اندرکار این کار عظیم هستند و همه عزیزانی که این کنگره باشکوه را برگزار می کنند به معنای واقعی قابل تقدیر می باشند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: خداوند از همه شما این کار بزرگ را بپذیرد و مورد عنایت امام سجاد(علیه السلام) ان شاالله قرار بگیرید و ذخیره یوم المعاد شما باشد.

ایشان با بیان اینکه برخی از افراد به واسطه تعبیرات بعضی از خطبا و مداحان محترم، امام سجاد(علیه السلام) را به عنوان امام بیمار می شناسند، درحالی که بیماری آن حضرت در یک مقدار زمان محدودی بود و این تعبیر، امام بیمار، غلط است، شجاعت را از ویژگی های آن حضرت دانستند و یادآور شدند: اگر می خواهیم به شجاعت امام سجاد(علیه السلام) پی ببریم باید به خطبه شامیه آن حضرت در آن مجلس مهم در بارگاه حکومت ظالمانه بنی امیه دقت کنیم.

این مرجع عالیقدر افزودند: تمام خطبه آمیخته با شجاعت در حد اعلاست که باعث شد تا در همان جا پایه های حکومت بنی امیه لرزان شود و همچنین خطبه ای که حضرت زینب(سلام الله علیها) که هماهنگ با خطبه حضرت سجاد(علیه السلام) بود، کار خود را کرد و یزیدیان و امویانی که خیال می کردند پیروز شدند آن وقت فهمیدند که گرفتار چه شکست عظیمی شده اند و همان سبب شد که اهل بیت(علیهم السلام) را با احترام برگردانند و زودتر از شام ببرند که مبادا قیام و غلغله ای در شام شود.

آیت الله العظمی مکارم با بیان اینکه امام سجاد(علیه السلام) را باید با آن شجاعت و آن عمق معرفتی که در صحیفه سجادیه منعکس است شناخت، خاطرنشان کردند: حقیقت مطلب این است که ما تفسیر قرآن را نوشتیم به عنوان تفسیر نمونه در ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۰ سال نیز تفسیر موضوعی نوشتیم، بعد هم چندین سال طول کشید تفسیر کامل نهج البلاغه را نوشتیم؛ بعد به ما پیشنهاد شد و خودمان به فکر افتادیم که وقتی تفسیر قرآن و نهج البلاغه را نوشته ایم باید تفسیر صحیفه سجادیه را نیز بنویسیم. بخصوص وقتی که دیدیم تفسیر صحیفه سجادیه از آنها لازمتر است چرا که آشنایی به آن را خیلی ها ندارند.

ایشان ادامه دادند: واقع مسئله این است که وقتی ما وارد شدیم دیدیم صحیفه سجادیه بیش از آن است که ما قبلا فکر می کردیم. قبلا یک مطالعات مروری کرده بودیم، بعد وارد شدیم به عنوان نوشتن شرح صحیفه سجادیه، دیدیم دریایی بیکران، اقیانوسی ژرف و کوهی عظیم از معارف الهیه در همه موضوعات هست مخصوصا در معرفت الله و عرفان و سیر و سلوک الی الله که اولین جلدش به عنوان عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه منتشر شد.

این مفسر بزرگ قرآن یادآور شدند: صحیفه سجادیه مشتمل بر ۵۴ دعاست که الان به تفسیر هشتمین دعا رسیده ایم. ببینید چه غوغایی است چه برنامه عظیمی است و ای کاش نسل جوان ما و مخصوصا دانشگاهیان با عظمت صحیفه سجادیه آشنا شوند.

ایشان با اشاره به داستان اهدا صحیفه سجادیه توسط  مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به طنطاوی یکی از بزرگان مصر خاطرنشان کردند: آن مرد دانشمند وقتی صحیفه را مشاهده کرد بسیار تعجب کرده بود که چرا تا به حال این را نمی دانست؛ در جواب نامه بسیار تشکرآمیزی نوشت و برای مرعشی نجفی فرستاد و تقاضا کرد که شرح هایی را بنویسد که ایشان هم شرح معروف آن را نوشته بود.

ایشان به شروح موجود در رابطه با صحیفه سجادیه اشاره کردند و گفتند: با دقت در این شروح در می یابیم که گرچه این شرح ها بسیار خوب هستند اما جوابگوی نیاز عصر ما نیست و لازم است در این باره بیشتر کار شود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز امیدواری کردند: ان شاالله به برکت این کنگره با محوریت صحیفه سجادیه، همه مخصوصا قشر جوان، دانشگاهیان و حتی حوزه های علمیه آشنایی بیشتری با صحیفه سجادیه و صاحب آن پیدا کنند و از این جهت معارف اهل بیت(علیهم السلام)را بشناسند.

این مرجع عالیقدر تصریح کردند: بررسی نشان می دهد، نظیر دعاهای صحیفه در هیچ مذهبی وجود ندارد، همان گونه که مثل یکی از خطبه های نهج البلاغه در میان پیشوایان مذاهب دیگر نیست؛ این ها یک واقعیت است.

ایشان در پایان از دست اندرکاران، پایه گذاران، خدمتگزاران و شرکت کنندگان در این کنگره قدردانی کردند و افزودند:  گرچه در جلسه شما حضور ندارم ولی روح و قلب و عشق من با شماست و امیدوارم سهمی از آن نیز نصیب من حقیر بشود.

انتهای پیام/

کد خبر : 33405
تاريخ ثبت خبر : 6 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:50
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)