| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مدیر خانه ناشران دیجیتال اسلامی تشریح کرد:


شیوه و برکات روزه‌داری در فضای مجازی

سعید مشهدی گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنم برای روزه داری در فضای مجازی است؛ اساساً تغییراتی که در زندگی عادی رخ می دهد، می تواند این فضا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یعنی همانطور که روزه جسم داریم روح مان هم نسبت به برخی خوراک های مجازی امساک کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، سعید مشهدی، مدیر خانه ناشران دیجیتال اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی قبل و بعد از ماه مبارک رمضان با هم تفاوت دارد، اظهار کرد: با توجه به این تفاوت هاست که شخص روزه دار تلاش می کند تا در طول این ایام رویکرد دیگری را در سبک زندگی خود اتخاذ کند.

وی در مورد کیفیت روزه داری در فضای مجازی در این ماه، گفت: بسیاری از فعالیت ها در عرصه شبکه ها و کانال ها، در این ایام می تواند رنگ و بوی دیگری پیدا کند؛ اساساً تغییراتی که در زندگی عادی رخ می دهد خود به خود می تواند زندگی در فضای مجازی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مشهدی افزود: اگر محتوای کانال های حوزه قرآن و معارف را در ایام ماه مبارک رمضان رصد کنیم، عموما تعداد اعضایشان افزایش می یابد ولی با این وجود چند نکته وجود دارد که می توان آنها را علت عدم تسری این فعالیت ها به سایر ایام سال و یا در سطح گسترده تری در ماه مبارک رمضان دانست؛ واقعیت آن است که ما یک سازمان منطقی برای فضای مجازی نداریم به این معنا که بتوانیم جریان سازیِ مشخص در سطح شبکه های مجازی را مدیریت کنیم و در این فضا هر کس به رویه شخصی خود عمل می کند.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه تصریح کرد: این به تنهایی یک آسیب است که نتوانیم آن خروجی ای که می خواهیم را داشته باشیم؛ اکنون که فضای عمومی جامعه با گزاره های تبلیغاتی اشباع شده و هر کس که از منزل بیرون می آید بیلبوردهای تبلیغاتی و پوسترهای متعدد تبلیغی را می بیند، دیگر توجه درخوری به گستره تبلیغاتی فضای مجازی ندارد، در واقع چون فضای ذهنیِ جامعه با آنچه که در فضای مجازی وجود دارد، تفاوت چندانی ندارد شاهد این وضعیت هستیم و به درستی نمی توانیم فرهنگسازی کنیم.

وی تاکید کرد: اگرچه بسیاری از افراد در قالب گروه ها و کانال های خانوادگی مباحث قرآنی و دینی مثل قرائت روزانه یک صفحه از قرآن و انتشار حدیث و … را در ایام ماه مبارک دنبال می کنند اما این فعالیت ها به اندازه ای نیست که بتوان گفت فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داده است.

مشهدی در ادامه بیان کرد: این عدم غلبه باعث می شود افراد علاقمند به کسب معارف دینی در فضای مجازی، نتوانند چنین استفاده ای داشته باشند.

مدیرخانه ناشران دیجیتال اسلامی ابراز کرد: راه اندازی کمپین‌های خاص برای رساندن صدای قرآن به مخاطبان و در معرض قرار دادن قرآن در کانال های مختلف مجازی، حداقل کاری است که می توان در این باره انجام داد.

وی با بیان اینکه مطالب فضای مجازی باید آنالیز و بارگذاری شود، گفت: یک اشتباه در گذشته این بود که اساساً فضای مجازی را پدیده ای مذموم می دانستند که در شرایط عادی نباید سراغ آن رفت؛ این نگاه باعث شد فضای فرهیختگی در فضای مجازی تثبیت نشود، به عبارت بهتر، این رویکرد باعث می شد برای مثال من محقق دینی چون فضای مجازی را مختص جوان ها می دانستم، سعی نکردم که به طور جدی و اثرگذار از فضای مجازی در طرح مباحث دینی استفاده کنم.

پژوهشگر رسانه و فضای مجازی ادامه داد: قاعدتا  این سبب شد تا جا برای کسانی که در حوزه مسایل دینی کار نکرده اند، باز شود؛ متاسفانه، نوع نگاه به فضای مجازی از ابتدای کار اشتباه بود و باعث شد که تعداد زیادی از محققان از این فضا دور بمانند، البته هنوز هم دیر نیست و می توان حضور اعتقادی در این فضا داشت.

مشهدی در پاسخ به پرسش از حال و هوای فضای مجازی اعم از سایت ها و وبلاگ ها و … در ایام ماه مبارک رمضان در سایر ممالک اسلامی، گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی با فرا رسیدن ماه مبارک حال و هوای دیگری دارند و این تغییر حتی در فضای مجازی و سطح وب هایشان نیز دیده می شود، اما در کشور ما کمتر چنین مساله ای اتفاق می افتد، شاید علت آن است که آنها  فضای مجازی را از همان اول ساختاری تعریف و آن را به مثابه فضای عادی زندگی ارایه کردند

مدیرخانه ناشران دیجیتال اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ ما این است که فضای مجازی در سطوح مختلف برای مدیران ما دغدغه نیست و در نتیجه شاهد جو نامناسبی در آن هستیم که نقاط آسیب پذیر را پرتعداد می کند؛ این باعث می شود در حالی که دیگر کشورها از فضای مجازی به نفع اهداف و ارزش هایشان استفاده می کنند، ما در این میدان بیشتر ضرر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 68416
تاريخ ثبت خبر : 2 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)