| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

قاسم ترخان مطرح کرد:


شکوفایی فطرت؛ مهمترین هدف علوم انسانی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی انسان موجودی فطرتمند است به این معنا که ازساختمان ویژه و جنبه ثابتی برخوردار است که دین الهی با آن هماهنگ است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، حجت‌الاسلام قاسم ترخان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهارشنبه شب ۲۳ آبان‌ماه جاری در همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به فطرت از نگاه علامه و برآیند آن در علوم انسانی گفت: علوم انسانی بر پیش‌فرض‌های بسیاری از نوع معرفت‌شناختی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی و مسائل دیگر مبتنی است.

این استاد حوزه در ادامه گفت: مسئله فطرت ازجمله پیش‌فرض‌های انسان‌شناختی مهم در اندیشه اسلامی است که در دو جهت چیستی و برآیندها پژوهش عمیقی را می‌طلبد، اگرچه مباحث فراوانی در باب فطرت از سوی دانشمندان اسلامی به‌ویژه حکما و مفسران ارائه شده است اما پراکندگی این مباحث و نپرداختن به آن به‌عنوان مبنا در علوم انسانی از نواقص پژوهش در این عرصه است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه فطرت و برآیند آن در معرفت‌شناختی، غایت شناختی و روش‌شناختی اظهار کرد: بر اساس دیدگاه مرحوم علامه انسان موجودی فطرتمند است به این معنا که از ساختمان ویژه و جنبه ثابتی برخوردار است که دین الهی با آن هماهنگ و بر اساس آن نازل شده است.

ترخان گفت: علامه اگرچه به بخشی از امور فطری تصریح نکرده است اما بر اساس مشی وی امور فطری را می‌توان به‌گونه‌ای جامع در سه حوزه بینش، گرایش و توانش دسته‌بندی کرد.

وی ادامه داد: بر اساس چنین نگاهی، فطرت می‌تواند مانند منبعی برای معرفت و معیاری برای سنجش آن و تنها راه‌حل چالش نسبیت در علوم توصیفی و هنجاری از حیث معرفت‌شناختی باشد.

حجت‌الاسلام ترخان ابراز کرد: همچنین در این دیدگاه تکامل فطرت تنها یا مهم‌ترین غایت علوم انسانی از حیث غایت شناسی معرفی می‌شود و همراهی نقل در کنار عقل و تجربه را برای شناخت انسان از حیث روش‌شناسی ایجاب می‌کند؛ بر اساس نظریه فطرت باید هدف علوم انسانی را شکوفایی فطرت بدانیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 78586
تاريخ ثبت خبر : 27 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)