| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله کعبی:


شهید صدر الگویی برای حوزه تحول‌خواه است

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شهید صدر نشان داد در زیر سایه مرجعیت و با ولایت‌مداری می‌توان تحول علمی و انقلابی در حوزه ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری، در همایش علمی تبیین اندیشه سیاسی شهید صدر که عصر روز گذشته در مدرسه دارالشفاء برگزار شد، گفت: جامع‌ترین توصیف متناسب با شرایط فعلی انقلاب در مورد شهید صدر از زبان رهبری مطرح است که در دیدار اعضای پژوهشگاه صدر مطرح کردند؛ رهبری فرمودند ایشان نابغه انقلابی بود که زودهنگام انقلاب را درک کرد و این توصیف خیلی خوبی است.

وی افزود: شهید صدر در حالی که ۴۷ سال عمر بیشتر نداشت استاد مسلم خارج فقه و اصول و مرجع تقلید و مبارز و مجاهدی کم نظیر بود، لذا حقیقتا از جهات مختلف این شهید عزیز الگوی مرجعیت انقلابی، اساتید انقلابی و جریان حوزه تحول‌خواه است که نشان داد با حفظ جایگاه مرجعیت و با توجه به محتوای علمی حوزه می‌توان پیشرفت داشت و حرکت کرد.
کعبی با بیان اینکه خط قرمز ایشان مرجعیت بود بیان کرد: آیت‌الله شاهرودی نقل کرده است که آیت‌الله خویی یک وقتی بنده را به اندرونی خود دعوت کردند و اسم آقایی را بردند که شش ماه بیشتر شاگردی ایشان را نکرده و در صدد ایجاد فتنه در حوزه نجف و سعایت علیه شهید صدر بود؛ به مرحوم خویی گفته بود که شما می‌دانید محمدباقر حزب تشکیل داده و می‌خواهد پای انگلیس را به اینجا باز کند که مرحوم خویی در جواب فرموده بود اگر ایشان حزب تشکیل دهد من اولین عضو حزبش خواهم بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در فضای انقلابی و در چارچوب درست با حفظ مرجعیت می توان تحول ایجاد کرد عنوان کرد: درس ما از ایشان این است که وی از مرجعیت آیات عظام خویی و حکیم شروع کرد و در نهایت هم خود را تحت ولایت فقیه دوره خویش یعنی امام قرار داد.
وی افزود: ایشان اندیشه سیاسی و نظریه سیاسی را در تئوری و عمل  براساس علوم انسانی و فقه حکومتی و مکتب و نظام‌سازی اسلامی طراحی و تبیین کرده است و کسانی که می‌خواهند اسلام شناسی جامع داشته باشند  جزوه ایشان می‌تواند روش تدریس فقه سیاسی بر اساس اسلام را به ما ارایه دهد.
 
کعبی عنوان کرد: جزوه ۱۲ صفحه‌ای ایشان در قالب اندیشه و فقه سیاسی در حوزه باید تدریس شود؛ ایشان فرموده است که تاریخ پیدایش حقوق، سیاست، حکومت و دولت در حیات بشری بر پایه دین و توسط انبیاء الهی شکل گرفت و برخی انبیاء به تشکیل حکومت موفق شدند و برخی نیز زندگی خود را به پای این مسئله گذاشتند و تا حدودی موفق شدند.
 
کعبی ادامه داد: ایشان فرموده مرجعیت مربوط به کسی است  که پرچم اسلام را حمل می‌کند لذا ما باید همه سرباز ولی فقیه که در آن دوره امام خمینی بود، باشیم و ایشان برای این استدلال به آیات قرآن تمسک کرده و از جمله آیه ۲۱۳ سوره بقره را مطرح فرموده است که علامه طباطبایی نیز به شکل مفصل در المیزان همین نظریه را در ذیل این آیه اثبات کرده است یعنی سرآغاز حکومت و سیاست و حقوق با دولت دینی شروع شده و دولت در متن دین است و نمی‌توان دولت را از متن دین جدا کرد یعنی دولت پدیده‌ای وحیانی است و از متن دین بر می‌خیزد.
 
 کعبی با بیان اینکه شهیدصدر آرزو می‌کرد که ای کاش می‌توانست شاگرد علامه طباطبایی باشد به طرح این سؤال که چه کسی باید در راس دولت باشد از منظر صدر پرداخت و افزود: وی در جزوه خلافت الانسان و شهاده الانبیاء از آیات قرآن استفاده کرده و فرموده است در راس حکومت دینی اول باید انبیاء، دوم اولیاء و صنف سوم علما و احبار قرار بگیرند زیرا آنان محافظ قانون و رسالت و مکتب الهی هستند.
وی افزود: انبیاء و اولیاء و عالمان چون فهم درست‌تری از دین دارند بهتر می توانند دین را هم پیاده کنند از این رو شایسته برای حاکمیت هستند.
کعبی با اشاره به آسیب حکومت دینی از منظر صدر تصریح کرد: اولین آسیب این است که مدیران حکومت دینی به خاطر قدرت از باورها و ارزش‌های الهی کوتاه بیایند و برای خواسته‌های دون پایه برخی افراد از دین تنزل کنند و آسیب دوم این است که مدیران، دنیاطلب شوند.  
 
وی ادامه داد: ایشان برای ساختار حکومت نیز نظریه‌ای بر مبانی دینی مطرح کرده است که از دید ایشان حاکمیت مطلق بر انسان و جهان از آن خداست و قوای سه گانه مشروعیتشان بسته به شریعت اسلامی است یعنی در راس ساختار اسلامی خداوند است و جایگاه مردم از دید ایشان پذیرش شریعت اسلامی و مسئولیت در برابر اجرای شریعت که به آن استخلاف می گویند است.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برخی ظلم بر شهیدصدر کرده‌اند زیرا می‌گویند وی قائل به حکومت مردم بر مردم است در حالی که ایشان این مسئله را رد کرده و فرموده که انسان ها باید رشد کنند تا به درجه خلافت الهی رسیده و به اجرا شریعت اسلامی مفتخر شوند ایشان همچنین معتقد است رکن اصلی تحقق احکام اسلام، حرکت اسلامی قوه مجریه است.
وی افزود: رهبری فرمودند انقلاب ۵ مرحله دارد که الان ما در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم و در این مرحله ۳۶ سال است که متوقف هستیم و اگر از آن عبور نکنیم دولت اسلامی در کادر، محتوا و اجرا نخواهد توانست اهداف انقلاب را به پیش ببرد؛ شهید صدر معتقد است که در راس دولت باید کاندیدای ولی فقیه باشد که یا به نحو تفویض و یا به نحو معرفی پیش هنگام تعیین شود.
کعبی با اشاره به نظر صدر در مورد مجلس حل و عقد عنوان کرد:  از دید وی این مجلس کارش این است که در اسلامی کردن نظام و نظارت بر اجرای احکام دینی باید به ولی فقیه کمک کنند.
انتهای پیام/
کد خبر : 44302
تاريخ ثبت خبر : 21 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)