| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


شهادت از دیدگاه مولوی

عبدالرحیم عناقه، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان و محسن زمانی، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مقاله ای با عنوان «شهادت از دیدگاه مولوی» نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، عبدالرحیم عناقه، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان و محسن زمانی، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مقاله ای با عنوان «شهادت از دیدگاه مولوی» نگاشته اند که در ادامه چکیده آن می آید:

چکیده:

این پژوهش با روش اسنادی درصدد بررسی دیدگاه مولانا در زمینه شهادت است. بررسی ها نشان داده است که مولانا شهادت را مرگ آگاهانه و اختیاری انسان برای نیل به سرچشمه نور و هستی می‌داند.
او شهید را عاشق والامقامی می‌داند که با حرکتی ارادی به‌خاطر هدفی مقدس جان را نثار معشوق می کند. معرفت و ایمان، در انسان عشق پدید می‌آورد و عشق باعث شجاعت و درنهایت منجر به جانبازی عاشق برای رسیدن به معشوق می شود.
معشوق حقیقی خود خریدار جان جانبازانی است که در راه وصالش تمام بلاها و مشقات را به جان خریده اند. به عقیده وی ارزش جانبازی و فداکردن جان بستگی به ارزش کسی دارد که برایش جان می بازد.
وی میزان قدر و منزلت هر فرد به ویژه عاشق را هم‌سنگ محبوب و معشوق او معرفی می‌کند. به همین سبب معتقد است که چون معشوق شهید، ارزشمندترین موجود یعنی خداوند است؛ شهید جایگاه بلند و شریفی دارد.
از نظر پیر بلخ کشنده نفس چه در جهاد اصغر باشد یا جهاد اکبر، شهید محسوب می‌شود، چرا که در هر دو عاشق به مشاهده معشوق رسیده پس از فنا به مقام بقا نائل گشته و ضمن رهایی از رنج، نزد حق رزق و روزگاری شیرین دارد.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا مشاهده کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53941
تاريخ ثبت خبر : 11 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 08:44
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)