| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


شمول قدرت خدا از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «شمول قدرت خدا از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان اسلامی» توسط سلیمان عینی نگاشته و حجت الاسلام علی محامد، استاد راهنما و علی اله بداشتی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قم بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «شمول قدرت خدا از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان اسلامی» توسط سلیمان عینی نگاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علی محامد، استاد راهنما و علی اله بداشتی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قم دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

نکات اساسی که در این پایان‌نامه مورد بحث قرار گرفته عبارتند از:

۱- از دیدگاه اسلام همچنان که وجود خدا از جمیع جهات غیرمتناهی و نامحدود است، از حیث صفات جمال و کمالات وجودی از قبیل علم و قدرت و اراده و حیات و غیره نیز غیرمتناهی و نامحدود است.

۲- عمومیت قدرت خدا به معنای صحیح آن، در قرآن کریم مطرح شده است. همچنین پیامبر گرامی (ص) و ائمه معصومین (ع) این موضوع را تبیین می‌کردند.
 از میان متکلمان اسلامی، امامیه با پیروی از پیامبر (ص ) و ائمه معصومین (ع)، این صراط مستقیم را دنبال کرده‌اند و از این دیدگاه، خداوند بر تمام مقدورات قادر است .
هم به چیزهای که واقع شده است ، قادر است و هم به چیزهایی که واقع نشده است، تواناست، حتی بر قبیع و ظلم و جور نیز توانایی دارد ولی به جهت حکمتش اینها را انجام نمی‌دهد.

۳- قدرت انسان از طرف خدا به او تفویض شده است و انسان در کارهای ارادی خویش مجبور نیست و حتی کارهای ارادی‌اش از لحاظ وجودی، در کل به علت تامه (خدا) منسوب است و در اینجا تاثیر قدرت خدا و قدرت انسان به صورت طولی است ، نه عرضی. اما متکلمان اشعری و معتزلی هر کدام بنوعی راه افراط و تفریط را رفتند و از مسیر حق و صراط مستقیم منحرف شدند.

۴- فیلسوفان اسلامی براهین محکم و استواری در مورد «عمومیت قدرت خدا» اقامه کرده‌اند با این بیان که وجود ممکنات به جهت برخورداری از ویژگی «امکان» هیچ استقلالی از خود ندارند و وجودشان عین ربط و وابستگی بوده و از این رو به وجود واجب‌الوجود که در نهایت استقلالی و غنی ذاتی می‌باشد، وابسته هستند. پس قدرت خدای سبحان بر همه هستی سیطره دارد.

 5- حقیقت، عین فقر است، پس تنها او (خدا) مالک حقیقی و واقعی است چنانکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: (یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید [فاطر آیه ۱۵]) هان ای مردم شما نیازمند به خدا هستید و خداوند بی‌نیاز ستوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 57469
تاريخ ثبت خبر : 18 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)